város & közlekedés

város & közlekedés

A BKK átszámozási mániája, avagy viszlát 4, 6, piros 7, 12, 17, 18, 21, 86

2016. január 22. - Zelki Benjámin

4, 6, piros 7, 12, 17, 18, 21, 86. Hosszú éveken át ugyanarra járó alap budapesti busz- és villamosvonalak számai ezek, melyekkel sok ember egy fél életen át közlekedett, és rengeteg emléke kapcsolódik hozzájuk. Ha hagyjuk őket megmaradni. A BKV, majd BKK ugyanis az elmúlt évek folyamán sorra nevezte át budapesti járatok tömegeit, az esetek többségében értelmetlenül. Volt egy nagy átszámozási hullám 2008-ban, amikor a BKV kitalálta, hogy az "egyszerűség kedvéért" minden buszt át kell nevezni, amivel azonos számmal már közlekedik járat. Nem hiszem, hogy bárki is valaha hallott volna olyanról, aki a 6-os busz helyett véletlenül a 6-os villamosra szállt volna föl. Olyan élménye viszont biztos sokaknak volt már, hogy hiába várja a buszt, amivel tegnap még közlekedett, viszont egyszercsak jön egy ismeretlen számú járat, ugyanazon az útvonalon. 2008-ban találták ki azt is, hogy az addig piros kerettel jelzett gyorsjáratok változzanak "E"-kre. De 2008 előtt és után is rengeteg átszámozás történt, sok esetben hasonlóan értelmetlenül. Ebben a cikkben megnézünk néhány legendás buszjáratot, mely az elmúlt évtizedben megszűnt, vagy számát vesztette, valamint néhány egészen extrém és vicces átszámozási esetet, kiragadva őket az átszámozások rövidtávon is vaskos történelemkönyvéből.

Búcsú a 4-es,- 6-os, és 12-es buszoktól

Ezen legendás budapesti buszok valamilyen módon ma is közlekednek, csak már nem ezen a számon. 

A 4-es és 4-es eredetileg a Gyöngyösi utca és az Apor Vilmos tér között járt. A 4-es 1990-től a Gyöngyösi utcától csak a Deák térig közlekedett, ezzel párhuzamosan megjelent a 105-ös busz a kieső szakaszon, mely végül a 4-esek teljes haláláért lett felelős. A 4-es továbbra is, 2007-es megszűnéséig a teljes - Gyöngyösi utca-Apor Vilmos tér - vonalon közlekedett, gyorsjáratként, csak csúcsidőben. Mára viszont a 4-essel együtt eltűnt, csak a 105-ös maradt, ami a három járat összevonásából keletkezett. De miért nem a legendás 4-es busz számával?

A következő a 6-os busz. Az Óbuda Bogdáni út és Nyugati pályaudvar között közlekedő járat is megszűnt 2008-ban, noha ugyanazon a vonalon azóta is folyamatosan közlekedik jármű. A 8 év során megfordult a vonalon a 206-os és a 109-es busz is, egy ideje pedig már 9-es számon fut az egykori 6-os busz.

A híres 12-es busz anno4-es, 6-os, és 61-es villamossal párhuzamosan a Nagykörút- Alkotás utca körön járt oda és vissza. A villamosok '80-90-es évekbeli reneszánszáig, amikor is lerövidítették - a Boráros tértől a Moszkva térig, majd a BAH-csomópontig. 2008-tól 212-esre változott, hogy nehogy összekeverjék a Rákospalotán közlekedő 12-es villamossal. Azóta Svábhegyig hosszabbodott. 

9_1.jpgA híres 12A busz egykor

Hello fonódó, viszlát 86, 18, hellóviszlát 56 és 17!

