A kormány döntése alapján a 2014-20-as EU-ciklusban már biztosan megépül az újpalotai villamos, viszont Tarlós István legutóbbi bejelentése alapján sajnos Újpalotától csak a Keleti pályaudvarig. Az utazási igények jelentős része pedig a Nagykörútig, vagy még tovább mutat, a csak a Keletiig épített villamos még a jelenlegi 7-es buszokhoz képest is visszafejlődés lenne. Úgy tűnik, az egykori piros hetesek által bejárt egész főtengely örökre el van átkozva: a Keletinél semmibe vesző 4-es metróhoz most építünk egy ugyanott homokba fúródó félvillamost is. De nézzük a történetet az elejéről!
Az elavult gondolkodás tovább él
Menjünk vissza a 60-70-es évekbe, amikor Budapest megszüntette villamosait a Rákóczi úton, az Üllői úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Baross utcában. A kor közlekedéspolitikája a villamosokat korszerűtlen, múltbeli képződményeknek látta, és a megoldást az autóforgalom számára kiszélesített főutakban, a föld alatt menő óriásmetrókban, és a hozzá csonkított felszíni hálózatban képzelte el. Ez a gondolkodás száműzte árkádok alá, keskeny járdákra, lehangoló alul-és felüljárókba a gyalogosokat, és adott át minden lehetséges városi életteret az autóforgalomnak. Mára ezek a trendek megváltoztak, de úgy tűnik, a magyar közlekedéspolitika képtelen velük lépést tartani.
Amikor még villamos járt az Erzsébet hídon
Jött a 4-es metró
Az eredeti koncepció szerint a Dél-Buda-Rákospalota néven futó metróvonallal szerették volna a teljes 7-es buszcsaládot kiváltani, és egészen Újpalotáig vezetni. Sok gond van a 4-es metróval (túl rövid megállóközök, elkerüli a belvárost, a nagyvasúti sínen nem vezethető tovább, stb.), de a legnagyobb probléma, hogy több, mint 10 éven át felemésztett minden közlekedésfelesztésre fordítható pénzt. Elavult, 1972-es terveken alapszik, és a kor ideológiája szerint az átadás után a metróval párhuzamosan futó 7-es buszt és 49-es villamost megszüntették volna. Szerencsére nem így történt, és mivel a kivitelezés rengeteg sikertelenséggel járt, a Keletitől kifelé eső szakasz megépítéséről úgy tűnik, végleg lemondtak. Ami nem is baj, hiszen ezen a szakaszon nincsenek nagy vonzáskörzetek, se kiterjedt elővárosok, és az utasforgalmi adatok nem indokolják a metrót.
Megszületett az újpalotai villamos koncepciója
A metró árának töredékéből viszont villamos is építhető Újpalotára, ami az igényeket talán jobban ki is elégíti. Az eredeti tervek szerint egy Hűvösvölgy-Újpalota-tengelyt hoztak volna létre, és visszakerült volna a villamos végig a Rákóczi útra. Azonban hamar rájöttek arra, hogy az Erzsébet hídon való átvezetés, valamint a Rákóczi úton az autósokkal vívott népszerűségvesztő-harc minden értelemben túl nagy árat követelne a projektért. Ekkor jött az a koncepció, hogy az Astoriáig vezetik a villamost Újpalotától, ahonnan a 47-49-es sínjeire kanyarítva Kálvin-Dél-Buda és a Deák tér felé is továbbvezethető lenne, és ez azt hiszem, még egy megfelelő kompromisszum volna.
Az újpalotai villamos terve - az Astoriáig
Nem lélegezhet fel a Rákóczi út
Előnye lett volna az is, hogy végre hozzányúltak volna Budapest egyik fő problémagócához, a Rákóczi úthoz is. Budapest valaha egyik legvonzóbb területe mára ugyanis elvesztette felvonuló-vásárló utca szerepét, és egy kellemetlen belvárosi autópályává vált, ahol az embereknek nincs kedvük sétálgatni, a boltok nagy része pedig bezárt. A villamosnak pedig bizonyított jótékony hatása van a boltok forgalmára, és ugye megoldaná a forgalomcsillapítás kérdését is. Azonban a Keleti födémszerkezete nem bírná el a villamost, és az átépítések miatt az azon való átjutás is jelentősen megdrágítaná a projektet. Így lett a végső koncepció, hogy a villamos egyelőre biztosan csak a Keletiig épül.
Még egyszer ugyanazt a hibát
Nem is olyan régen közlekedett már villamos a Thököly úton, melyet ugye először a 2-es metróra hivatkozva ugyancsak a Keletinél elvágtak, majd mivel így már a Thököly úton a gyorsjárati rendszerben, belvárosig közlekedő 7-esekkel képtelenek voltak fölvenni a versenyt, végleg megszüntették. A csak a Keletiig megépített újpalotai villamos borítékolhatóan ugyanerre a sorsra fog jutni.
Az egykori villamos a Thököly úton. 20 éve szűnt meg.
Elátkozott nagyprojektek
Miközben ma már a hosszú, átmérős, egymásba fonódó vonalakat preferálják, ez az újpalotai villamos egy csonka vonal lenne, ami néhány megálló miatt a metróra kényszeríti az utasokat, akárcsak a '70-es években. A politikai akaratok csatározása, és a közlekedési módok közti döntésképtelenség eredménye az lett, hogy farkasszemet néz majd a Keletinél elvágott értelmetlen félmetró egy ugyanott indokolatlanul megfeneklő félvillamossal. És ha visszaállítanánk az egykori piros hetest, Kelenföld, és Újpalota között, kiderülne, hogy az elköltött százmilliárdok ellenére sok utasnak még mindig az elégítené ki a legjobban az igényeit.