város & közlekedés

város & közlekedés

Nem szűnhet meg a Déli pályaudvar! (Még.)

2016. január 04. - Zelki Benjámin

Újra felröppent a hír, miszerint a Déli pályaudvart be szeretnék zárni. A hivatkozás az, hogy az alagút beomlásakor már kényszerből ideiglenesen fejpályaudvarként funkcionáló Kelenföld bírta a terhelést. Ez azonban csak a lecsökkentett vonatforgalomra, és ideiglenesen volt igaz, és ha Kelenföld bírná is, önmagában az is nagyon kevés lenne, a Déli pályaudvar fenntartása mellett ugyanis sok érv szól, ráadásul rövidtávon üzemi kényszer is.

tn_hu-mav-flirt-lineup_03.jpgStadler Flirt motorvonatok sorakoznak a havas Déli pályaudvaron - egy ideig még biztosan

Az utazási igények mellette szólnak

A Déli pályaudvar létjogosultságát a legegyszerűbb azzal bizonyítani, hogy a 4-es metró megépülése ellenére még mindig többen szállnak le ott a vonatokról, mint Kelenföldön. A Délinél nem csak a szintén belváros felé közlekedő 2-es metróra lehet átszállni ugyanis, hanem egy halom villamosra és buszra is Észak-Buda felé. 

Fontos városon belüli kapcsolatok szűnnének meg

A korabeli közlekedéspolitikai trendek éppen a városon belüli vasúti kapcsolatok fejlesztésének irányába mutatnak. A Déli pályaudvar nem csak jó végpont a vidékről jövő vonatok számára, de igen fontos átszállópont a városon belül vasúttal utazók számára is. Mert hogyan is lehet Észak-és Dél-Buda központjai között a leggyorsabban közlekedni? A Déli pu.-Kelenföld távolság vonattal 6 perc, és irányonként óránként hétszer, azaz 10 percnél gyakrabban indulnak a járatok csúcsidőben a két állomás között, csak a BKK-bérlettel is igénybe vehető személyvonatokat számolva.

Kelenföld még nem tudja átvenni a szerepét

A Déli pályaudvarnak van egy üzemi pályaudvar része is, azaz a vonatfogadás és -indítás mellett kiszolgálói és karbantartási funkciók is kötődnek ide. Ezért az most még csak üzemi szempontok miatt is biztosan elképzelhetetlen, hogy a Déli helyét Kelenföld egy az egyben át tudja venni. Ráadásul Kelenföldön sem ebbe az irányba mutatnak a dolgok, hiszen a használaton kívüli vágányok helyére P+R parkolókat építenek.

Lehet majd helyette más

De tegyük fel, hogy hosszútávon mégis a Déli megszüntetése mellett döntenek, amit személy szerint Tarlós István is támogat. Ebben az esetben, hogy ne legyen visszafejlesztés az utazóközönség számára, létre kell hozni alternatív irányokat. Ilyen lehet a vonatok a Déli helyett Kelenföldről Kőbánya-Kispest, illetve a Körvasút felé való továbbvezetése, esetleg a fejpályaudvarokra közlekedők helyett a városon áthaladó vonatok indítása, vagy akár egy főpályaudvar létrehozása - mindkettőre sok nyugati városban van példa. Ennek viszont jelenleg még gátja a Déli vasúti összekötő híd alacsony kapacitása, melyet igaz, bővíteni terveznek, de ez még legjobb esetben is évekbe telik, mire megvalósul. És ha majd az utazási igényeknek megfelelően gondoskodtak a Déli pályaudvar helyettesítéséről, akkor már el lehet, és kell is gondolkozni azon, hogy a megszűnt Déli, és Kelenföld között fennmaradó vasúti vágányokon mely jármű járjon: elképzelhető a fonódó villamos, a 61-es hűvösvölgyi ága, de akár az így végállomásának funkcióját vesztő 2-es metró továbbvezetése is.

De ezek már távlati, futurisztikus tervek, rövid távon a Déli pályaudvar megszűnése visszafejlesztés lenne, de nincs meg a technikai fedezete sem, így mindenki megnyugodhat, aki aggódik miatta.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr928236406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.01.05. 08:18:20

Semmi keresnivalója nincs már ott egy fejpályaudvarnak a mai forgalom mellett, az alagúttal beszűkítve úgyis félkarú óriás! Az emberek többsége csak továbbutazik onnan, magában ritkán volt cél eddig is, továbbutazni meg kelenföld is ugyanúgy jó lesz már a jelenlegi fejlesztések után.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.01.05. 08:18:27

az utolsó bekezdés a lényeg. ennyi.

mt-03 2016.01.05. 08:49:42

esz ervek itt nem szamitanak, 4es metrora kell terelni mindenkit, azokat is akiknek baromira nem esik utba, nem szamit. a telek ertekes azt is meg kell szerezni. az alagut egy muhiszti volt, mindenki tudta hogy 2 nap alatt kijavithato, de az volt a foproba, a teszt hogy megis meg lehet csinalni mindent.

2016.01.05. 08:52:10

"így mindenki megnyugodhat, aki aggódik miatta."

