Üdvözöllek a frissen indult Városi levegő urbanisztikai és közlekedési blogon! Eme ünnepélyes második posztban az elmúlt években fantasztikusan teljesítő budapesti városfejlesztés utolsó kihívásait nézzük meg. Már csak három, annál fontosabb terület maradt, amellyel igazán kezdeni kéne valamit: a Rákóczi út, a Nagykörút, és a rakpartok. Utóbbira a pályázatot épp most írták ki. Te mit tennél ezekkel a területekkel? A poszt végén szavazhatsz.
Kálvin tér a felújítás előtt. 5 éve volt!
Azóta mintha egy másik városban élnénk. 2003-ban átadták a felújított Szent István teret, 2005-ben a Király utcát, 2009-ben épült fel az Allee és körülötte a rendezett tér, a Hollán Ernő utca eleji sétálóutca, és a Kiskörút az új arculatával. 2010-ben lett gyalogos övezet a Baross utca Kálvin tér felőli vége, és a Lövőház utca. 2013-ban adták át a megújult Fővám- és Kálvin tér környezetét, a 4-es metró projekt részeként, 2014-ben a Kossuth teret, a Ferenciek terét, és a Várkert bazárt. (Érdekes, hogy mindig a választások előtt készül el minden, de ezt most hagyjuk). Jelenleg is átépítés alatt áll a Széll Kálmán tér, és a Nyugati pályaudvar, ezzel két igazán fontos és lerohadt tér újul meg.
A Rákóczi úti problémagóc
A Rákóczi út a motorizáció előtt a Főváros egyik legfontosabb felvonuló, sétálgató, vásárolgató utcája volt, mára aki csak teheti, elkerüli. A boltok megszűntek, sétálni senki nem akar, kerékpározni nem lehet, a buszokat villamossal kellene kiváltani. Azonban ugyanez az út a város legfontosabb kelet-nyugat irányú közlekedési tengelye: kapcsolatot teremt kvázi egész Buda, az M1-M7-1-7-es út felől jövők, a belváros, Zugló, egész Közép-és Kelet-Pest, a 3-as, M3-as, és 31-es út felől érkezők között. Alternatívája nincs. Van terv a föld alatt vezetett alagútra a Keleti pályaudvar és a Döbrentei tér között, de hát erre hol van pénz, és mikor fog megtérülni?
Több tanulmány is született a forgalomcsillapításra, átalakításra, mind a Levegő munkacsoport, mind a BKK 2x1 sávos autóforgalmat, kerékpársávot, a BKK középen vezetett buszsávot is vízionál. Ez viszont akkora érdeksérelemmel járna, hogy senki nem mer belevágni. Ebben az EU-ciklusban megépül az újpalotai villamos, ám úgy tűnik, egyhamar csak a Keletiig jut el. Előbb-utóbb jön a dugódíj is, tehát így is-úgy is hozzá kell nyúlni majd a Rákóczi úthoz.
A BKK terve a Rákóczi út közlekedési módok közti újraosztására
A Nagykörúti patthelyzet
Hasonló a helyzet a Nagykörúton, egyrészt a sugaras-gyűrűs városszerkezet egyik legfontosabb haránt irányú autósfolyosóját alkotja, kétszer összeköti Budát Pesttel, a belső kerületek mindegyikét, és a városi főútvonalakat egymással. Másrészt még valamelyest tartják magukat a sétáló, kiülő, vásárló tradíciók, melynek oka a Rákóczi úttal szemben egyrészt, hogy megmaradt a villamos (melynek kimutatott pozitív hatása van a boltok forgalmára), másérszt a parkolás engedélyezése. Tehát se az autóforgalom 2X1 sávra szűkítése, se a parkolók elvétele nem lenne jó megoldás. Jelenleg az autók félig a padkára parkoltatásával való kerékpársáv kialakítását tartják a legjobb ötletnek, de a közlejövőben ennek megvalósulására sincs konkrét terv.
Talán indul a Dunapart meghódítása
Budapest lakosai, és a külföldi városokkal összehasonlító látogatók egyaránt a Duna gyalogosan való megközelíthetőségének hiányát említik a leggyakrabban problémaként. Mondani sem kell, hogy a helyzet hasonló, mint az előző kettőnél, Budapest két nélkülözhetetlen észak-déli közlekedési folyosóján autózók, és a Dunaparton rekreálódni vágyók érdeke áll egymással szemben. Ha nincsenek is még konkrétumok, itt van talán a legközelebb valamiféle megvalósulás, hiszen a napokban írták ki a pályázatot a Dunapart hasznosítására. Az első ütemben a Fővám tértől a Kossuth térig, a másodikban onnan a Dagály fürdőig tervezik a beavatkozásokat. Cél az autósforgalom csökkentése, de autómentesítésről, vagy föld alá terelésről szó sincs. Lesz viszont gyalogos - és kerékpárút, úszó kiállítóterek, koncerttermek, színpadok, és egészen futurisztikus vízi objektumok is. A megvalósulás másik garanciája lehet, hogy a Kossuth tér-Dagály szakasz kapcsolódik a kormány által igen kedvelt 2017-es úszó VB-projekthez, és a források el vannak különítve e célra.
A Pesti rakpart egy részlete. Ez nem hivatalos látványterv, csak egy korábbi koncepció. Ennyire valószínűleg nem lesz zöld és autómentes
Sok szempont, sok érdek, és sok koncepció áll tehát egymással szemben. Te hogy avatkoznál be az érintett területeken? Szavazz!
Eredményhirdetés itt!