Üdvözöllek a frissen indult Városi levegő urbanisztikai és közlekedési blogon! Az ünnepélyes negyedik posztban a MÁV(-csoport) elmúlt huszonhat évét értékeljük. Bemutatásra kerül minden lényeges megvalósult és elmaradt fejlesztés. A poszt végén szavazhatsz: szerinted mi a legnagyobb hiányossága a magyar vasútnak?
Papagáj húz ki egy Posta-Bhv-ingát Üllőről. Lassan halad a magyar vasút, és a körülmények még mindig ridegek.
Pályafejlesztés
Villamosítottak 778 km vasútvonalszakaszt, ezeket: Siófok-Balatonszentgyörgy-Keszthely/Nagykanizsa-Gyékényes, Kaposvár-Gyékényes-Murakeresztúr, Miskolc-Hidasnémeti, Budapest-Veresegyház-Vác, Székesfehérvár-Várpalota-Szombathely, Sopron-Szombathely, Sopron-Sopronkeresztúr, Bajánsenye-Zalaegerszeg-Boba, Szombathely-Szentgotthárd, Csorna-Porpác.
Így a felsővezetékkel rendelkező pályák aránya itthon 2012-ben 37,8% volt, míg az uniós átlag 2005-ben 54,9%-ot tett ki. Továbbra is villamosításra vár többek között a Budapest-esztergomi, Budapest-lajosmizsei, a Balaton északi parti, a Győr-celldömölki, és a Mezőzombor-sátoraljaújhelyi vasútvonal.
Modernizáltak/éppen modernizálnak 941 km vasútvonalat, az alábbiakat: Lepsény-Balatonszentgyörgy, Budapest-Székesfehérvár, Vecsés-Szolnok, Budapest-Újszász-Szolnok, Szajol-Debrecen, Szajol-Lőkösháza, Budapest-Győr-Hegyeshalom, Budapest-Esztergom, Sopron-Szombathely, Szombathely-Szentgotthárd, Bajánsenye-Zalaegerszeg-Boba.
A modernizált vonalszakaszokon a sebesség 120 km/h-ról a kívánt 160-ra emeléséhez szükség van ETCS-re, melynek bevezetése eddig kizárólag a Budapest-Hegyeshalom vonalon történt meg, Székesfehérvár, Debrecen és Lőkösháza felé még várni kell rá.
Járműbeszerzés
A MÁV (később MÁV-Start) beszerzett többszáz az EuroCity szabványoknak megfelelő kocsit a nemzetközi forgalomba, modernizált kb. 150 vagont a hazai IC vonatok számára. Használtan vett a távolsági forgalomba kb. 300 halberstadti, és 55 Schlieren kocsit. Vásárolt, illetve felfejlesztett 45 mozdonyt (10 Taurus, 25 Traxx, 10 Gigant) a 160 km/h-s sebesség elérésére. Az elővárosokba és a győri vonalra vett 31 Desiro, 10 Talent, 123 Flirt motorvonatot, és 20 BDVmot-ot (részben a rendszerváltás előtt). Továbbá ráncfelvarrt kb. 300 Bhv ingavonatot (Posta-Bhv-k, majd Fecskék), és hozzájuk festett 56 db V43-ast.
A MÁV-Start azonban bajban lesz akkor is, ha a pályasebesség emelésre kerül, hiszen a távolsági forgalomban mindössze 45 mozdony, és 55 vagon tudja a 160-at, ezért a társaságnak sürgősen nagy számú, a távolsági forgalomba szánt mozdony, de még inkább vagon beszerzésébe kell fognia.
Három a GYSEV és a MÁV-Start összesen 133 Flirtjéből
Egyéb hiányosságok
A legtöbb ember által használt budapesti elővárosi vonalak járműparkja korszerűvé vált, a távolsági közlekedést, és a vidéki nagyvárosok elővárosi vasútvonalait azonban teljesen elhanyagolta a MÁV-csoport. A minősíthetetlen infrastrukturális állapotok, a lepusztult járműpark és a rosszul elhelyezett megállók törvényszerű következménye, hogy a Budapesten kívüli agglomerációk közlekedésében elenyésző a vasút aránya. Kivételt csak a GYSEV vonalai jelentenek.
Égető probléma a Budapestet elkerülő, illetve azon áthaladó vasútvonalak hiánya. Ehhez szükség lenne egyrészt a régóta tervezett, Budapestet elkerülő vasútvonalra, a V0-ra, másrészt a Budapest fejpályaudvarait elkerülő, megfelelő kapacitású városon belüli vonalakra, harmadrészt metrókapcsolattal rendelkező áthaladó állomásokra, esetleg a bécsihez hasonló főpályaudvarra.
Régóta fejlesztésre várnak a balatoni vonalak, ahol a vonat nemigen képes helyi forgalom kielégítésére. Hatalmas probléma, hogy az északi és déli parti vonalnak nincs értelmes kapcsolata egymással, ehhez hiányoznak a Badacsony-Balatonederics, Balatonliga-Akarattya közti átkötések. De hiányzik a Keszthely-Hévíz, Balatonfüred-Veszprém vasúti kapcsolat is.
Fejlesztett, de még inkább fejlesztendő az intermodalitás is: az agglomerációs településeken minél több P+R és B+R parkolót kell építeni. A kisebb városokban a busz-és a vasútállomást egy helyszínen kell egyesíteni. A nagyvárosokban a vasútállomásokat metróval vagy villamossal kell kiszolgálni.
Kérdés, hogy jót tenne-e a magyar vasútnak magánszolgáltatók bevonása. Erről ebben a cikkben van szó részletesen.
Egyáltalán nem épült, és nincs is tervezve Magyarországon nagysebességű vonal. Azonban ez a kétségkívül nagyon modern közlekedési mód rendkívül drága is, külön pálya építését igényli, és nálunk nagyobb országokra lett kitalálva. Igaz, a nálunk kisebb Ausztriában is 230-cal megy a Railjet St. Pölten és Bécs között, mégis, a magyarországi utasforgalomhoz és távolságokhoz valószínűleg nem érdemes belevágni.
Sokáig hagyták hanyatlani a magyar vasutat, de az utóbbi időben egyre többet költenek rá. Mindennek ellenére még mindig rengeteg probléma vár megoldásra. Szerinted melyek a legégetőbbek? Szavazz!
Eredményhirdetés itt!