Tudtad, hogy van egy kijelölt helyszín Budapesten egy főpályaudvarnak, és a metrókapcsolata is egyszerűen megoldható lenne? Hallottál róla, hogy még mindig állnak a sínjei az egykori Budapesti Nemzetközi Vásárra (BNV) vezető villamosvonalnak? És arról, hogy a BKV-nak vannak dízelmozdonyai? Azt tudtad, hogy van egy aranyozott szoba a Nyugati pályaudvaron, és hogy kinek épült? Tudod, mi az a Királyvágány? És hogy mindez hogyan kapcsolódik Kőbányához? Megtudja, aki ma velünk tart.
5. Királyvágány, Királyi váró
A Királyvágány Kőbányán található, a BNV mellett halad el. Azért építették még anno, hogy Ferenc József a Nyugati pályaudvari királyi váróból egyenesen eljuthasson vasúton a gödöllői Grassalkovich-kastélyba. Nem más ez, mint egy máig üzemelő átkötés a Nyugati pályaudvarra vezető vonatsínek és a miskolci vasútvonal között.
Na de mi is az a Királyi váró? Az pedig a Nyugati pályaudvaron található épület, melyet Ferenc József tiszteletére építettek. Amikor az uralkodó Budapestre látogatott, itt várakozhatott méltó körülmények között feleségével, Erzsébet királynéval.
4. Máig álló villamossínek a Hungexpóra
Biztos sokan emlékeznek még a BNV-re, melyet minden évben megrendeztek, és óriási eseménynek számított. A vásár ideje alatt ideiglenesen közlekedett a 29-es és 29Y villamos az Expo térig - a 29-es a Blaha Lujza tértől, a 29Y a Keleti pályaudvartól. A villamosok 1996-ban közlekedtek utoljára, abban az évben ugyanis a felsővezetékeket a télen ellopták, és azóta sem állították vissza. De a sínek máig állnak. A 29 és 29Y a 37-es vonaláról a Pongrácz úti felüljáró után tért le, lekanyarodtak a fák közé, egy darabig a nagyvasúti vágányok mellett haladtak, majd szintben keresztezték a Királyvágányt, és haladtak tovább egészen az Expo térig, ahol hurokban fordultak. Alább látható egy videó a 29-es és 29Y akkor még nem tudhatóan utolsó napjairól. Még szerencse, hogy valakinek eszébe jutott fölvenni!
A 29-es és 29Y villamos
3. HÉV-vonat-kapcsolatok és a BKV dízelmozdonyai
Ugyanezen a látszólag borzasztóan unalmas helyszínen járunk, a Pongrácz út és a BNV között. Itt a nagyvasúti sínektől egyszercsak lecsatlakozik egy vágány, mely keresztezi a Kerepesi utat, átmegy annak túloldalára, és a 2-es metróval párhuzamosan halad egész' az Örs vezér térig. Biztos sokan látták már ezeket az utasforgalmi használaton kívüli vágányokat, korábban a 2-es metrópótlók is használták őket a belváros irányába. Régebben a Gödöllői HÉV (H8) részben ezeken a vágányokon a Keleti pályaudvarig közlekedett, a 2-es metró Örs vezér térig való átadása után azonban visszavágták a metróvégállomásig. Az eredeti tervek szerint a H8 a Puskás Ferenc Stadionig közlekedett volna, ezért is építettek négy vágányt a 2-es metró stadioni megállójához, eredetileg itt lett volna az átszállás a két jármű között, ám pénz hiányában ez nem valósult meg. Lesz még szó erről a peronról, de most térjünk vissza a HÉV-hez! Szóval rég felszedték volna már ezeket a síneket is, ha nem lenne mindmáig használva valamire. Íme a válasz minden kérdésre:
Bobó nevú BKV-s dízelmozdony húz egy-egy HÉV-szerelvényt Csepelről illetve Ráckevéről Cinkotára, nagyvasúti vágányokon keresztül. (Fotó: Vörös Attila, iho.hu)
A BKV-nak a HÉV-ek szállításához van szüksége dízelmozdonyokra, és ugyanezen okokból maradt meg a képen látható vágány is a metróval párhuzamosan, mely csatlakozik a nagyvasúti sínekhez. De a Szentendrei HÉV-nek is van kölcsönös kapcsolata a nagyvasúttal, így történhetett az is, amikor az esztergomi vonal felújítása idején a vonatok a Margit hídig közlekedtek.
2. Budapest, főpályaudvar, a Kőbányai teherpályaudvar helyén
Hiába is keresi a kedves olvasó, nincs ilyen utasforgalmi állomás, hogy Kőbánya teher, noha a teherszállítás szempontjából egy igen fontos helyszín, nem véletlenül. Még mindig a Pongrácz út és az Expo tér között járunk, itt találkoznak ugyanis egymással az ország északi, keleti, és déli része felől jövő vasúti sínek, a Nyugati, Keleti, Kelenföld, és Kőbánya-Kispest felől érkező vonatok. De az utasok csak integethetni tudnak egymásnak a vonatok ablakából, leszállni, felszállni, átszállni sajnos nem, erre a célra előbb be kell vonatozni valamelyik fejpályaudvarra, esetleg átmetrózni egy másikra, és csak utána. Éppen ezen probléma orvosolására találták ki a budapesti főpályaudvar koncepcióját, melynek létrehozásával sok vonat esetében el lehetne kerülni az idő- és járműveszteséget jelentő fejpályaudvarokra való beérkezést- tárolást- megfordulást. Indulhatnának Budapesten áthaladó vasútvonalak is, jobb kapcsolatot kapnának egymással a külvárosok, az agglomeráció települései, de az egész ország távoli részei is. Ehhez persze még sok városon belüli vasúti fejlesztést kell sajnos elvégezni.
Bécsnek már megszületett a főpályaudvara, mely a képen még csak látványterv. Budapestnek is kell?
1. A 2-es metró kőbányai hosszabbítása
Kőbánya se metró-, se HÉV- vonallal nem rendelkezik. A városrész közlekedésének megoldására több, egymást kioltó terv is született, azonban egyik se rendelkezik komoly hátszéllel, és belátható időn belüli megvalósulási eséllyel. Létezik egy koncepció a 28-as- 37-es villamosok gyorsvillamossá fejlesztésére és a Rákóczi úton legalább az Astoriáig való hosszabbítására. Kifelé Rákos VÁ.-ig lehetne vinni a vonalakat. Ez a felfejlesztett kötöttpályás jármű az Élessaroknál és Rákosnál is felcsatlakozhatna a vonatsínekre, és továbbvihető Rákoskeresztúrig. Létezik viszont egy olyan terv is, amelyben a fent említett stadioni plusz perontól válna ki egy metró szárnyvonal a 2-es metróból, melynek végállomása a Liget tér, azaz Kőbánya alsó VÁ. lenne. Ez a pármegállós szárnyvonal a gyorsvillamoshoz hasonlóan megoldná Kőbánya közlekedési problémáit, csökkentené az Örs vezér tér terhelését, ismét felvirágoztathatná a Hungexpót egy oda építhető metrómegállóval, de ami a legfontosabb, pont útbaesne egy állomás a feljebb említett főpályaudvar helyén. Valahogy így kell elképzelni:
Egy kis beavatkozással a 2-es metró mehetne Kőbányára és az új budapesti főpályaudvarra is. (Forrás: kozlekedes.org)
Lehet vitatkozni ennek a megoldásnak a létjogosultságáról, de jelentősen megreformálná Budapest, és az egész ország közlekedését, az biztos!