város & közlekedés

Példaértékű lengyel villamosépítések

2015. november 21. - Zelki Benjámin

A nemzetközi vasúti híreket figyelemmel kísérők az elmúlt hónapokban újra és újra kaphatták fel a fejüket, hogy lengyel barátaink micsoda villamosfejlesztéseket hajtanak végre, több városban is. Külön dicsérendő, hogy minden egyes újonnan beszerzett járművük valamely hazai gyártótól származik. Na de most nézzük, melyik városban milyen fejlesztések történtek, és történnek! És vajon mit tudnak a lengyelek, amit mi magyarok nem?

 

Katowice, pontosabban a Szilézia városainak tulajdonában álló Tramwaje Śląskie 12 Moderus Beta villamosának első példányát augusztus közepén kezdték el tesztelni. Ez a 12 új villamos is annak a részben EU-támogatásból finanszírozott projektnek a része, melynek keretében a 30 PESA Twist is érkezett az elmúlt években, de a csomag tartalmazza 63 km villamospálya felújítását, és 95 jármű modernizálását is. Katowice ezen túl tervezi egy 5,2 km hosszú új gyorsvillamos vonal építését, Brynów Pętla végállomástól délre, Armii Krajowej Pętláig.

pl-slaskie_moderus_beta.jpgKatowice egyik Moderus villamosa

 

Wrocław első 3 új PESA Twist villamosa idén augusztus 26-án állt forgalomba. A város 6 ilyen járművet rendelt a PESA-tól, további 19 lehívható opciójával. Wrocław ezen kívül egy új vonalat épít a Nowy Dwór lakótelepre, melyet 2019-ig terveznek átadni.

13_pesa_twist_wroclaw_1.jpgPESA Twist Wroclawban 

 

Szczecinben augusztus 29-én adták át az Odera jobb partján elterülő, időközben megnőtt városrészre közlekedő gyorsvillamos vonalat. A Turkusowáig tartó 4 km-es új pályán a meghosszabbított útvonalú 2-es, 7-es, és 8-as villamosok közlekednek. A vonal további 2,9 km-es hosszabbítása Kijewóig még a 2014-20-as EU-ciklusban várható.

3_pesa_120na_szczecin_3.JPG PESA Swing Szczeczinben - ezek kerülnek az új vonalra

 

Krakkó egy nappal Szczecin után adta át az 1,4 km-es új pályát, benne a hidat és a megállót Płaszów vasútállomás fölött. A fejlesztésnek köszönhetően a 9-es, 11-es, és 50-es villamosok menetideje 5 perccel csökkent. Krakkó ezen kívül 36 speciálisan a város számára gyártott Krakowiak villamost rendelt a PESA-tól. A leghosszabb Lengyelországban közlekedő villamosok első példányai már forgalomba álltak, és a többi is nemsokára követi őket, a város legforgalmasabb vonalain, a 4-esen és 50-esen.

img_0529_2.jpgKrakkó legújabb, leghosszabb villamosa, a Krakowiak (saját fotó) 

 

Gdańsk egy nappal Krakkó után adta át új villamosvonalát. Az összesen 4 kilométeres hosszabbítással a pálya Siedlce korábbi végállomástól Brętowóig, illetve egy leágazással Migowóig hosszabbodott.

4_pesa_120na_gdansk_bretowo_intermodalis_csp.jpgIntermodális csomópont Brętowóban

 

Bydgoszcz október 3-án kezdte tesztelni első, újonnan érkezett PESA villamosát. A város összesen 12 Swinget rendelt a bydgoszcz-i gyártótól, emellett folyamatban van egy 9,5 km-es új villamosvonal építése is Fordon külvárosig. Az új pálya várhatóan jövő év elejére készül el, és addigra forgalomba is állhatnak rajta az új villamosok.

8_pesa_swing_bydgoszcz.jpg Az első bydgoszcz-i PESA Swing, a PESA Bydgoszcz-tól

 

Łódź október 31-én adta át az új, 5 km-es villamospályát Olechów városrészig. Ezen túl a város modernizálja 6 km hosszú kelet-nyugati villamos fővonalát, valamint 22 új PESA Swinget rendelt, melyek ez év végétől érkeznek, és a tervek szerint addigra megújuló kelet-nyugati vonalon állnak majd forgalomba.

