A 4-es metró napi utasforgalma 158 ezer volt a legutóbbi felméréskor, ám az ígéretek időszakában nem voltunk restek az Uniónak 340 ezret mondani. Ezért a metró elindulása óta félvén attól, hogy a pénzt vissza kell fizetni, már mindenfélét bevetettünk: ritkították a 47-es és 49-es villamost, a korábbi négy fajta 7-es busz közül (7, 7E, 107, 107E) hármat a budai szakaszon kigyilkoltak. Szó volt a Déli pályaudvar bezárásáról - ez szerencsére nem fog megtörténni, de azóta is csak úgy ömlenek a fejlesztési ötletek a metró kelenföldi végpontjához, legyen szó a szuperkórházról, vagy a Budapest One irodakomplexumról.
A Budapest-Zalaegerszeg buszok is Kelenföld mellett jönnek be a városba, de nem oda, hanem a sokkal messzebb levő Népligethez mennek.
Már csak egyetlen egy dologra nem gondolt senki: az agglomerációs Volán járatokat leszámítva - melyek az Etele téri oldalon végállomásoznak - az összes Nyugat-Magyarországról jövő távolsági busz továbbra is beérkezik a Kelenföld vasútállomáshoz most már meglehetősen közel került - de gyalog még mindig kellemetlen távolságra eső - Sasadi úti megállóhoz, majd mennek tovább, dugótól, szennyezéstől vissza nem riadva a metróval nagyrészt párhuzamosan, Újbuda-központot és a Petőfi híd budai hídfőjét érintve, hogy elérjenek végül a belvárostól messzebb eső népligeti végállomásig. A befelé utazó rutinos utas ugyan bizonyára leszáll a Sasadi útnál és gyalogol, esetleg egy kevéssel többet utazik Újbuda-Központig, és nem gyalogol, de akinek nem Dél-Pesten van dolga, nem megy el a Népligetig. De visszafelé azt is tudja a rutinos utas, hogyha a sokszor zsúfolt buszokon ülőhelyet szeretne magának találni a többórás útra, akkor bizony a Népligetnél kell felszállnia - azaz ki kell utaznia a város szélére, hogy aztán busszal visszajöhessen. Miközben a döntéshozók már nem tudnak mihez nyúlni, hogy a 4-es metró forgalmát valahogy növeljék.
Így kaphat ingyen városnézést minden nyugat-magyarországi Budapesten, míg a metrók félig üresen rohangálnak.
Most viszont hogy a 4-es metró-projekt kapcsán régóta tervezett őrmezői intermodális csomópont ötlete felkerült a legutóbbi Brüsszelbe küldendő uniós projektlistára, egyértelműnek tűnhet, hogy végre ez is változni fog. Mint ott írják ugyanis, "Kelenföld-Őrmezőn új, fedett autóbusz-terminál kerül megépítésre, ami az építménykomplexum elhagyása nélkül teszi lehetővé az átszállást az M4-es metró, valamint a fővárosi közösségi közlekedés és a helyközi autóbuszok járatai között".
Senki nem tud semmit
De ennek megerősítését azóta sem sikerült megszereznem, hiába kérdeztem az összes illetékest. A főváros sajtóosztálytól áprilisban kapott válaszommal nem kerültem közelebb a megoldáshoz:
A terminálépület megvalósítása nem képezi a metróberuházás részét, a fejlesztés az IKOP listában szerepel, a tervezésre és a megvalósításra a későbbiekben kerülhet sor.
Úgy döntöttem hát ezután, megkérdezem a másik illetékest, a Volánbuszt, hátha ők többet tudnak segíteni, a válasz:
Megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy Társaságunk jelenleg nem rendelkezik információval az autóbusz-állomás sorsáról.
Nem így történt tehát, de fél évvel később ismét eszembe jutott Őrmező és a metróval párhuzamosan rohangáló távolsági buszok sorsa, ezért gondoltam, most megkérdezem a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM) is, ők biztosan tudják, de a válaszból nem úgy tűnik:
A projekt fő felelőse Budapest Főváros Önkormányzata. A minisztériumnak nincs tudomása arról, hogy a kérdésben feltételezett változás a beruházás hatására bekövetkezne.
Úgyhogy körbe is értünk, az pedig továbbra is rejtély maradt, hogy mi lesz Kelenfölddel és a Volán buszokkal. Ha a távolsági járatok végállomása átkerül Őrmezőre, de erről se a főváros, se a Volánbusz, se az NFM nem tud, az elég nagy baj. De ha megépül az intermodális központ 5,1 milliárd forintból úgy, hogy nem szolgálja az intermodalitást, az még nagyobb baj.
Frissítés: megtudtam, hogy az eredeti, 2013-as tervekben még szerepelt az őrmezői oldalon közös Volán- és BKK- buszpályaudvar, de ezt a tervet elvetették, a projektet az IKOP-listáról is le fogják húzni