A fonódó villamoshálózat kiépítése úgy kezdődött, hogy érzékeny búcsút vettünk a 17-es villamostól, mely kicsi volt, értelmetlen, de egész' sokáig élt. Az utolsó 17-es villamos elmenetelével egy korszak lezárult, és megkezdődött a sokkal korszerűbb fonódó kiéptése. Volt fekete tábla, búcsú, minden, ami kell. A terv szerint ugyanis ami ma végül mégis 17-es lett, az 61-es lett volna, ami 61-es, az 56-os, ami 56-os, az 18-as. Nem volt tehát szükség se a már egyszer elbúcsúztatott 17-es újraindítására, se a 18-as megszüntetésére, mely szintén hosszú évekig jelképezett egy budapesti villamosvonalat. Mégis így történt. Megjelent viszont újra az 56-os villamos is, melyet 2008-ban hasonlóképp elbúcsúztattak már, és sokáig úgy tűnt, se busz, se villamos nem viseli már ezt a hasonlóan legendás számot tovább Hűvösvölgy felé. De mégis.

img_4358.JPGEgyszer már megszüntették és meggyászolták a 17-es villamost. Mégis újra közlekedik

De a 86-os szám is egy igen hosszú időt megélt budapesti buszjáraté volt, még Facebook-csoport is alakult a megmentésére - ismét látszik, mennyire kötődnek az emberek a járatszámokhoz - mindhiába, nem sikerült megmenteni. Pedig az eredeti tervekkel ellentétben nem szűnt meg, helyette 109-es számmal indítottak egy másik buszt, ugyanazon az útvonalon, csak a fonódó által átvett szakaszon lerövidítve.  

20160115busz-bkk-86-86os13.jpgSikerült megakadályozni a 86-os megszüntetését, mégsem maradt 86-os

Szórakozás a 21-es számmal

Az egész átszámozási történetben talán a legviccesebb a 21-es számmal való játék volt. Járt ugyanis az egykori 90-es busz a Normafától Csillebércig, és a 21-es - 21-es, Normafától, illetve Svábhegytől az akkor még Moszkva térig. A 90-es buszt egyszercsak meghosszabbították szintén a Moszkváig. Majd az ominózus 2008-ban gondoltak egyet, és a 21-es 90A lett, a 21 pedig 190. Majd a 21 később végleg megszűnt, a helyét átvette a 12-esből lett 212. Mindez miért történt? Hogy ezzel párhuzamosan átnevezhessenek egy villamost is Pesten, mely korábban 30-as névre hallgatott, és egyszercsak megtisztelték a 21-es számmal, anélkül, hogy útvonalában bármi változtatás történt volna. Mire megszokhatta volna a budapesti polgár, hogy a 30-as villamos az igazából ugyanaz, csak 21-es, a 21-es busz sem lett más, csak 90A-nak hívják, addigra, 2011-ben ismét lecsapott az átszámozás véres kardja, és a 90-90A visszaállt/átalakult 21-21A-ra, busz nélkül maradt a 90-es szám, és ismét változott a 21-es villamos is, csakhogy nem 30-asra, az túl logikus lett volna, (meg akkor a 30-as buszokat is át kellett volna nevezni a logika szerint,) hanem 51-esre... 

Számjáték a 7-esekkel - avagy ugyanazok a buszok, mindig más számmal

A 7-esek nagy átszámozgatási hulláma 2005-ben kezdődött. Akkor a 7A járt Albertfalva és a Keleti pályaudvar között, a  7-es Kelenföld és a Bosnyák tér között, a 73-as a Keleti és Újpalota között, valamint a 173-as a Bornemissza tér és Újpalota között, csak csúcsidőben. Ezután jött az a forgatókönyv, amiben a 73-as busztól elvették a gyorsjárati rangot, és a Bornemissza térig hosszabbították, a 7-est pedig Albertfalvára kivitték. A 7A megszűnt, de csak időlegesen. Majd mindenféle változtatás nélkül a 73-ast átnevezték 173-asra, hogy ugyebár nehogy összekeverjék a 73-as trolival. A 173 budai végállomása átkerült a Bornemissza térnél jóval forgalmasabb Kelenföldre, és teljes üzemidőssé vált (ennek ellenére nem számozták át!). Jött viszont az ominózus 2008, ekkor lett a 7-es és a 173-as 7E és 173E. Már nem tudod követni, ugye? Én se, pedig mindez 2005 és 2008 között történt, és még csak most jön a java!