 7_pesa_swing_lodz.jpg

łódź-i PESA Swingek látványterve 

 

Végül Olsztyn, talán a legizgalmasabb: a 175 ezres kelet-lengyel város 1959 óta, Czestochowa után az első, mely új villamosüzemet indít. Olsztyn korábban rendelkezett már villamoshálózattal, de azt 1965-ben megszüntették. A város új villamosüzeme 3 ágból fog állni: egy kétvágányú fővonal épül Osiedle Jaroty-tól a vasútállomásig (Olsztyn Główny PKP). Ebből két egyvágányú vonal fog kiágazni: egy a városközpontból az óvárosig (Wysoka Brama), egy pedig középtájon az egyetemig (UWM Kortowo). Mind a 3 vonal a vasútállomástól fog indulni. A projekt a befejeztéhez közeledik, de már így is több, mint 2 éves csúszásban van.  

trasa-miejska-schemat.pngOlsztyn leendő villamoshálózatának térképe

 

A 3 új vonalra a város 15 Traminót vásárolt a Solaristól. Az első példány már május óta próbázik a poznań-i üzemben, és az év végéig ígérik, hogy mind meg is fog érkezni.

4_tramino_olsztyn.jpgSolaris Tramino, Olsztyn

 

Mindezen túl Varsó, Krakkó, Poznań és Toruń további villamosfejlesztéseket is tervez.

 

Ezt tudták a lengyelek, amit mi nem

Na de minek tudható be a nagy lengyel siker a villamosiparban? Egyrészt feltűnő, hogy Lengyelországban Varsó nem olyan abszolút központ, mint Magyarországon Budapest: a magyarral közel azonos méretű lengyel fővárost követi a 800 ezres Krakkó, de a Sziléziai Metropolisz, melynek Katowice a központja, összesen 2 millió lakost számlál, míg a Gdańskhoz tartozó Hármasváros agglomerációja is meghaladja az 1 millió főt. Ráadásul a cikkben szereplő összes város régi, és kiterjedt villamosüzemmel rendelkezik. Az első, és legegyszerűbb válasz tehát az, hogy sokkal több, és nagyobb hálózattal rendelkező városuk van, ahol több lokális, hazai, és EU-s forrás összpontosul, és sokkal több fejlesztésre is van igény.

A következő fontos különbség, hogy az egész ország nagyobb, és mint látható, több hazai gyártó is meg tud élni az országon belüli megrendelésekből, és elég referenciát tudtak gyűjteni ahhoz, hogy külföldön is sikeressé váljanak. Az egyik a Solaris, mely családi vállalkozásból Európa egyik legsikeresebb járműgyártójává vált: Budapest új trolijait is ők szállították, de Németországba is adtak el villamost, és elektromos buszt is. A másik nagy cég a PESA, mely a szegedi villamost is gyártotta, de a nagyvasúti járművek előállításában is fontos szereplő lett, adott el motorvonatokat pl. Olaszországnak is. De vannak kisebb cégek is, mint pl. a Newag, és a Modertrans.

Magyarországon mindig kis féltékenységgel figyeljük, akik a járműiparban sikeresek, hiszen buszgyártásunk egykor a világ élvonalába tartozott, de a Ganz gyár is nagy karriert futott be. A Dunai Repülőgépgyár Etiópiának szállított villamos prototípusát nem számítva az 1993-as debreceni Ganzok voltak az utolsó sorozatgyártott hazai villamosok. Mondhatnánk, hogy kis ország kis ipar, de elég, ha csak a cseheket figyeljük, hiszen a Škoda villamos, troli, és nagyvasúti járművek terén is az egyik legfőbb piaci szereplő lett: Amerika rengeteg városába, sőt, már Kínába is szállítottak villamost, de Miskolcon is Škoda villamosok közlekednek.

De még mielőtt nagy szomorkodásba kezdenénk, látni kell, hogy a mi vidéki városaink is jelentős villamosfejlesztéseket tudnak maguk mögött, a települések méretéhez, és igényeihez képest kimondottan modern, és kiterjedt hálózattal, és korszerű járműállománnyal rendelkeznek. Budapest is jelentős villamosfejlesztésekbe fogott, amióta kilépett a 4-es metró pénznyelőjéből: a nemrég hosszabbodott 1-es villamost rövidesen követi a fonódó, majd jön Újpalota és a Külső-Bécsi út, és remélhetőleg még sok egyéb terület is felkészülhet.  Ha forgalomba áll az utolsó CAF is, akkor már 87 alacsonypadlós villamos fog rohangálni Budapest utcáin, közülük 52 a világon a leghosszabb. Szintén megemlítendő, hogy míg a lengyelek beérik a csak részben (a katowicei Moderus pl. csak 26%-ban) alacsonypadlós villamosokkal, nálunk a debreceni Ganzok óta minden újonnan érkezett villamos teljes hosszában alacsonypadlós.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr778090410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2015.11.21. 11:34:32

jó összefoglaló, de pár észrevétel lenne hozzá:

