város & közlekedés

város & közlekedés

Míg a 4-es metró forgalmáért izgulunk, több száz Volán busz megy fölötte feleslegesen

2016. november 24. - Zelki Benjámin

A 4-es metró napi utasforgalma 158 ezer volt a legutóbbi felméréskor, ám az ígéretek időszakában nem voltunk restek az Uniónak 340 ezret mondani. Ezért a metró elindulása óta félvén attól, hogy a pénzt vissza kell fizetni, már mindenfélét bevetettünk: ritkították a 47-es és 49-es villamost, a korábbi négy fajta 7-es busz közül (7, 7E, 107, 107E) hármat a budai szakaszon kigyilkoltak. Szó volt a Déli pályaudvar bezárásáról - ez szerencsére nem fog megtörténni, de azóta is csak úgy ömlenek a fejlesztési ötletek a metró kelenföldi végpontjához, legyen szó a szuperkórházról, vagy a Budapest One irodakomplexumról.

0.jpgA Budapest-Zalaegerszeg buszok is Kelenföld mellett jönnek be a városba, de nem oda, hanem a sokkal messzebb levő Népligethez mennek.

Már csak egyetlen egy dologra nem gondolt senki: az agglomerációs Volán járatokat leszámítva - melyek az Etele téri oldalon végállomásoznak - az összes Nyugat-Magyarországról jövő távolsági busz továbbra is beérkezik a Kelenföld vasútállomáshoz most már meglehetősen közel került - de gyalog még mindig kellemetlen távolságra eső - Sasadi úti megállóhoz, majd mennek tovább, dugótól, szennyezéstől vissza nem riadva a metróval nagyrészt párhuzamosan, Újbuda-központot és a Petőfi híd budai hídfőjét érintve, hogy elérjenek végül a belvárostól messzebb eső népligeti végállomásig. A befelé utazó rutinos utas ugyan bizonyára leszáll a Sasadi útnál és gyalogol, esetleg egy kevéssel többet utazik Újbuda-Központig, és nem gyalogol, de akinek nem Dél-Pesten van dolga, nem megy el a Népligetig. De visszafelé azt is tudja a rutinos utas, hogyha a sokszor zsúfolt buszokon ülőhelyet szeretne magának találni a többórás útra, akkor bizony a Népligetnél kell felszállnia - azaz ki kell utaznia a város szélére, hogy aztán busszal visszajöhessen. Miközben a döntéshozók már nem tudnak mihez nyúlni, hogy a 4-es metró forgalmát valahogy növeljék.

ormezo1.JPG

Így kaphat ingyen városnézést minden nyugat-magyarországi Budapesten, míg a metrók félig üresen rohangálnak.

Most viszont hogy a 4-es metró-projekt kapcsán régóta tervezett őrmezői intermodális csomópont ötlete felkerült a legutóbbi Brüsszelbe küldendő uniós projektlistára, egyértelműnek tűnhet, hogy végre ez is változni fog. Mint ott írják ugyanis, "Kelenföld-Őrmezőn új, fedett autóbusz-terminál kerül megépítésre, ami az építménykomplexum elhagyása nélkül teszi lehetővé az átszállást az M4-es metró, valamint a fővárosi közösségi közlekedés és a helyközi autóbuszok járatai között". 

Senki nem tud semmit

De ennek megerősítését azóta sem sikerült megszereznem, hiába kérdeztem az összes illetékest. A főváros sajtóosztálytól áprilisban kapott válaszommal nem kerültem közelebb a megoldáshoz:

A terminálépület megvalósítása nem képezi a metróberuházás részét, a fejlesztés az IKOP listában szerepel, a tervezésre és a megvalósításra a későbbiekben kerülhet sor.

 Úgy döntöttem hát ezután, megkérdezem a másik illetékest, a Volánbuszt, hátha ők többet tudnak segíteni, a válasz:

Megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy Társaságunk jelenleg nem rendelkezik információval az autóbusz-állomás sorsáról.

Nem így történt tehát, de fél évvel később ismét eszembe jutott Őrmező és a metróval párhuzamosan rohangáló távolsági buszok sorsa, ezért gondoltam, most megkérdezem a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM) is, ők biztosan tudják, de a válaszból nem úgy tűnik:

A projekt fő felelőse Budapest Főváros Önkormányzata. A minisztériumnak nincs tudomása arról, hogy a kérdésben feltételezett változás a beruházás hatására bekövetkezne.

Úgyhogy körbe is értünk, az pedig továbbra is rejtély maradt, hogy mi lesz Kelenfölddel és a Volán buszokkal. Ha a távolsági járatok végállomása átkerül Őrmezőre, de erről se a főváros, se a Volánbusz, se az NFM nem tud, az elég nagy baj. De ha megépül az intermodális központ 5,1 milliárd forintból úgy, hogy nem szolgálja az intermodalitást, az még nagyobb baj.

