város & közlekedés

Önvezető kisbuszt teszteltem Svédországban. És jól működik?

2019. június 14. - Zelki Benjámin
A UITP Global Public Transport Summit 2019-en jártam június 10-13 között, ahol a Navya két önvezető, elektromos kisbusza is járt a konferenciaközpont körül. És hogy jól működnek-e? Abból a szempontból igen, hogy maximálisan biztonságosak. Talán túlságosan is, éppen ez a hátrányuk.

A szoftver ugyanis úgy van beprogramozva, hogy azonnal lefékezi a járművet, hogyha bárki, vagy bármi a szenzorainak hatóterébe érkezik.És ilyenkor a járművön tartózkodó személyzetnek kell "meghoznia a döntést a továbbhaladásra", ahogy az üzemeltető magyarázta, azaz neki kell parancsot adnia a járműnek, hogy továbbmehet. Mindez persze igencsak lelassítja a haladást. Meg ha úgy vesszük, még nem is teljesen önvezető. :)
De ez már csak szoftverállítás kérdése, a lényeg, az önvezető autók már tényleg a spájzban vannak. De attól viszont nagyon messze állnak még, hogy a jelenlegi rendszert kiváltsák, akár a tömegközlekedésben, akár az egyéniben. Jelenleg arra alkalmasak, hogy azt kiegészítsék, illetve kis távolságon, kis kapacitást megmozgassanak.
Egyébként éppen ez volt a konferencia talán legfőbb üzenete: miközben egyre nagyobb figyelmet kell fordítani az alternatív közlekedési módokra (közbringa, autómegosztás, uber, önvezető autók, stb.), ezek nem önmagukban fogják leváltani a "hagyományos" tömegközlekedést, annak csak kiegészítői lehetnek. 

 

img_8264_1.JPG

A Navyának már több járműve is mindennapi üzemben közlekedik több helyszínen is, ha úgy tetszik, tömegközlekedési eszközzé vált: kettő közlekedik a lyoni folyóparton, kettő a svájci Sion belvárosában, három látható a párizsi Le Défense üzleti negyedben, de napi forgalomban van járművük Fukusimában, Hongkongban, az angliai Salfordban, Michiganben, egy kutatóközpont körül, Dunkirkben és Göteborgban is.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr8714893808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabiiii 2019.06.15. 10:46:34

Személyzettel rendelkező önvezető autó??? Ez valami olyasmi, mint a kézi hajtású örökmozgó?

midnight coder 2019.06.15. 10:49:14

@gabiiii: Olyan ez, mint amikor amerikában egy ideig egy embernek kellett éjszaka a vonat előtt sétálnia lámpával a kezében, hogy lekergesse a sínekrõl a bölényeket.

Pár dollárral többért 2019.06.15. 15:22:35

Azért lett ez így megtervezve, hogy a fejlesztők mentesüljenek egy baleset esetén a felelősségtől. Lesz egy balek akire rá lehet húzni a vizes lepedőt és hűvösre tenni.

Szalay Miklós 2019.06.15. 15:42:56

Ébredjetek:

Önmagát vezető autó szerintem pedig nem lesz, egyhamar legalábbis. Mégpedig azért nem, mert ez egy olyan bonyolult probléma, amire a számítógépek nem képesek. Távolról sem csak arról van szó ugyanis, hogy GPS-szel odataláljon valahova, vagy beparkoljon egy helyre: ezek viszonylag egyszerű dolgok. Gondoljatok viszont bele: az utakon millió egy dolog történhet, ott van a többi autó, a gyalogosok, a biciklisek, a kátyúk, az eltakart közlekedési táblák, az állatok, lehet ilyen idő, meg olyan, stb, stb... Ráadásul egy ilyen autónak atombiztosan kellene üzemelnie, mert életek múlnak minden hibán... (Illetve mert a sz*rt is kiperelik a gyártókból, ha az autója bajt csinál.)

A helyzet egyébként ahhoz hasonló, amikor a számítógéppel megcsinálták a helyesírás ellenőrzést, viszont odáig nem igazán tudnak eljutni, hogy a gép normálisan tudjon fordítani, esetleg stilisztikai problémákban tudjon segíteni. Miért? Azért mert ahhoz érteni is kell a szöveget. Ez tehát két meglehetősen különböző dolog: vannak egyszerű problémák, amelyekkel elbír a gép, meg a bonyolultak, melyekkel nem.

Illetve az is fontos, hogy a gépeknek nincs ún. mögöttes tudása, az embernek viszont van. Egy ember tudja, nagyjából mindenről, ami vezetés közben felbukkanhat, hogy micsoda, és kb. hogy fog viselkedni, akkor is, ha az szokatlan, például egy elefánt. (Merthogy szokatlan dolgok is történnek az utakon.) Egy gép csak azt, amit beleprogramoztak, mindent meg nem lehet beleprogramozni.

Olyasmit tudok elképzelni max, hogy mondjuk az autó végig tud menni magától az autópályán, az ugyanis egy viszonylag egyszerű és védett környezet. Plusz biztos kiesik még néhány hasznos, használható fejlesztés a kutatásból, de azt a célt, hogy az autó magától elvigyen egyik címről a másikra, nem fogják elérni. Hype ez, meglássátok.

Apropó, akit érdekel, annak itt egy írás a tudomány határairól:

egyvilag.hu/temakep/029.shtml

bl61 2019.06.15. 17:07:06

@Szalay Miklós:
Ébresztő Neked is!
Önvezető autók már most is vannak. Az USA-ban több millió km-t tettek meg kevesebb balesettel, mint a normál autók.
(egyébként elég idegesítő, hogy mindent tele spammelsz a közhelyeket és általánosságokat tartalmazó 'tanulmányoddal')

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.06.15. 19:15:42

Szerintem Szalay Miklósnak feltörték a fiókját.Eddig mindig csak a szájbaszökött önreklámját láthattuk...
:-))))))

nemecsekerno_007 2019.06.15. 19:31:26

Gazdag hülyegyerekek drága játéka... Mint a villanyautó...