img_5640.jpgAz egykori piros 7-es - eltűnt, a "piros orrú" buszokkal együtt

Most tehát ott tartunk, hogy van egy 7-173-7E-173E járatcsalád. Ezután újra elszabadult az átszámozós gépezet, és a 73-asból 73-assá, majd 173-assá lett buszt ezen az útvonalon végleg kinyírta. Nemrég viszont ismét lett 173-as busz, Törökbálintra. Logikus, nem igaz? Újra üdvözölhettük viszont a 7A-t, ő lett a rövidke, a Keleti pu. és a Bornemissza tér között, a sima 7 lett a hosszú, Albertfalváról Újpalotáig közlekedő testvér. (Akkor már miért nem nevezték át azt is 207-esre mondjuk? Mindegy.) Plusz, varietas delectat, gondolták, és a 173E-t átnevezték 107E-re, anélkül, hogy bármiben is módosult volna, a 7E-t pedig kivitték vele együtt Újpalotáig, anélkül, hogy a számát megváltoztatták volna. Érthető, nemigaz? Aki lemaradt volna, ezzel eljött a 7-7A-7E-107E korszaka, mely 2008 és 2013 között tartott. Megspékelve a dolgot azzal, hogy beindult a 133-233-239 is, amelyek egy-egy megállót kihagyva, közlekedtek, de nem mindet, amit a 7E-107E, így E betűt nem kaphattak. De aki történetesen a Stefánia úthoz akart volna pl. eljutni velük, az meglepődve gyalogolhatott vissza a Hungária körúttól. Oké, biztos ennek is oka volt. És akkor ezután másfél évvel, mire mindenki megszokhatta volna az új rendszert, eljött a 4-es metró átadása, amikor is minden hosszú útvonalon közlekedő expressztől el kellett búcsúznunk, hogy ismét megismerkedhessünk egy új hálózattal. Ez lett a mai (igen, még másfél év után is fennálló!) járatszám-csoport, amelyben a 107E áldozatul esett, megalakult a 107, ami egy furcsa képződmény lett, mely az Astoriától Buda felé "lassú", Újpalota felé viszont gyorsjáratként üzemel, amit szerintem máig se tud az utasok többsége, hiszen akárhányszor látom, kevesebben vannak rajta, mint a 7E-n, ami csak a Blaha Lujza térig közlekedik. Tehát igen, a 7E a Blaha Lujza térig rövidült, és csoda, nem változott meg a neve. Miért nem lett mondjuk 7EA, vagy 7AE? Rejtély! A sima 7-es csodák csodája, változtatás nélkül átvészelte az időszakot. A BKK átszámozásügyi osztályát viszont azóta se hagyja nyugodni a 7-es buszok sorsa, hiszen a fonódóhoz sehogy se kötődő buszcsaládot megint meg akarták reformálni egy kicsit, szerencsére ezúttal kivételesen belátták, hogy semmi értelme, és maradt minden a "régi". Viszont eljött az újabb aranykor, hiszen a fonódó apropóján végre ismét egy halom buszt és villamost lehetett átnevezni, meg is tették! 

1371195531-9170.jpg

A híres egykori piros hetesnek egy söröző is őrzi az emlékét 

A búcsúztatás, mint rosszul elsülő marketingfogás

Nyilván van egy olyan előnye a járatok eseményhez kötődő átszámozásának, hogy felhívja az ember figyelmét arra, hogy változás történt. Ez a 4-es metróhoz és a fonódóhoz kötődő átszámozások, megszüntetések és rövidítések esetében rendelkezik is háttérrel, és talán még indokolható is. A 86-os buszt is szépen elbúcsúztatták, noha valójában nem is szűnt meg, csak megrövidült és átváltozott 109-esre. De ha már szépen elbúcsúztatnak egy járatot, akkor ne jelenjen meg újra, mint pl. a 17-es villamos! A változatlan útvonalon közlekedő járművek céltalan átszámozása azt éri el, hogy az emberekben bizonytalanság- és ismeretlenség-érzést szül saját városukban, rontja a tájékozódási képességet, valamint elvágja az emberek kötődését, mely a hosszú távon azonos útvonalon és számmal közlekedő járatokhoz alakul ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr678301190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lovet 2016.01.22. 18:03:01