Frissítés: megtudtam, hogy az eredeti, 2013-as tervekben még szerepelt az őrmezői oldalon közös Volán- és BKK- buszpályaudvar, de ezt a tervet elvetették, a projektet az IKOP-listáról is le fogják húzni

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr1411993750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vilagpolgar 2016.11.24. 13:18:55

Nem lenne rossz, ha így lenne. Egy csomó szükségtelen páhuzamosságot is meg lehetne szüntetni. A Dunántúlon sok célponthoz megy busz és vonat egyszerre. A vonatra már eleve a Kelenföldön érdemes felszállni.

Nancsibacsi 2016.11.24. 13:20:49

340ezer utas teljesen irreális, mert ezek a szerelvények rövidek és annyi van belőlük, amennyi csúcsidőben jár. Csúcsidőben van hogy így is lemaradnak utasok, mert egyszerűen nem férnek fel. Több kocsi nincs (nem vettek), igazándiból ha lenne, sűríteni akkor se lehetne biztonságosan a csúcsidőbeli menetrendet, mivel vannak elég nagy távolságra lévő állomások (Új-Buda központ, Bikás park), és ugye 1 alagútban 1 időben 1 metró tartózkodhat.
Vagyis ha a buszok csak a Kelenföldi pályaudvarig járnának, akkor se nőne jelentősen az utasszám - simán csak még több ember nem férne fel, aztán előbb-utóbb csak belöknének valakit a sínek alá a türelmetlenek, akik már a 3. szerelvénynél maradnak le a bikásnál. Másrészről jövőre az 1-es villamos a Kelenföldi pályaudvarig fog járni, szóval a Népstadion felé nem metróval, hanem azzal fognak menni a népek (ez ugye csökkenti, vagy inkább normalizálja a metró forgalmát).

Szóval ez egy olyan hiba, amit nem lehet kijavítani. Két dolgot kúrtak el, de nagyon:
- Rövid állomásokat csináltak.
- A kapacitást úgy tervezték, hogy reggel 8-kor meg 11-kor ugyanannyi ember utazik rajta.

Nyilván ez mindkettő égbekiáltó balfaszság, amit nem vett észre se Demszky, se Tarlós, se Vitézy, se egyetlen közlekedési szakember se, aki látta ezeket a dokumentumokat a metró indulása előtt. Ezek náluk a fejek. Seggfejek. Emiatt hosszabbítani se lehet, elágaztatni se, meg gyakorlatilag semmit se, mert TÖBB UTAS NEM FÉR FEL. 50 évre szóló fejlesztésben "elszámoltuk" azt a részt, amit egy érettségi feladatként fel lehetett volna adni. Ügyes. Nem értem: abba az 500 milliárdba nem fért volna bele még 50 méter állomás? Kinek nem jutott volna akkor belőle elég lopott pénz?

gigabursch 2016.11.24. 13:50:23

MIndazon túl, hogy a Déli szerintem felszámolandó és az M2-őt már rég el kellett volna küldeni az Alkotás alatt Sasadig vagy Kelenföld érintésével Nagytétényig én sem értem, hogy miért grasszálnak a buszok feleslegesen át a városon.

Walahol 2016.11.24. 14:10:52

" ki kell utaznia a város szélére"
Tehát a cikket olyasvalaki írta, aki Dél-Budán lakik és nemszeretem neki az, hogy ott már tele a busz.
Momentán Kőbánya(!) Budapest mértani központja, tehát a Népliget a központ és Kelenföld a város széle. Értem én, hogy a t. cikkírónak így kényelmesebb.. de aki mondjuk a város másik széléről jön/oda megy annak meg nagyon nem mindegy.

DFK 2016.11.24. 14:22:47

Szerintem a 4-es ,metrón kívűl szüntessünk meg minden más tömegközlekedést Budapesten, s akkor lesz elég utas rá.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2016.11.24. 14:44:08

@Walahol: Mértanilag igen, de a város életét tekintve a központ jóval nyugatabbra van.

Kicknick 2016.11.24. 14:53:28

@bm613: jogos. De hogy a Népligetet valaki a város szélének nevezze az eléggé erős :)
Amúgy mi a szarért nem lehet a távolsági buszra helyjegyet venni? Akkor nem kellene grasszálni a délbudaiaknak...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.11.24. 14:56:47

@gigabursch:
"MIndazon túl, hogy a Déli szerintem felszámolandó és az M2-őt már rég el kellett volna küldeni az Alkotás alatt Sasadig"

Ez valszg. többszázmillió forint. M4 és a fonódó hálózat után jóval több kára több volna, mint haszna.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2016.11.24. 15:00:09

@Kicknick: Nem csak Dél-Buda érintett ebben, hanem egész Buda, sőt Pest egy része is. Van épp elég hely, ahonnan nem jó kibumlizni a Népligetbe, ha aztán a másik irányba indulsz.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.11.24. 15:03:19

@Nancsibacsi:
"340ezer utas teljesen irreális"

Pontosan.
(És már az építkezés megkezdésekor is az volt)

"Vagyis ha a buszok csak a Kelenföldi pályaudvarig járnának, akkor se nőne jelentősen az utasszám"

Pontosan.