Hol élsz te? Amit a fidesz akar, az úgy is lesz, akkor is, ha beledöglik az ország.
Nehogymár bármilyen szakmai, gazdasági érv alapján döntsenek. Valaki kitalálta, hogy neki a Déli helye kell és akkor a Déli el lesz bontva. Kész.
Te meg majd jársz gyalog.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.01.05. 08:54:47

@Én a blogger:
"Az emberek többsége csak továbbutazik onnan"
Ez minden pályaudvarra igaz.
Az utas továbbutazik, de ha történetesen nem oda, ahova M4 megy, pl. Buda középső vagy északi részére, akkor nem mindegy az az plusz-mínusz 20 perc. A Déli városi kapcsolatai a villamosjáratok összekötésével sokat javultak ill. fognak javulni két hét múlva.

SAndris 2016.01.05. 08:55:50

Kelenföld - Nyugati föld alatti átkötés kéne, a Déli és a bevezető vágányok megszűntetésével. A meglévő vasútvonalak nem a városba vezetnek, hanem megkerülik azt, így hasznosságuk az elővárosi közlekedésben a tipikus német S-Bahnhoz mérve jelentéktelen.

axeleda 2016.01.05. 09:18:58

Az egyszerű felújítás, modernizálás lenne a legolcsóbb.
Ha spórolni szeretnénk, spóroljunk azzal.

Arcade Macho 2016.01.05. 09:20:43

"Mert hogyan is lehet Észak-és Dél-Buda központjai között a leggyorsabban közlekedni? A Déli pu.-Kelenföld távolság vonattal 6 perc,"

en eddig ugy tudtam hogy Del-Buda az a Budafok, Eszak-Buda meg az Obuda...

Arcade Macho 2016.01.05. 09:23:30

@mt-03: "az alagut egy muhiszti volt, mindenki tudta hogy 2 nap alatt kijavithato, de az volt a foproba, a teszt hogy megis meg lehet csinalni mindent."

minden szavaddal egyetertek, csak hozzatennem hogy az igazi hisztit a MAV tolta le, gyakorlatilag a sajat utazkozonseget jol beszivatta mert szepen be akarta bizonyitani hogy a Deli pu kell neki

2016.01.05. 09:29:54

Amikor valaki a Déli megszűntetése mellett kardoskodik, a legtöbb érv arról szól, hogy hogyan lehetne helyettesíteni. Csak arra nem kaptam sehol választ, hogy egyáltalán miért kellene megszűntetni. Mert olyasmit el tudnék képzelni, hogy egyetlen, de kibővített főpályaudvar épüljön, megkönnyítve az átszállásokat, de ehhez nem kerülünk közelebb ha a Déli helyett Kelenföldet nevezzük ki főpályaudvarnak. Ráadásul a metróhálózatban épp Kelenföld és a Déli között a legkomplikáltabb az eljutás (a felszíni alternatívák ia gyorsabbak), ha a beérkező vonatokat megállítanánk Kelenföldön, vagy a Keletibe küldenénk, azok szívnának, akik Észak-Buda felé tartanak, miközben senki nem nyer vele. A négyes metrónak nem erőltetetten növelni kellene az utazó számát a rendszer kárára, hanem az ésszerű használatát támogatni a rendszerben.

♔bаtyu♔ 2016.01.05. 09:31:28

Nyilvánvaló, hogy a 4-es metró forgalmát emelik ezzel, olcsóbb lesz a Délit megszüntetni, mint visszafizetni egy valag pénzt.

Ha annak idején ezt Demszkyék a dugódíjjal együtt) közlik, akkor nem csak én nem támogatom a 4-es metrót, hanem a többség nem támogatja.

Vegyétek úgy, hogy az új metrónak az az ára, hogy Kelenföldre jártok.

2016.01.05. 09:32:19

@SAndris:
És szerinted mennyire térülne meg odafúrni egy újabb alagútat, miközben 1 átszállással metró összeköttetés van a két pályaudvar között a légvonaltól nem túl távol?

dzsaszper 2016.01.05. 09:33:42

Akkor volna értelme bezárni a Délit, ha már elő van készítve, hogy heteken belül az alagutat használhassa az M2 Kelenföldig...

Arcade Macho 2016.01.05. 09:33:51

@SAndris: "Kelenföld - Nyugati föld alatti átkötés kéne"

pontosan ennek kellene nekifekudni, hogy legyen egy rendes es gyors varoson atmeno kapcsolat

2016.01.05. 09:40:09

@♔bаtyu♔:
Én amerre járok, eddig is a Kelenföldön szálltam le, de pont a város észak-nyugati része az, amelyiknek nem jó alternatíva a Kelenföld. Rengeteg logikus módja lenne a 4-es metró forgalom csökkentésének, ez nem az.