- az egyáltalán nem egyedi, hogy speciálisan város számára gyártott villamos. A villamosok 95%-ára igaz ez, speciálisan Budapest részére készültek a CAF-ok, és speciálisan Budapestre készültek a Combinók is. Nem érdemes kiemelni valami szupernagy egyedi dologként, hogy a PESA külön Krakkó számára gyártott villamost, mert általánosságban igaz az, hogy a villamosok egyedi termékek.
- Bydgyoszcz-ban nem ez az első PESA, volt már korábban egy.
- Közkeletű tévedés, hogy a Combinok a leghosszabb kocsik voltak a világon. Ez igaz volt egy-két évig, utána átvették tőlük ezt a Changchuni light rail kocsik. Az új CAF-ok viszony tényleg a leghosszabbak.
- a lengyel városok új villamosai is jellemzően 100%-ban alacsonypadlósok. (a szikéziai PESA-k 75%-ban csak) Ne hasonlítsuk ezt össze a Modertrans Konstalokból összeépített, alacsomypadlós toldalékokkal összeállítot kocsijaival.

Mokaka 2015.11.21. 12:12:42

Nagyon meglepődtem azon a csomóponton. Valóban szép. Nálunk is meglenne a pénz ilyesmire, csak hiányzik az eltökéltség és a fantázia nálunk.

Baloldali érték 2015.11.21. 14:31:24

Azért árnyalja a képert hogy a sziléziai hálózat - pár új villamos beszerzése ide vagy oda - folyamatos leépülésben van.

cimet 2015.11.21. 14:43:34

Illetve a wrocławi nowy dwór-i villamos esetében sem mennék még a méregboltba.
Inkább tűnik választási témának. 100 millió zł uniós pénzből, de még meg sem pályázták.

Darw 2015.11.21. 15:47:54

"a nemrég hosszabbodott 1-es villamost rövidesen követi a fonódó, majd jön Újpalota és a Külső-Bécsi út, " Hogyne hosszabbítsuk meg az 1-es villamost a kertek alá... logika. Élesszük újra a 67-est villamost (jah hogy az ottlakók maguk mondták, hogy már nem igénylik.) És a Keleti helyett az Astoriáig húzzák be. Tök jó, hogy annyi pénzünk van, hogy párhuzamosan építünk egy villamost egy (ha a 4-est is számoljuk a Keleti-Kálvin vonallal - másfél) metróvonallal. Le kéne már állni ezzel a rohadt villamosfetisizmussal, és csak oda építeni ahol tényleg van értelme.

laci_52 2015.11.21. 16:55:42

@Darw: Például a 42-es meghosszabbításának(amely talán már nincs is a tervekben!) biztosan lenne értelme. A 17. kerület is érdemelne egy villamosvonalat Keresztúr központjáig.

Baloldali érték 2015.11.21. 17:58:18

@Darw: Budapesten rengeteg helyen lenne értelme villamost építeni, és sokkal több vonalra lenne szükség, minden évben ki kellene építeni pár kilométer új szakaszt. Tarlóst egyetlen dolog érdekli csak, hogy a vitézy által előkészített projektek (42-es, 3-mas villamos hosszabbítás, bajcsy, rákóczi út) ne valósuljanak meg. Helyette előhúzott olyan ötleteket, ahol megint 0-ról lehet kezdeni a tervezést, újabb 3-4 év csúszással.

gmihaly621 2015.11.21. 18:28:11

Ha a hazai vilingergyártást az elvtársak és a rendszerváltás után az urak nem vágták volna haza, nálunk is lehetne "példaértékű" magyar villamosgyártás. Ha "valakik" akarnák, most is lehetne, importálósdi helyett. De a komprádortempó, ugyebár...

mestska · http://cities.blog.hu 2015.11.22. 09:25:00

@gmihaly621:

Az öt évvel ezelőtti cikkem a témában ma is aktuális:

cities.blog.hu/2010/11/18/magyar_nemzeti_villamos

gmihaly621 2015.11.22. 21:28:36

@mestska: Én az 1970-es évek végére gondolok, amikor a cseh villamosok megvásárlásának kényszere kinyírta a hazai villamosgyártást. A városi legenda szerint Moszkva gyakorolt nyomást. A budapesti nagykörúti ICS-flotta volt az utolsó előtti Ganz városi villamosflotta. Tizenvalahány évvel később Debrecen és a Ganz-Hunslet pont a nem alacsony padlós jelleg miatt gyanús, mert már az alacsony padlós előtti "outlet" volt, másrészt a külföldi partner(ek) elegáns ívben faroltak ki a Ganz-partnerségből. Sztem elő-EU, majd EU-érdek volt a hazai villamosgyártás ilyen mértékű leépítése, hogy CAF-ot, Skodát, Pesát vegyünk. És kik voltak a hazai cinkosok?