város & közlekedés

Isztambul kevésbé ismert új arca: a megalomán városfejlesztés eredményei

2015. november 25. - Zelki Benjámin

Isztambulról sokaknak gyönyörű történelmi belvárosa jut eszébe. A világon az egyik legtöbb turistát vonzó település képe azonban az utóbbi időkben igencsak átalakulóban van: óriási autópályák, felhőkarcolók, plázák épülnek mindenfelé. Isztambul célja, hogy globális várossá váljon, és mindent megtesz azért, hogy a nemzetközi pénzügyi elit igényeinek megfeljen, még ha ez a város levegőjét biztosító erdők kivágásába és a régi városlakók kitelepítésébe is kerül. 

 

Politikailag vezérelt városépítés 

A török kormány és a nagybefektetők közös érdeke szerint Isztambulban tömegével indulnak évről évre az új és új hatalmas látványberuházások, melyek óriási felívelést hoztak az építőiparban, ami az egyik legfőbb alapját képezi Törökország évek óta tartó gazdasági növekedésének, az pedig Erdoganék töretlen népszerűségének. Mivel azonban a szakmát rég háttérbe szorították, a szabályozások pedig puhák, a beruházások a befektetők céljait szolgálják korlátlanul, azonban gyakran nélkülöznek mindenféle átfogó koncepciót, vagy városszintű stratégiát.

istanbul_construction.jpgÉpülnek Isztambul új negyedei, a régiek helyén 

Egy felmérés kimutatta, hogy az Isztambul területén álló ingatlanok harmada földrengésveszélyes. Ezért egy olyan törvényt vezettek be 2012-ben, ami engedélyezi a földrengésveszélyes(nek ítélt) épületek lebontását. Ez pedig az eddiginél is nagyobb hatalmat ad a kormány kezébe arra, hogy mindenféle jogi ellenvetés nélkül komplett városrészeket taroljanak le, és építsenek fel a helyükre újakat.

  

Hatalmas környezetrombolással járó közlekedési projektek 

Isztambul 1980-ban még alig 3 millió lakost számlált, mára viszont a 14 millió főt is meghaladja. A város így is ökológiai eltartóképességének határát feszegeti, és messze túl is lépi majd, ha nem vetnek gátat a város féktelen növekedésének.

Isztambul óriási metróépítésbe kezdett: három év alatt 68 kilométernyi metrót adtak át, és egyáltalán nem terveznek leállni -2019-ig 430 kilométeresre szeretnék bővíteni a kötöttpályás hálózatot, ehhez pedig 2016 végéig összesen 13 metróvonalon kell elindítani az építkezést. De szükség is van ezekre az óriási fejlesztésekre, hiszen Isztambul infrastruktúrája képtelen volt lépést tartani a városnövekedés ütemével, ezért óriási közlekedési dugók, és rendkívül hiányos kötöttpályás hálózat nehezíti a város közlekedését (három éve még csak két metróvonallal rendelkeztek).

istanbul_marmaray.jpgA Marmaray projekt vasúti kapcsolatot teremt Isztambul, és egész Törökország európai és ázsiai oldala között

Nagy ellenkezés övezi Isztambul harmadik Boszporusz-hídjának megépítését. Közkeletű hiba, amivel itt sem számoltak: a járműforgalom, mint a víz, kitölti a számára rendelkezésre álló területet, ezért az útkapacitás bővítése a dugók megszűnése helyett az autók számának még nagyobb emelkedését fogja maga után vonni. Az új híd átadása (ahogy történt az előző Boszporusz-híd megépülése után is) várhatóan megsokszorozza a város növekedési ütemét, ami végső csapást mérhet az Isztambul melletti, annak fennmaradását biztosító erdőkre és vízkészletekre.  

istanbul_bosphorus.JPGÉpül Isztambul harmadik Boszporusz-hídja - az egykor természetes környezet helyén

A meglévő Atatürk-, és az ázsiai oldalon fekvő Sabiha Gökcen repterek melé a város már építi harmadik repterét is, mely ha elkészül, a világ legnagyobbja lesz, a metrókapcsolattal rendelkező Atatürköt pedig bezárják. Az új repülőtér helyén mintegy 2,5 millió fát ítéltek kivágásra, amivel megintcsak komolyan veszélybe kerül Isztambul friss levegője.