Egyébként pont, hogy a 4-es metró, mivel a Keleti és Kelenföld között létesít összeköttetést, ezért épp a Keletibe nyugatról érkező vonatok számát lenne logikus csökkenteni, és a Kelenföldről fordítani vagy a Délibe vinni. Ehhez képest az elmúlt időben fordítva történtek a dolgok, pl. a pécsi IC régebben a délibe érkezett, most a Keletibe, pedig ha a délibe érkezne, több ember igényét elégítené ki, és még a 4-es metró forgalma is növekedne.

KissGecihuszár 2016.01.05. 09:43:52

@Én a blogger: 1000%-ban egyetértek; teljesen elavult, épp ezért likvidálandó a Déli, viszont csak akkor, amikor már egyrészt a Kelenföldi PU teljes egészében -beleértve a lepukkant állomásépületet, főként azt!- alkalmas lesz mind az elővárosi, mind a zónázók egy részének, illetve az IC-k fogadására, továbbá megépül a vasúti összekötő bővítése is, tehát nem először lebombázzuk, felszántjuk, majd beszórjuk sóval a Déli területét, oszt jónapot, hanem ésszel. Aztán, amin jó lenne, ha a vízfej is elgondolkodna, az egy classic Hauptbahnhof, kb. mint pl. Bécsben! Ja, hogy ahhoz esetleg el kell takarítani pár 100Ha területet a város valamelyik vállalhatatlan részéből? Na és akkor mi van?? Tessen azt nézni, mit nyerhetünk vele...

♔bаtyu♔ 2016.01.05. 09:44:41

@nagybalfasz: Ezt simán ki lehetne védeni úgy, hogy a Déli és Kelenföld között járatnak pld. egy HÉV-et. Vágány bőven van, ráadásul a HÉV tovább is mehet kifelé. Arra úgy sincs HÉV, pedig lenne rá igény.

A 4-es metró forgalma amúgy is nő, hiszen a Keletiből, Nyugatiból igénybe veszik a 4-es metrót.

Arcade Macho 2016.01.05. 09:44:49

@nagybalfasz: " Ehhez képest az elmúlt időben fordítva történtek a dolgok"

persze mert a MAV az direkt alapakol, ha kell akkor akar a sajat utasainak is, csak nehogy a kis jatekszeret elvegyek tole!!!

♔bаtyu♔ 2016.01.05. 09:49:15

@KissGecihuszár: Kelenföld tényleg gáz. nem is értem, egy ekkora felújításba hogy nem fért bele az állomás épület. Tolják a MÁV-ba a pénzt, de egyik állomásépület égőbb mint a másik, kifejezetten romosak. Ráadásul épületként sokuk még értékes is.

Arcade Macho 2016.01.05. 10:02:55

@♔bаtyu♔: "Kelenföld tényleg gáz. nem is értem, egy ekkora felújításba hogy nem fért bele az állomás épület. "

azert mert muemlek, es az azert muemlek mert meg akarjak orizni az utokornak, hogy ok ne csak fotorol lassak, na azert

raadasul belefer az allomasepuletnel cca 10szer akkora hodaly is, csak azt pl. par szaz meterrel odebb huztak fel, hogy a BKK buszos meg a Volanbuszos meg az M4es kapcsolathoz tenyleg kozel legyen

zsoci 2016.01.05. 10:32:42

Igen a Déli felesleges. melelsleg a többi fejpályaudvar is, de ez másik strory.

Ma már csak átmenő pályaudvart érmes fenntartani, lehetőleg a felszín alatt.

A Cikk írója viszon abban alaposan téved, hogy a Déli összekötöő híd a szűk keresztmetszet.
A mögötte levő Ferencváros, és a elötte levő ostoba térközrendszer a gond okozója. Azt kell megoldani. a Híd széelsítése sem akkor dolog, simán van neki hely a pilléreken, így pedig elég gyorsan megy.

zsoci 2016.01.05. 10:35:59

Igen a Déli felesleges. melelsleg a többi fejpályaudvar is, de ez másik strory.

Ma már csak átmenő pályaudvart érmes fenntartani, lehetőleg a felszín alatt.

A Cikk írója viszon abban alaposan téved, hogy a Déli összekötöő híd a szűk keresztmetszet.
A mögötte levő Ferencváros, és a elötte levő ostoba térközrendszer a gond okozója. Azt kell megoldani. a Híd széelsítése sem akkor dolog, simán van neki hely a pilléreken, így pedig elég gyorsan megy.

zsoci 2016.01.05. 10:37:56

@Arcade Macho: Nem műemlék. Ami müemlék volt azt már lebontották, mikor egyetlen napot késet a határozat. Ma már semmi nem az ott.
Csak bénák a tervezők, és a megszünő Volán és BKV buszpályaudvart kerülgetik, pl a leendő '-es végálomással is, ahelyett, hogy egszer tereveznének egy rendes megoldást.

planing (törölt) 2016.01.05. 10:44:41

Dél-Budáról eljutni a városba? Ne vicceljen már a blogger, Albertfalván óránként egy vonat áll meg és az is Pestre megy át. Át kell szállni, ha a Délibe mennél. Közröhej!

planing (törölt) 2016.01.05. 10:56:09

@♔bаtyu♔: A HÉV, mint megoldás nem rossz, de megállókat kell betenni a Déli és Kelenföld közé is, sőt, a HÉV-nek ki kell mennie akkor a közig határig mindkét irányban!