Nagyon halkan megjegyzem azért lett a 18-ból 56-os villamos, mert a magyarok világszövetsége ezt kibulizta, a főváros meg lefeküdt neki... Meg lehet nézni az 56-os Fehérvári úti szakaszán a szám alatti lyukas zászlót a menetrendi lapon... röhejes....
A 109-nek meg marketing értéke van, új hálózat, új villamosok, új járatok.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.01.23. 09:58:15

Abban tévedsz, hogy az azonos számokból nem volt tévedés. Kedvenc történetem, amikor a vidéki utas a piros 73-asra akart felszállni, és persze, hogy a 73-as trolira sikerült.

A buszok-villamosok különszámozása gyakorlatilag a 68-as egységesítéstől elavulttá vált, a "piros" jelzés folyamatos tipigráfiai szívást jelentett, de a helyzet az elektronikus tájékoztató (később utazástervező) rendszerek megjelenésével vált tényleg égetővé, ld. 23AGy és hasonló belső kijelzéseket.

A 2008-as átszervezés amúgy is kevés járatot hagyott érintetlenül, nagyon jó alkalom volt ezt az egységesítést akkor felvállalni.

2008-ban amúgy nagyjából a minimális változtatások elve működött. A későbbi átszámozások egy része politikai és egyéb akaratra történt, ilyen a 21-es. És ilyen most az 56-os.
(A fonódó megint egy komolyabb átszervezés, a 17,18,56,61 közül egy számnak mindenképp mennie kellett a levesbe).

---

A végére megjegyezném, hogy ez a cikk eléggé kilóg a korábbi, rendesen átgondolt városi és közlekedési összefoglalók sorából.
A viszonylatjelzés elsősorban azonosításra, méghozzá egyértelmű azonosításra szolgál. Egy járat -- egy jelzés. Ez a minimum, a többi másodlagos. Tökéletes rendszer nincs, és amint rendszereket akarunk ráerőltetni, mindjárt valakinek a kedvenc dilije előtérbe kerül másvalakik kedvenc dilijével szemben. Ilyen a 7EA vagy mi, amit te javasolsz, de szembemegy mindenféle korábbi szokásokkal (és egyébként a BKV belső elektronikus azonosítási rendszerével), miszerint betűjelből legfeljebb egy van...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.01.23. 10:00:29

(Ja, a címhez annyit, hogy a 2008-as átszámozás ugye 2008-ban történt, a BKK meg 2010-ben alakult).

ZBR 2016.02.09. 09:57:09

Mélyen szakmaiatlan a cikk.
Például a 21-90 oda-visszaszámozgatásnál fel-se teszi a kérdést, hogy miért. Pedig van rá magyarázat, a politika pont ugyanilyen hobbi-módon beleszólt.
A másik, hogy mettől számít egy vonal újnak?! Ha valami 86-os csak nem olyan hosszú, az meddig 86-os és mettől nem? Most a 109-es a Szent Gellért térig jár. Lehet mondani erre, hogy 86-os, de ez ideiglenes, amúgy a Batthyány térig fog járni. Változott a fonódó szakaszán a megállási rend is, van Kacsa utca, elveszett a Bem tér. A 9-es és 109-es logikailag igencsak összetartozik, és főleg ha a 109-es csak a batyiig fog járni, hiszen akkor gyakorlatilag 2 önálló megállója lesz.
süti beállítások módosítása