Üdvözöllek a frissen indult Városi levegő urbanisztikai és közlekedési blogon! Ünnepélyes harmadik posztomban a budapesti kötöttpályás közlekedés fejlesztési lehetőségeit nézzük meg. Noha Budapestnek nagyon sűrű, és jó eljutást biztosító vonalhálózata van, a kötöttpályás közlekedést még bőven kellene fejleszteni. Az alábbiakban a legfontosabb hiányzó hálózati elemeket nézzük meg, a végén pedig szavazhatsz: szerinted melyiknek a megépítése a legfontosabb?
A 3-as metró Óceánárok utcai megállójának látványterve Káposztásmegyeren. Sajnos a vonal meghosszabbítása nem kapott EU-támogatást, így egyhamar nem léphet a megvalósulás útjára
A Thököly úti tengely
Az egyik legnagyobb feladat Zugló és Újpalota hiányzó kötöttpályás kapcsolatának a megteremtése, és a túlzsúfolt, sok helyet foglaló, környezetterhelő 7-es buszcsalád kiváltása. Eredetileg a 4-es metrót tervezték a Bosnyák térig, majd Újpalotáig vinni, de csak a Keletiig jutott, és a projekt joggal kétes megítélése miatt egyhamar úgy tűnik, senki nem akar újra hozzányúlni. Nem mellesleg se az utasforgalmi adatok, se a városszerkezet nem indokolja a metrót, nincsenek nagy vonzáskörzetek, se agglomerációs zóna. Még ebben az EU-ciklusban megépül a villamos Újpalotától a Keletiig, és remélhetőleg mielőbb az Astoriáig.
Mi lesz az 5-ös metróval?
A két dél-pesti HÉV (H6, H7) a Boráros téren és a Közvágóhídnál, a belváros peremén, metrókapcsolat nélkül ér véget, a Szentendrei HÉV (H5) pedig a Pacsirtamező u.- Lajos u. forgalmas tengelyt elkerülve, ugyancsak a pesti belváros elérése nélkül, a Batthyány téren végállomásokzik. A szintén régóta tervezett Észak-déli regionális gyorsvasút első ütemében a felújított H6 és H7 jönne be a föld alatt a Boráros tértől egészen az Astoriáig. A következő ütemben az Astoriától a pesti belvároson át a Kolosy teret, Flórián teret, Bogdáni utat is felfűzve, Kaszásdűlőnél a Szentendrei HÉV-vel kötnék össze a vonalat. Az elővárosi közlekedést is integráló gyorsvasúti rendszer kétségkívül korszerű és fontos beruházás lenne, de a több, mint 10 km hosszú alagút építése mellett a már meglevő, leromlott állapotú összesen 67 km HÉV vonalat is korszerűsíteni kellene, és akkor a felszínen és alagútban is közlekedni tudó új járművek beszerzéséről nem is beszéltünk. A projekt megvalósulása sajnos egyelőre nincs napirenden.
Villamosok
A villamoshálózat leginkább hiányzó elemei a Rákóczi úti villamos, vagyis a majd megépülő zuglói/újpalotai vonalak az Erzsébet hídon át összekötése Hűvösvölggyel, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, azaz a 47-es- 14-es összekötése. Ma már sajnos tudjuk, nem igaz, amit az egykor létezett vonalak elbontásakor gondoltak: az autóknak nem kell a többlet hely a belvárosban, a 2-es, és 3-as metró pedig csak részben váltotta ki a villamosok szerepét.
Várhatóan még idén elindul a várva várt fonódó villamos, és még ebben az EU-ciklusban megvalósul az 1-es villamos hosszabbítása délen Kelenföld - északon Aranyvölgy vasútállomásig.
Vannak tervek a 3-as villamos további fejlesztésére is, délen Pesterzsébet városközpontig, majd Csepel Szent Imre térig, északon a Béke térig, majd az Árpád híd M-ig. Noha az erzsébeti városközpont elérése pl. mindössze plusz két megállót jelentene, egyhamar nincs a napirenden sajnos semelyik irányú hosszabbítás.
Annak ellenére, hogy nem hozna sok szavazatot, fontos beruházás a 42-es villamos Havanna utcai lakótelepig hosszabbítása is: az így alig használt rövidke villamosvonal átvenné a zsúfolt 136E forgalmát, és bekapcsolná a lakótelepet a kötöttpályás hálózatba. Ennek megépüléséről sincs még döntés.
Hasonlóképp tervbe van véve a 2-es villamos északi meghosszabbítása a Népfürdő utcán át Gyöngyösi utca M-ig. Noha a Dagály uszoda építéséhez kapcsolódódhatna, jelenleg nincs napirenden a megvalósítása.
A BKK Balázs Mór tervében szereplő fejlesztések
Fogas kérdések
Szintén a tervek között szerepel a fogaskerekű hosszabbítása lent a Széll Kálmán térig, fent a Normafáig. A beruházás elsősorban turisztikai szempontból lenne jelentős.
Szintén régóta tervezik repterünk kötöttpályás kapcsolatának a kiépítését. Volt szó vonatsínen közlekedő gyorsvasútról a Nyugatiig, a 3-as metró kivezetéséről is, de a leghatékonyabb talán a szolnoki vasútvonal átvezetése lenne a reptér alatt, és így a reptér nemcsak a belvárossal, de Szegeddel, Debrecennel, de még Belgráddal is közvetlen kapcsolatot nyerne, az ide betérő rengeteg vonat pedig elvinné a Budapest központjába irányuló forgalmat is.
A meglévő metrók fejlesztése
Örökzöld téma a 3-as metró hosszabbítása mindenfelé: délen a reptérre, az Üllői úton a városhatárig, a kettő kombinációja, északon Káposztásmegyerre, de legalább Rákospalota-Újpestig. Úgy szintén a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötése, valamint a körvasúton át, vagy akár az Élessarkon keresztül egy rákoskeresztúri szárnyvonal kiépítése. Szintén szó van a kisföldalatti fejlesztéséről, Hungária körút megálló megépítésére ugyanúgy lenne igény, mint a Csáktornya parkig, vagy akár Rákosrendezőig való hosszabbításra. Az egymást kiváltó/átfedő javaslatok közti csatározás, és persze a pénz hiánya egyelőre ezen beruházásokat is elhamvasztja.
Rengeteg tehát a tervezett fejlesztés, a szűkös keretek között pedig látható, hogy jelentős része nem egyhamar léphet a megvalósulás útjára. Szerinted melyik épüljön meg? Szavazz!
Eredményhirdetés itt!