frn 2016.01.05. 10:56:47

Szerintem a legnagyobb hiba, hogy ad hoc jelleggel működnek a dolgok Mo.-on a közlekedésszervezésben is - mint általában - . "Ma azt álmodtam, zárjuk be a Délit, hát akkor miért ne. Aztán majd szóljatok a Tarlósnak is, hogy ne keresse.
"Zárójelben megjegyezném, a Margit híd most volt visszabontva gyakorlatilag a pillérekig, nem értem miért nem lehetett kiszélesíteni a budai lehajtó alatt, hogy ne kelljen a villamosvágányoknak fonódnia... .
Ha be is zárják előtte célszerű lenne kiépíteni a helyettesítő megoldásokat.
Szerintem a föld alatt lehet a leggyorsabban közlekedni ma Bp.-en ( tudom legdrágább). Megoldás lehetne pl. a kettes metró Kelenföldig, amennyiben műszakilag lehetséges a vasúti pályát felhasználva. Egyébként szvsz. Kelenföld bővíthető a metró kocsiszín felőli részén.
Mint ahogy korábban Írtam, a négyes metrót kiépíteném a budaörsi nagyáruházak parkolójáig (P+R), a másik oldalon a min. a Pólusig, de inkább a volt Coráig. (másik nagy P+R).
Mivel szvsz. a legtöbb közlekedő gyorsan, kulturáltan, üzembiztosan akar eljutni A-ból B-be ez a legjobb megoldás (tudom k. drága lenne). A vonatokat inkább a kőrvasútra "száműzném" h.é.v. jelleggel, mivel a külső gyűrű irányú tömegközlekedés szerintem még eléggé fejletlen.

♔bаtyu♔ 2016.01.05. 11:18:48

@Arcade Macho: És a műemléket nem lehet felújítani?

♔bаtyu♔ 2016.01.05. 11:20:17

@planing: Persze, ha már HÉV akkor legyen normális.

♔bаtyu♔ 2016.01.05. 11:26:26

@frn: Teljesen egyetértek, az én koncepcióm is ez. Szépen leteszi az autóját az M0 vonalában és bejön metróval, HÉV-el, esetleg hajóval.

A Bp. közlekedésnek ez az egyetlen baja, hogy reggel és délután használhatatlan, amúgy jól lehet közlekedni, hétvégén is.

A dugódíjnak is csak akkor van értelme, ha egyrészt nem Bp. lakosok fizetik, másrészt a többieknek van megfelelő alternatíva. Parkoló és BKV

body_andras 2016.01.05. 11:28:07

BullShit. Nem kell a Déli. Álérvek halmazát láthatjuk mellette, pedig mindenki tudja, mennyire értelmetlen a léte.

SAndris 2016.01.05. 11:33:09

@nagybalfasz: Nehéz kérdés, de csodálkozom, hogy ez komolyan még ötlet szintjén sem merült fel soha. Biztos nem kéne végig mélyépítésű alagút. Egy-két megállóval a vonatok maximum 15 perc alatt megtennék a távot, ami most a metrókkal 30 perc. (Ez nagyobb nyereség, mint amit a négyes metró hozott a hetes buszhoz képest, ha jól emlékszem.) Ami viszont fontosabb, az az előváros jobb integrációja, mondjuk egy Nyugati - Érd átszállás nélküli kb. 30 perc sokkal jobb, mint két átszállással kb. 50 perc.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2016.01.05. 11:34:38

Úgy tűnik senkinek sem sikerült elolvasnia azt a részt, ahol a Déli vonatrendezési és karbantartási funkciójáról volt szó. Azt nehéz lesz átvinni egy olyan Kelenföldre, amiből most bontottak el 8 vágányt.
A város alatti vasúti alagút meg szép álom, majd felébredtek, hogy a bilibe lóg a kezetek.

Arcade Macho 2016.01.05. 11:47:56

@SomiTomi: "Úgy tűnik senkinek sem sikerült elolvasnia azt a részt, ahol a Déli vonatrendezési és karbantartási funkciójáról volt szó."

ez kb az a resz lehet, mint amikor a MAV eloveszi a gőzmozdonyok feltoltesi szintidejet es alkalmazza a Flirt motorvonatokra?
vagy hogy a videki vonatokat miert kell kotelezo jelleggel Budapest belvarosaban szartalanitani?
meseljel meg ilyeneket :)

Arcade Macho 2016.01.05. 11:53:33

@SAndris: eloszor is az M4nek nem volt nyeresege a piros hetessel szemben, persze okosan hagytak hogy egypar kötsög "ennekem marpedig az Astorianal a busz ele kell vagnom a lekanyarodasnal" fenntartsa a 7es buszt rendesen, de ez szerintem az M4 miatt volt

csodalom hogy a Deli utan mennyien sirnak mig egy Erd - Nyugati pu -ra senki nem indul ra...
nem vagyok vasuti szakerto pedig lehetnek a 10 millio atomtudos es fociedzo orszagaban, viszont akarhogy is nezem a BAH - Nyugati pu legvonalban levo tavolsaga az 2 km, es mintha nyugaton mar lennenek ilyenekre peldak

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2016.01.05. 12:16:08

@Arcade Macho: Mesélek, például arról a 10-15 vágányról, amit a Déliben a vagonok tárolására, illetve a vonatok összeállítására használnak. Erre szerintem egy vonatok fordítására használt állomáson mindenképpen szükség van.