"- Rövid állomásokat csináltak"
Hiába volnának hosszúak az állomások, ennél lényegesen több utast erre a nyomvonalra csak jelentős érdeksérelem mellett lehetne ráterelni. Az meg nem hiszem, hogy cél lehet. Az építés megkezdése előtt szóba jöhetett volna másféle üzemvitel, most már ezzel együtt kell élni.

"- A kapacitást úgy tervezték, hogy reggel 8-kor meg 11-kor ugyanannyi ember utazik rajta."
Nehéz egy metrót máshogyan megépíteni, a periodikusan dagadó-zsugorodó állomásokat még nem találták fel :) . A metróüzem szempontjából a csúcsidei kapacitás a mérvadó. Hogy völgyidőszakban több az üres kapacitás, az az üzem sajátossága, nem nagy költségnövelő tényező.

"nem vett észre se Demszky, se Tarlós, se Vitézy, se egyetlen közlekedési szakember se"
Csak a tényszerűség kedvéért, Tarlós és Vitézy nem voltak döntési helyzetben a metró megépítését illetően.

konrada 2016.11.24. 15:16:39

@Comandante en Jefe:
...szvsz. azt akarta elmagyarázni, hogy a 340 ezer csak akkor lehetne meg-férne fel, ha nincsenek a szükségszerű völgyidőszakok...

elmentek otthonról 2016.11.24. 15:43:26

Több utas, kisebb völgyidőszak talán csak a meghosszabbítással lenne. Pl. Budaörs irányába, vagy legalább Zugló vasútállomásig....
Amíg csak a metró közepe van meg addig nehéz lesz mit csinálni.

metal · http://electric.blog.hu 2016.11.24. 15:51:04

Ha már 4-s metró, meg szar tervezés. Hogy a rákban fordulhat elő, hogy megtervezik végállomásnak Kelenföldöt ahelyett, hogy a kelenföldre érkező ingázó vonatok lennének bevezetve az alagútba, és mennének el ott a keletiig?

Benbe · http://www.benbe.hu 2016.11.24. 15:57:53

@Nancsibacsi: Egy alagútban bőven tartózkodhat egyszerre több metró is. A legkisebb megengedett távolság két metrószerelvény között talán 25 méter.

Benbe · http://www.benbe.hu 2016.11.24. 15:59:55

Jó nagy marhaság lenne a Népliget bezárása. Eleve a Dunántúl az, ahová rosszabb (pl Zalaegerszeg, Kaposvár, Nagykanizsa felé) a vasúti közlekedés, így innen nagyobb a busszal érkezők aránya. Köztük sok az egyetemista, nem véletlen, hogy a távolsági járatok bemennek a Petőfi-hídnál a BME-hez, és onnan fordulnak a Rákóczi-híd felé, hogy elérjék a Népligetet. Pest fő közlekedési folyosója az M3, arra a Népligetnél lehet fölszállni, az M4 nagyon keveseknek jó. Plusz egy átszállást meg senki nem szeret.

Baloldali érték 2016.11.24. 21:45:43

"Eleve a Dunántúl az, ahová rosszabb (pl Zalaegerszeg, Kaposvár, Nagykanizsa felé) a vasúti közlekedés"

Persze, mivel a KTI direkt elősegíti a vasút versenyképtelenségét a vasút menetrendi fejlesztéseinek gáncsolásával

Baloldali érték 2016.11.24. 21:49:10

@gigabursch: "MIndazon túl, hogy a Déli szerintem felszámolandó"

Ezzel egész észak- és közép budát elvágnád a vasúttól, 3-400 ezer ember legalább

Nancsibacsi 2016.11.25. 07:42:05

@Comandante en Jefe: "Hiába volnának hosszúak az állomások, ennél lényegesen több utast erre a nyomvonalra csak jelentős érdeksérelem mellett lehetne ráterelni."
Jelenlegi nyomvonallal szerintem így is ez történik, de ha meghosszabbítanák - akár mindkét irányba - vagy elágaztatnák, akkor lehetne több utas. Lássuk be: a 4-es metró így ahogy van rövid. A 3-asnak is akkor lett forgalma, amikor meghosszabították. De itt erre esély sincs, mivel kicsik az állomások.