Mindezen túl Isztambul egy új, mesterséges csatornát készül bevágni a Boszporusszal párhuzamosan, attól nyugatra. Az Erdogan által is "őrült projektnek" nevezett terv a Boszporuszt hivatott tehermentesíteni a hatalmas nemzetközi hajóforgalomtól. Az óriási tájromboláson és fakivágáson túl viszont elvágná Isztambult vízkészletének egy részétől, de még az országon túlmutató hatása is lenne: a tengerek egyensúlyát is megváltoztatná, és jelentősen felgyorsítaná a Fekete-tenger kiszárdását.

 

Városfejlesztés a szociális szempontok figyelmen kívül hagyásával

Az új városrészek építése hely hiányában a korábban ott élő lakosság kitelepítésével, házainak lerombolásával történik. A kitelepített lakosságnak hasonló értékű új otthonokat ígérnek, azonban rengetegszer átverik őket, és frekventált belvárosi házaik helyett valamely külvárosban újonnan épített, személytelen modern toronyházban helyezik el őket. A kitelepítettek nagy része szegény, akik kézműves foglalkozást végeztek, őket ezzel megfosztják munkájukhoz szükséges szociális kapcsolataiktól és életformájuktól, és földrajzilag elvágják őket a várostól, csökkentve az esélyt is arra, hogy más munkát találjanak.

istanbul_ecumenopolis.jpgKép az isztambuli kitelepítéseket feldolgozó Ekümenopolis c. filmből

Tarlabasi városrész letarolása jól példázza az embertelen törökországi városépítési projekteket: a Taksim térhez közeli, XIX. században épült történelmi városrésznek a sorsa is a ledózerolás lesz, lakói szintén valamely újonnan épített külvárosi lakótelepre kerülnek majd.

A Taksim térnél található Gezi-park, az egyik utolsó belvárosi zöldfelület lerombolásának terve, és a helyére építendő pláza már végleg kiverte a biztosítékot a népesség körében: az isztambuli városrombolás ellen való tiltakozás országszerte elterjedt kormányellenes tüntetésekké nőtte ki magát

 

Isztambul új arcai 

screen_shot_2015-11-24_at_15_20_02.png XXI. századi lakótelep, Basaksehir, Isztambul. (Fotó: Google street view)

 

atasehir_istanbul.jpgÚj felhőkarcoló, új mecset - Atasehir városrész

 

atasehir4.jpgÚj irodák Atasehirben

 

istanbul_bosphorus_bridge_levent.jpgBoszporusz-híd, háttérben Levent városrész felhőkarcolói

 

metrobus_istanbul_2.jpg2X5 sávos autópálya, háttérben Levent, középen a BRT-rendszerben közlekedő Metrobus

 

kanyon_istanbul_levent.jpgA Kanyon bevásárlóközpont Leventben

 

istanbul_mall_of.jpgA Mall of Istanbul látványterve. Mert plázából sosem elég

 

istanbul_viaport_venezia.jpgA ViaPort Venezia projekt egy újabb gated community-t hoz létre Isztambulban, még tovább növelve ezzel a gazdag-szegény ellentéteket 

 

Az új isztambuli lakhatási projektek ahogy idevonzzák az új globális elitet, úgy túrják ki a városi térből annak régi lakóit. A globális város követelményeinek való megfelelésért Isztambul igen nagy árat fizethet: ha nem képesek megállítani a népességnövekedést és a környező zöldterületek letarolását, komoly veszélybe kerül a város ivóvízellátása és friss levegője is.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr537680138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teleorman 2015.11.26. 08:48:28