Arcade Macho 2016.01.05. 13:09:22

@SomiTomi: "Erre szerintem egy vonatok fordítására használt állomáson mindenképpen szükség van."

https://hu.wikipedia.org/wiki/Fejpályaudvar
"Fejpályaudvarnak nevezzük a vasúti közlekedésben azokat a pályaudvarokat, melyekbe csak egy irányból tudnak a vonatok beérkezni."

lathato hogy ez az allitas IGAZ !!!
hogyha van egy fejallomas akkor kell oda valag sok vagany hogy forditsanak

csak a Delire egyaltalan nincsen szukseg

átlátó 2016.01.05. 13:32:06

Megy a kapkodás, meg az idegeskedés...miközben Kelenföld úgy néz ki, mint Alsó-Balkán...persze, ha majd működnek a vágányoknál liftek, meg más egyéb dolgok, akkor nem úgy fog kinézni, mint Alsó-Balkán, de a Délit megszüntetni azt jelenti, hogy megy a kapkodás, meg a bal kéz is azt akarja a lófasszal, amit a jobb kéz...fogazni.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2016.01.05. 13:43:59

@Arcade Macho: "csak a Delire egyaltalan nincsen szukseg"
Miért is? Mert még mindig többen szállnak le ott, mint Kelenföldön? Mert egy villamos/metrómegállóra van a Széll kálmán tértől, ami az egyik legnagyobb tömegközlekedési csomópont Budán?
Másik: A hangsúly nem a fordításon van, mert ahhoz elég egy olyan vágány, amin körül tud járni a mozdony. A vonatok ÖSSZEÁLLÍTÁSÁHOZ viszont átmenő pályaudvarokon is szükség van plusz vágányokra.

Girhes Joe 2016.01.05. 13:54:13

Üzemileg tényleg nem szerencsés egy ekkora fejpályaudvar ilyen szűk helyen. De nem magára a Délire van szükség, hanem a budai észak-déli irányú gyors kötöttpályás eljutásra. Ezt jelenleg a MÁV szolgáltatja, de elvileg működhetne M2-vel, ha felvezetik a mostani vasúti pályára, de akár úgy is működőképes lehet, ha fognak 2 db Flirtet, és HÉV jelleggel szaladgáltatják fel-alá 10 perces követéssel Kelenföld és Déli között, ahol így kb. 2 vágányt kéne megtartani összesen, köztük egy peronnal.

A jelenlegi üzemi terület a Mészáros utcánál, na az keményebb dió. De ne feledjük, mekkora síntenger van Ferencváros állomástól délre, kihasználatlanul. Oda simán be lehetne telepíteni mind a tároló, mind a karbantartó funkciókat.

Ha meg csak a terület miatt kell a Déli, azt meg úgy szokták megoldani kultúr helyeken, hogy a vágányok FÖLÉ építenek egy böhöm plázát, cserébe az ingatlanfejlesztő felújítja a pályaudvart is. A tárolóvágányok úgyis egy nagy katlanban vannak, még csak nem is látszana olyan nagynak, ha föléjük épülne valami.

dzsaszper 2016.01.05. 14:00:12

@body_andras: hossz] távon nincs szükség rá szerintem sem, sokkal jobb alternatívákkal lehetne helyettesíteni és meghaladni.
De nem úgy tűnik, hogy meghaladni, vagy akárcsak helyettesíteni szeretnék, hanem csak bezárni azt jónapot. Abból a szempontból meg szükség van rá... A 139-es busz nem fogja elvinni a vonatok utasforgalmát...

Arcade Macho 2016.01.05. 14:23:31

@zsoci: muemlekem.hu/muemlek?id=-8193
errol beszeltel? hogy nem muemlek vagy hogy le lett bontva?

Balt 2016.01.05. 15:01:28

@nagybalfasz: Ráadásul akkor a 2-es metró lesz a "4-es" utazóközönség nélkül: ottmarad a levegőben egy torzó a föld alatt. Mert gondolom, folytatni esélytelen, ráadásul Kelenföldig, uram bocsá Gazdagrétig értelme sincs, mert az a 4-esnek lenne vonalban.

Balt 2016.01.05. 15:03:33

@♔bаtyu♔: Ebben lehet valami, de ne legyen igazam: a pénzt ettől függetlenül elbukjuk. Viszont akkor ráérnénk arról gondolkodni, ésszerű-e minden vonzatában bezárni egy végül is (egykor) nívós pályaudvart.