"Nehéz egy metrót máshogyan megépíteni, a periodikusan dagadó-zsugorodó állomásokat még nem találták fel"
Hát de érted: azt mondták hogy 340 ezer főnél éri meg. És terveztek akkora állomásokat, hogy 340 ezer fő csak úgy lehetne, ha délben meg reggel is ugyanannyi utas menne rajta. Elég lett volna csak megnézni a meglévő 2-es vagy 3-as metrót: teljes vonalhossz, peronhossz, állomások száma - és rögtön látszott volna, hogy 2/3 peronhosszal, fele állomással, és a város szívéből gyakorlatilag csak egy irányba megcsinálva ez nem fog menni.
"Csak a tényszerűség kedvéért, Tarlós és Vitézy nem voltak döntési helyzetben a metró megépítését illetően. "
Mondjuk Tarlós tényleg "csak" kerületi polgármester volt a város másik végén, szóval tegyük fel hogy őt nem érdekli egy olyan nagyberuházás, ami az ő kerülete elől (is) viszi el a pénzt. Viszont Vitézy a VEKE főnöke volt akkor, és ezt pl. nem vette észre a VEKE sem. Azért panaszkodott, hogy a Kelenföldi pu sínjeire merőleges a metró, vagyis összekötni lehetetlen a jövőben is, de az pl. nem jutott eszükbe, hogy hiába vezetnék be a vonatot a föld alá - egyszerűen túl rövidek az állomások egy elővárosi vasúti szerelvénynek is. Szomorú, de nekünk ezek most a közlekedési koponyáink.

Nancsibacsi 2016.11.25. 07:43:48

@Benbe: Ha az első szerelvény ilyenkor kigyullad, az kifejezetten kellemes a mögötte 25 méterrel közlekedőnek :-D

Nancsibacsi 2016.11.25. 07:47:19

@elmentek otthonról: "Több utas, kisebb völgyidőszak talán csak a meghosszabbítással lenne. Pl. Budaörs irányába, vagy legalább Zugló vasútállomásig"
Budaörs felé hogyan hosszabbítod meg? Csúcsidőben így is tele van. Akik felszállnak rá Budaörsön, azok nem fognak leszállni Kelenföldön, hogy a kelenföldi pu felszállóinak is legyen hely.
A másik végét - na azt meg lehetne hosszabbítani, mivel jelenleg olyan mint a kis földalatti: csak a város egyik vége felé van megépítve (tudom, azt a Duna miatt macerás lenne tovább, de a 4-es metrót lehetett volna).

Nancsibacsi 2016.11.25. 07:51:32

@Baloldali érték: "Ezzel egész észak- és közép budát elvágnád a vasúttól, 3-400 ezer ember legalább"
Azért nem kéne dramatizálni. A vasúti közlekedés arra volna, hogy órákat utazz rajta. A Délitől van villamos a Kelenföldi pu felé. Egy pályaudvar sok (értékes) helyet foglal

gigabursch 2016.11.25. 17:23:06

@Baloldali érték:
Mivel? Az M2 továbbvezetésével?
Nehezen.

Varjúdombi mesék 2017.04.22. 11:24:11

Persze,a vidékről Budapestre ingázókkal basszunk ki,kényszerítsük leszállásra Dél-Budán azokat,akik Pestre mennének,mert a főváros épített egy szar metrót. Népligetből történetesen elérhető a pesti oldal,míg az Etele térről nyomorogva átszállva tudunk Kálvin térre eljutni. A dunaújvárosi vonalon pl megáll a busz a Kelenföldi Erőműnél, majd Népligetben. Aki Pest déli,keleti részeire ingázna,annak nem opció az Etele tér.
Egy elkúrt metróhoz akarnánk igazítani egy jó közlekedést. Az a baj, hogy fordítva ülünk a lovon. Ha rossz a metró, akkor nem ahhoz kellene hozzà-elbaszni ami még jó.
A Déliből kellett volna a 3-as metrót kivinni fokozatos emelkedéssel rácsatlakoztatva a vasútra az Eteléig. Megállt volna a Villányin (Móricz letudva,2 megállóra), Etelén. A Bartókon,meg a Thökölyn magaspályás villamost(nem kerül dugóba,olcsóbb az építés,olcsóbb üzemeltetés,mint a föld alatt)

Varjúdombi mesék 2017.04.22. 11:25:26

@vilagpolgar: Sőt szüntessünk meg minden párhuzamos budapesten belüli BKV járatot.

Varjúdombi mesék 2017.04.22. 11:39:45

@Nancsibacsi: Nincs.Csak átszállással. Busz van,amihez fel kell lépcsőzni a Sasadira.Ez így jóesetben fél óra. Már ha egy vonatnyi utas felfér egy amúgy sem üres reggeli buszra.Akik pl Széll Kálmán tér vagy észak-Buda felé mennének. Meg akiknek a kettes metró kell. Mert a négyes metróról csak a keletiből lehet rá átszállni,hogy visszamenjen pl Széllre
süti beállítások módosítása