"Mivel azonban a szakmát rég háttérbe szorították, a szabályozások pedig puhák, a beruházások a befektetők céljait szolgálják korlátlanul, azonban gyakran nélkülöznek mindenféle átfogó koncepciót, vagy városszintű stratégiát." Ez így nem áll, a szabályozás a nagyobb dolgokban mindigis puha volt (a kicsikben nem, évtizedek óta rendszeresen kényszerbontanak engedély nélküli épületeket, már ha elég kicsik....), így nem kellett a szakmát háttérbe szorítani. Csak éppen most a méretek nagyobbak. A 99-es földrengés óta azért valamit javult a helyzet, kezdik komolyan venni az építési szabványokat.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.11.26. 08:55:04

Germanus Gyula alig kilencven éve már elsiratta a megváltozó Isztambult, neki már az is sok volt, amikor az ifjú törökök szmokingot és európai estélyit húztak a fez és a fátyol helyett. Érdemes elolvasni: mek.oszk.hu/00600/00663/00663.htm#7

szép új világ... 2015.11.26. 09:15:44

ha en ilyen egyoldalu lennek, en lennek a feldiszno.
pedig nem ertek az varosmernokseghez, de ez olyan szelsoseges poszt, hogy felall a hatamon a szor

átlátó 2015.11.26. 09:59:27

...régen minden más volt. Régen kiigazodtam a Drinápoly - Silivri útvonalon, Topkapinál tudtam mi vár rám...

Wandál 2015.11.26. 10:24:56

ez annyira szar poszt, hogy csak a kemény mag érti, hogy igazából mi is a baj Iszatmbulban... a legtöbben lehüjéznek, hogy mi a bajod a 430km metróvonallal, és a BRTvel...

fejet ki a seggből...
w

Zelki Benjámin · http://varosilevego.blog.hu 2015.11.26. 12:23:34

@szép új világ...: @Wandál:
Akkor sok szeretettel ajánlom elolvasásra a cikkben található linkek valamelyikét, esetleg megnézésre bármely dokumentumfilmet a török városrombolási projektekről. Én is ezt tettem, mielőtt véleményt nyilvánítottam.

kvadrillio 2015.11.26. 21:24:51

OROSZORSZÁG HAZAHÍVJA POLGÁRAIT TÖRÖKORSZÁGBÓL...MNO..CIKK (MTI..ALAPJÁN)
"...Nincs többé forródrót

Megszakították egymással minden együttműködési csatornájukat, így a két légierő szíriai tevékenységének koordinációjára szolgáló forródrótot is csütörtökön az orosz és török védelmi erők..."+

NAMOST, HA EDDIG A NAGYHATALMAK LEÜLTEK EGYMÁSSAL, HOGY KOORDINÁLJÁK A HADITECHNIKÁK MOZGÁSÁT, HOGY NE LEGYEN BAJ, ÜTKÖZÉS, AKKOR MI LESZ ENNEK A KÖVETKEZMÉNYEHHH ???

"Nincs többé forródrót

Megszakították egymással minden együttműködési csatornájukat, így a két légierő szíriai tevékenységének koordinációjára szolgáló forródrótot is csütörtökön az orosz és török védelmi erők – közölte Igor Konasenkov vezérőrnagy, az orosz védelmi minisztérium szóvivője. Moszkva egyben visszahívta az orosz haditengerészet képviselőjét Törökországból, aki a fekete-tengeri flotta és a török haditengerészet közti koordinációért felelt.

„A nap folyamán, egy korábbi döntésnek megfelelően, megszakítottunk minden működő együttműködési kapcsolatot Oroszország és Törökország védelmi erői között, és ez nemcsak a forródrótot érinti, amelyet annak érdekében alakítottunk ki, hogy elkerülhessük az esetleges légi incidenseket a terrorista-infrastruktúra létesítményeinek megsemmisítése során Szíriában.”

lehet, hogy télleg el fog tünni ?????