Újra és újra szóba kerül a budapesti közlekedés fejlesztésének egyik legnagyobb kiaknázatlan lehetősége, a meglévő vonatsíneken közlekedő gyorsvasúti rendszer kialakítása. A Bécs vagy Berlin S-bahn hálózatán alapuló koncepció szerint a budapesti elővárosi vasutak a mainál gyakoribb követéssel közlekednének, és a fejpályaudvarokra befutás helyett a városon áthaladva fontos csomópontokat és metróállomásokat kötnének össze. Olyan rossz közlekedésű városrészeknek, mint pl. Budatétény, Rákosmente, vagy Pestszentimre lehetne így metró, vagy villamos építésénél olcsóbban megfelelő kötöttpályás kapcsolatot létesíteni. De miért nem alakítottak ki eddig ilyet? Ennek részleteit nézzük meg a következőkben.
Bécs, a 45-ös S-bahn Gersthofnál
A rövid válasz, mint oly sokszor, a ráfordítandó pénz hiánya. Mindennek létrehozásához új pálya és állomások építésére, és a városi kötöttpályás hálózat hozzájuk csatlakoztatására lenne szükség.
Pályaépítés
A jelenlegi vonalak kapacitása nem elég ahhoz, hogy elbírjon egy sűrűn közlekedő városon belüli vasúthálózatot. A Kelenföld-Déli vasúti összekötő híd-Ferencváros vonalon plusz egy vágányt kellene lefektetni, onnan Kőbánya-Kispest (Kö-Ki) felé a pályát rekonstruálni, a kelebiai vonalat Kelenföld felé csatlakoztatni. Bp. Nyugati és Kö-Ki, valamint Rákos és Bp. Keleti között plusz két-két vágányt kellene megépíteni. Szükséges továbbá a Kelenföld-Érd felső-Pusztaszabolcs vonalat fejleszteni, az Érd alsói vonallal összekapcsolni, és a személy-és gyorsvonatokat szétválasztani. Kellene továbbá a 80-as, és 120-as vonalnakat Nyugati felé csatlakoztatni, ezen is szétválasztani a távolsági-és személyforgalmat, a Déli és Kelenföld között a pályát bővíteni, a lajosmizsei vonalat villamosítani, felújítani, a veresegyházi vonalat korszerűsíteni, a rákosmenti vonalak kapacitását növelni.
Állomások építése, áthelyezése
A következő feladat új állomások építése, a többi városi járművel való kapcsolat megteremtése érdekében. Régóta szükséges lenne a Kelebia és Kelenföld felől jövő vonalak csomópontjában Közvágóhíd, valamint a folytatásban, az Üllői út állomás kialakítása. Szintén szükséges a Kö-Ki-Nyugati vonalon a Kerepesi út, illetve a Mexikói út M-nél egy-egy állomás megépítése. Kellene továbbá a Rákos-Keleti vonalon a Hungária körút csomópontjában egy állomás, Kőbánya felsőt pedig át kéne helyezni az Élessarokhoz. A váci vonalakon Rákosrendező helyett/mellett Lőportárdűlő, valamint kijebb Káposztásmegyer állomás létrehozása lenne célszerű.
Városi közlekedési kapcsolatok létrehozása
A harmadik feladat a városi közlekedési hálózat a fent felsorolt állomásokhoz való illesztése lenne. Az Üllői út, Kerepesi út, és Mexikói út állomások alatt egyaránt elhalad egy-egy metróvonalunk, azonban egyiknek sincsen sajnos ide vezető állomása. A Mexikói útnál egy új kijárat építésével még lehetne is orvosolni a problémát, de az Üllői úti csomópontnál vitatott, hogy az Ecseri útnak, vagy a Népligetnek építsenek második kijáratot, és még így is messze lenne mindkettő a vasútállomástól. A Kerepesi úti állomás pedig pont két megálló közé esik, Pillangó utca, vagy Puskás F. Stadion áthelyezésével, netán egy új állomás építésével lenne csak elérhető a metrókapcsolat. Hungária körút, Élessarok, és Lőportárdűlő állomásokon a frissen modernizált 1-es és 3-as villamos várná az utasokat, Közvágóhíd megálló azonban mit sem érne a régóta tervezett 5-ös metró nélkül.
Így nézne ki Budapest vasúthálózata az állomások racionalizálása után
Eddigi S-Bahn-kezdemények
Eddig kicsi, de fontos lépések történtek a városon belüli vasúthálózat felé: a nap minden szakában félóránként érhető el vonattal Kö-Ki és Ferencváros felől Kelenföld, és Dél-Buda. Az elővárosi viszonylatokat beszámozták. Modernizálták a Kelenföld-Székesfehérvár vonalat, éppen modernizálják az esztergomi vonalat, inkább kevesebb, mint több siekerrel, de megépült Aranyvölgy vasútállomás, az 1-es villamos leendő végállomása. Még ebben az EU-ciklusban el kell, hogy készüljön a Hungária krt.-Rákospalota-Újpest szakasz rekonstrukciója, Lőportárdűlő állomás megépülésével. Tervben van talán a legnagyobb lépés a budapesti S-bahn felé, a körvasút újjáélesztése: azaz Kunszentmiklós-Tassról Pilisvörösvárra Stadler Flirttel közlekedő vonatok indítása. A projekt tartalmazza Pestújhely, Újpalota (potenciális újpalotai villamos megállója), Rákosfalva (M2-H8 összekötés esetén M2-csomópont) állomások, valamint Közvágóhíd (tervezett M5) a 150-es vonalra eső felének megépítését.
Jöhetnek a Budapesten áthaladó vonatok
Képzeljük magunkat egy tetszőleges (távoli) jövőbe, amikor a fejlesztések megvalósultak: Monor és Cegléd felől emeletes vonatok követnék egymást Vác és Szob felé, melyek olyan helyeken állnának meg, mint Kőbánya-Kispest (M3)- Kőbánya alsó (V3)- Puskás F. Stadion (M2)- Zugló (újpalotai villamos)- Mexikói út (M1)- Lőportárdűlő (V1)- Rákospalota-Újpest (M3). Gödöllő, Szolnok és Nagykáta felől Érd-Pusztaszabolcs/Székesfehérvár felé pedig Élessarok (V3), Üllői út (M3), Közvágóhíd (M5) és Kelenföld (M4) állomásokat érintő Flirt motorvonatok közlekedhetnének. Átszállás nélkül vonatozhatnánk Rákospalotáról Pestszentlőrincre, Budafokról Rákosmentére, Óbudáról Pesterzsébetre. Egy bécsihez hasonló főpályaudvar kialakításával pedig indítani lehetne Budapestet is érintő, Győrből, Pécsről, a Balatonról Debrecenbe, Miskolcra, Szegedre közlekedő gyors-és intercity vonatokat is. A városon áthaladó vonatok az egész ország vonatközlekedését átrajzolnák, oldanák a vasút Budapest-centrikusságát, de az utasforgalom várhatóan annyit emelkedne, hogy a fejpályaudvarokra közlekedő vonatokat is meg lehetne tartani.