Balt 2016.01.05. 15:08:36

@nagybalfasz: Jogos. Voltaképpen az összes dunántúli viszonylatnak (kivéve az esztergomit) a Déli és a Kelenföldi lenne az ésszerű célállomása, valamilyen megosztásban: mondjuk az agglomerációs (<100 km)-ről érkező pendliző vonatok csak Kelenföldig, a távolságiak a Délibe.

Arcade Macho 2016.01.05. 15:15:18

@SomiTomi: "Mert egy villamos/metrómegállóra van a Széll kálmán tértől, ami az egyik legnagyobb tömegközlekedési csomópont Budán?"

tokeletes meglatas
pont eggyel tobb atszallas van ott mint kellene

Arcade Macho 2016.01.05. 15:20:56

@Balt: hosszu tavon a Kelenfoldi pu - Nyugati pu -s osszekottetes lenne a nyero, Deli meg mehet a levesbe akkor vegre teljes nyugalommal

igazgatni meg a vonatokat lehet kint a varos szelen is, lasd a logisztikai kozpont is tipikusan nem a belvarosban van manapsag pedig regen pont hogy ott volt

Balt 2016.01.05. 15:25:59

@frn: "Margit híd most volt visszabontva gyakorlatilag a pillérekig, nem értem miért nem lehetett kiszélesíteni a budai lehajtó alatt, hogy ne kelljen a villamosvágányoknak fonódnia..."

Igen, ez jogos észrevétel, de a Margit-híd felújítása pár évvel korábbi projekt, mint a fonódó, persze ez nem ok arra, hogy ilyen félresikerült megoldásokat erőltessünk. Bár lehet, hogy beválik. Szerintem fontosabb (és egyszerűbb) lett volna a nyúlfarknyi 17-es villamos másik irányú meghosszabbítása a Bécsi úton, akár a GDF-ig, ha már az EU csak kötöttpályás projekteket (rész)finanszíroz.

Balt 2016.01.05. 15:38:28

@Arcade Macho: Azt mondjuk egyszerűbb (lett volna) kialakítani, hogy a Várfok u.-i végállomású buszok mindegyike, de akár a 4-6-os, az 56-os villamos, vagy uram bocsá', a Fogas érintse a Délit, mint 2-es metrót továbbfúrkálni, pláne vasúti alagutat Pestre. Látom, nem volt elég tanulópénz a 4-es metró.

Arcade Macho 2016.01.05. 16:51:31

@Balt: varoson beluli kozlekedessel a varosi mit is nyer azzal hogy hosszutavon megmarad a Deli pu?
ha valakinek el kell vergodnie a Kelenfoldi pu -ig es felszallnia a delibe tarto vasutra az mar eleve buko, hiaba szuggeraljak a Deli pu fan -ek hogy 6 perc 6 perc 6 perc...

a Deli pu az az agglomerkeknek kell, es azokon belul is annak a szuk/nem szuk retegnek akik pont oda mennek

slowMotion 2016.01.05. 16:58:05

A vasuti töltések átjárhatatlansága miatt hatalmasakat kerülnek az utak

Alick 2016.01.05. 18:25:24

@♔bаtyu♔: A HÉV jó dolog, csak...
...lassúúú, legalábbis ami jelenleg működik. A vonat a Keletiből Pécel felé kerülve is gyorsabban ér Gödöllőre... a szentendreit néha még bringával is lehagyom,

...a város és az agglomeráció időről-időre összekapnak, hogy kinek is kéne fenntartania.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2016.01.05. 20:26:12

@Arcade Macho: Az az átszállás akkor is megmarad, ha kiviszik a 2-es metrót Kelenföldre, sőt, akinek a 18-59-61-es villamos kell, annak még plusz egy átszállás. Gondolom nem arra célzol, hogy vigyük át a pályaudvart a Széll kálmán térre...

2016.01.05. 20:55:38

Kár, hogy egy csicska országban lakunk, ahol soha nem lesz pénz egy épkézláb fejlesztésre... Normális esetben ez úgy lenne, hogy összekötik délit a nyugatival egy kétvágányú vasúti alagúttal, és mind e kettő alatt lehetne csinálni egy potzdamer platz jellegű kis pályaudvart... Össze lehetne fűzni az elővárosi vonalakat, és a gyorsvonatok is ugyanúgy keresztülmennek a városon... Vonatot rendezni meg visszaforgatni lehet nyugodtan hároson meg rákosrendezőn, kurva nagy luxus ám rozsdás vasakat és egyéb hulladékokat a belvárosban tárolni. Dehát egy ilyen csicska országnak, ami látható élvezettel dagonyázik a lanygos pocsolyában, soha nem lesz pénze magától ilyen százmilliárdos beruházásra, több eus segílyke meg nem lesz...

Arcade Macho 2016.01.05. 22:42:47

@SomiTomi: en sose mondtam az M2 meghosszabbitast
en a Kelenfoldi pu - Nyugati pu kozotti vasuti alagutat mondtam mindig

tehat kozepes tavon az a kerdes, hogy maradjon minden a regiben a Deli es a Nyugati fejpalyaudvarkent funkcionaljon, az a keves agglomer akit eppen a Moszkva buszai fele enne a fene, azok jol jarnanak
vagy inkabb hozzak mar letre azt a vasuti alagutat es idokozben a Delit beszantsak

Arcade Macho 2016.01.05. 22:44:47

@Arcade Macho: "viszont akarhogy is nezem a BAH - Nyugati pu legvonalban levo tavolsaga az 2 km"

idokozben a gugli mapem atvaltott amcsira...
tehat 3.2 km

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2016.01.05. 23:20:44

@Arcade Macho: Lássuk be, a Déli-Nyugati alagút nem fog belátható időn belül megépülni, akkor viszont a Délit sincs értelme megszüntetni.

sárospataki 2016.01.06. 08:40:35

@Balt: ez nem csak a híd miatt van, egyik oldalról át kell menjen a villamos a másik oldalra, egy olyan helyen, amelyet a Margit híd két pillére korlátoz két oldalról. Ha visszabontanak a pillérből, és letesznek még egy sínpárt, akkor iszonyatos pénzek árán nyernek 20 másodpercet villamosonként, ami nem indokolt, szerintem. A fonódás csak egy kis része az egésznek.

Balt 2016.01.06. 09:33:46

@sárospataki lány: Így se volt olcsó, úgy sejtem. Szerintem felesleges luxus volt a villamost átvinni a híd alatt, számos más viszonylat mellett párhuzamosan. Na mindegy, megvan, örüljünk neki.

Balt 2016.01.06. 09:35:54

@sárospataki lány: Ahogy fentebb írtam: inkább a másik irányba nyújtottam volna, ha rajtam múlik.

dzsaszper 2016.01.06. 10:49:57

@Arcade Macho:
1. "pont eggyel több átszállás" -- igen, valóban. De ha csak megszünteted a Délit, a helyzet csak tovább romlik. Tehát a Délit akkor van értelme megszüntetni, ha előtte fejlesztesz és kiváltod valami jobbal.

"a Deli pu az az agglomerkeknek kell, es azokon belul is annak a szuk/nem szuk retegnek akik pont oda mennek." -- akkor Nagytétényt, Budatétényt, Budafokot is simán besorolhatjuk az agglomerációba... (plusz például egy ELTE kollégiumoit a Campona mellett, ahonnan azért járnak a Tanítóképző karra, vagy a PPK Izabella utcai épületébe is)

dzsaszper 2016.01.06. 10:58:28

@Arcade Macho:
a Kelenföld-Nyugati alagútnak van értelme... esetleg 50 éven belül talán :D
viszont a Délit megszüntetni továbbra is akkor van értelme, ha Budán belül az É-D közlekedésben lesz alternatívája. Az M2 hosszabbítása jelentős részben a jelenlegi vasúti pályán például ilyen alternatíva lenne... (bár akkor már betennék még néhány megállót Kelenföld és Déli közé)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.01.06. 13:29:50

@dzsaszper: Szakmai becsatornázottságot sejtető hozzászólók szerint kvázi "lehetetlen" a mostani sínekre felhozni, és azokon továbbvinni a 2-es metrót, mert olyan mélyen van a Déli állomás, és olyannyira magasodik a felszín kifele haladva, hogy csuda. Nekem ez tagadás ugyan elég neccesnek tűnik, de nem vagyok szakértő, pláne nem ellenérdekelt szakértő...

forum.index.hu/Article/showResultList?o=4&aq_text=&aq_cre=&user_id=1485740&topic_id=&forum_id=0&aq_ext=0&t=9231521

Szemfényszedést vállalok! 2016.01.06. 19:26:49

@városjáró: Én is ezen morfondíroztam. Szerintem a gellért-hegyi alagútig nem lehetne a felszín közelébe hozni, akkor pedig csak a vágányok területe lenne megnyerhető, egyéb értelme nincsen. Vagy ott marad a 2-es metró is torzóként. Nem beszelve arról, hogy maga a Déli pu. épülete egyáltalán nem rossz építészeti megoldás, vétek elbontani.

Arcade Macho 2016.01.06. 20:02:59

@városjáró: "Szakmai becsatornázottságot sejtető hozzászólók szerint kvázi "lehetetlen" a mostani sínekre felhozni, és azokon továbbvinni a 2-es metrót, "

en is igy tudom, azaz ismeros a BME epitomernoki karan pont ezt hallotta
viszont akkor sem ertettem miert kell felhozni, miert nem mehet el a BAH csomopontig fold alatt az M2, hiszen a metrot melyepitesi techologiaval toljak

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.01.06. 20:06:16

@Arcade Macho: állítólag még az is kevés lenne. szerintük a dorottya udvarnál előbb nem lehet felhozni... mondjuk ehhez képest a keletitől simán feljön ugyanekkora távon a pillangóra, de az akkor volt, ez meg most volna...

Arcade Macho 2016.01.06. 20:07:54

@dzsaszper: igen ez a Kelenfoldi pu - Nyugati pu kozotti vasuti 3 - 5 km -nyi alagut tenyleg oda kell hogy vagja egy 10 millios orszag koltsegveteset ami amugy cca 15% nyi koltsegvetesi tobbletet lelejmol az EUtol mas celra
kb ugyanaz az eset mint az M0 befejezese hogy 2020 -ig nem ad az EU ra penzt igy nem lesz

a 10 millios orszagban ~ 3.3 millio embert erintene ez a ketto beruhazas

frn 2016.01.09. 11:11:06

A mostani eu.-s ciklusban ahogy olvasom több száz milliárd forint áll rendelkezésre vasútfejlesztésre! Ebbe beleférhetne a Déli-Nyugati alagút.
Ha elkészülne, a váci és az esztergomi vonalat is el lehetne vezetni Kelenföldig, sőt az üzemi területeket, szerelvények tárolását is meg lehetne oldani a nagyrészt üres Rákosrendezőn, ha Kelenföld nem lenne elég.
Így viszonylag nagy területet fel lehetne szabadítani, pl. a Márvány utcai híd- alagút bejárat között.
Egyébként szerintem Kelenföld elég nagy, még az elbontott vágányok nélkül is, legfeljebb a peronok száma lehet kevesebb a szükségesnél. A nyolcvanas évek elején több mint duplájára bővítették, utána kb. 15 évig rendező pályaudvarnak is használták ami mára úgy látom megszűnt, úgyhogy akár még elég is lehet a Déli -nagyrészt- kiváltására és egy átmenő kisebb pályaudvarrá alakítására.
Egyébként szerintem a Nyugatinál is meg kellene szüntetni az üzemi területeket ( szerelvénytárolók, vonatmosó, lepukkant hangárok) a város közepén. A gyakorlatilag üres Rákosrendező tökéletes helyszín lehetne ezekre a funkciókra. És normálisan kiépítve ideális átszállóhely is lehetne az 1.-es villamos, 20.-as 30.-as busz, troli, kisföldalatti, a remélhetőleg meghosszabbított 3.-as villamos felé, valamint egy P+R is elférne az M3.-as felől jövőknek!

Arcade Macho 2016.01.13. 22:53:24

@frn: mindennel egyetertek kiveve egyet...
vasuti alagut megepitesenel minek megtartani a Deli pu -t ?
de most oszinten, mi ertelme van?

frn 2016.01.14. 17:37:41

Nem pu.-ra gondoltam. Egy kisebb megállóra mint pl. Albertfalva. Ha már ott van az egyes metró végállomása, szerintem célszerű lehet a vasúti kapcsolat. De ha a metró tovább menne Kelenföldig akkor nem lenne szükség rá.

2016.01.15. 09:43:37

@Arcade Macho:
Ha egy alagutat fúrnál a nyugatihoz, hogy a vonatok bejussanak a belvárosba, akkor magadnak mondasz ellent, ha közbeneg egy másik belváros közeli, de másik területet lefedő pályaudvart meg megszűntetnél.

Arcade Macho 2016.01.15. 13:11:05

@frn: jajo
tehat M2, kelet-nyugati, piros

itt a belso rendezo teruletek (a Deli pu es a Nyugati pu -nal is) felszamolasat is meg kellene ejteni egyuttal, nem csak egy alagutat beledobni
amugy meg Kelenfold es a Nyugati kozott van 5.5 m, feluton lehet csinalni egy plusz megallot az elkovetkezendo M5 -hoz

Arcade Macho 2016.01.15. 13:12:35

@nagybalfasz: az M4 megepuleset es a leendo M5os csatalkozast is bele kell venni a temaba, ugy mar nem olyan rossz a vegeredmeny

2016.01.15. 13:43:09

@Arcade Macho:
Az M4 miatt a Keletit lenne logikus leépíteni, legalábbis a nyugatról érkező vonatokat a délibe vagy az általad megálmodott alagúton keresztül a Nyugatiba bevinni. Az M5 meg nem értem miért tenné feleslegessé a Délit.

KissGecihuszár 2016.01.17. 17:34:30

@dzsaszper: "(...) plusz például egy ELTE kollégiumoit a Campona mellett, ahonnan azért járnak a Tanítóképző karra, vagy a PPK Izabella utcai épületébe is) " Elárulom, hogy azok a derék ifjak úgy 133-as buszoznak a többi Tétényi, Bartók LTP-s lakóósággal egyetemben, ahogy azt kell, ugyanis az imádott 133-as gyaksira az ELTE "kapujáig" (Astoria) viszi őket, átszállás nélkül 1 db buszjegy áráért és nem kell quasi rászervezni a reggeli készülődést, mert a csúcsban 7-8, de még délelőtt is 15 percenként jár, a legrosszabb esetben is 35-40 perc alatt (Bartók LTP-től számolva) az Astoriához érve. Tegnap óta pedig de facto egész napos üzemidőben, hétvégén is! Sokkal nagyobb support a Dél-Budai, Érdi, Sz.fehérvári régió vonatozó ingázói számára a Kökiig járó zónázó, mert az gyors, átszállásmentes kapcsolatot teremt ezen régió, illetve Dél ,valamint Kelet-Pest kerületeivel, az ottani BKK viszonylatokkal.
süti beállítások módosítása