város & közlekedés

Villamost Újpalotára, de ne csak a Keletiig!

2015. november 19. - Zelki Benjámin

kormány döntése alapján a 2014-20-as EU-ciklusban már biztosan megépül az újpalotai villamos, viszont Tarlós István legutóbbi bejelentése alapján sajnos Újpalotától csak a Keleti pályaudvarig. Az utazási igények jelentős része pedig a Nagykörútig, vagy még tovább mutat, a csak a Keletiig épített villamos még a jelenlegi 7-es buszokhoz képest is visszafejlődés lenne. Úgy tűnik, az egykori piros hetesek által bejárt egész főtengely örökre el van átkozva: a Keletinél semmibe vesző 4-es metróhoz most építünk egy ugyanott homokba fúródó félvillamost is. De nézzük a történetet az elejéről!

Az elavult gondolkodás tovább él

Menjünk vissza a 60-70-es évekbe, amikor Budapest megszüntette villamosait a Rákóczi úton, az Üllői úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Baross utcában. A kor közlekedéspolitikája a villamosokat korszerűtlen, múltbeli képződményeknek látta, és a megoldást az autóforgalom számára kiszélesített főutakban, a föld alatt menő óriásmetrókban, és a hozzá csonkított felszíni hálózatban képzelte el. Ez a gondolkodás száműzte árkádok alá, keskeny járdákra, lehangoló alul-és felüljárókba a gyalogosokat, és adott át minden lehetséges városi életteret az autóforgalomnak. Mára ezek a trendek megváltoztak, de úgy tűnik, a magyar közlekedéspolitika képtelen velük lépést tartani.

img2238.jpgAmikor még villamos járt az Erzsébet hídon

Jött a 4-es metró

Az eredeti koncepció szerint a Dél-Buda-Rákospalota néven futó metróvonallal szerették volna a teljes 7-es buszcsaládot kiváltani, és egészen Újpalotáig vezetni. Sok gond van a 4-es metróval (túl rövid megállóközök, elkerüli a belvárost, a nagyvasúti sínen nem vezethető tovább, stb.), de a legnagyobb probléma, hogy több, mint 10 éven át felemésztett minden közlekedésfelesztésre fordítható pénzt. Elavult, 1972-es terveken alapszik, és a kor ideológiája szerint az átadás után a metróval párhuzamosan futó 7-es buszt és 49-es villamost megszüntették volna. Szerencsére nem így történt, és mivel a kivitelezés rengeteg sikertelenséggel járt, a Keletitől kifelé eső szakasz megépítéséről úgy tűnik, végleg lemondtak. Ami nem is baj, hiszen ezen a szakaszon nincsenek nagy vonzáskörzetek, se kiterjedt elővárosok, és az utasforgalmi adatok nem indokolják a metrót.

Megszületett az újpalotai villamos koncepciója

A metró árának töredékéből viszont villamos is építhető Újpalotára, ami az igényeket talán jobban ki is elégíti. Az eredeti tervek szerint egy Hűvösvölgy-Újpalota-tengelyt hoztak volna létre, és visszakerült volna a villamos végig a Rákóczi útra. Azonban hamar rájöttek arra, hogy az Erzsébet hídon való átvezetés, valamint a Rákóczi úton az autósokkal vívott népszerűségvesztő-harc minden értelemben túl nagy árat követelne a projektért. Ekkor jött az a koncepció, hogy az Astoriáig vezetik a villamost Újpalotától, ahonnan a 47-49-es sínjeire kanyarítva Kálvin-Dél-Buda és a Deák tér felé is továbbvezethető lenne, és ez azt hiszem, még egy megfelelő kompromisszum volna. 

rakoczi-thokoly_2.jpgAz újpalotai villamos terve - az Astoriáig

Nem lélegezhet fel a Rákóczi út

Előnye lett volna az is, hogy végre hozzányúltak volna Budapest egyik fő problémagócához, a Rákóczi úthoz is. Budapest valaha egyik legvonzóbb területe mára ugyanis elvesztette felvonuló-vásárló utca szerepét, és egy kellemetlen belvárosi autópályává vált, ahol az embereknek nincs kedvük sétálgatni, a boltok nagy része pedig bezárt. A villamosnak pedig bizonyított jótékony hatása van a boltok forgalmára, és ugye megoldaná a forgalomcsillapítás kérdését is. Azonban a Keleti födémszerkezete nem bírná el a villamost, és az átépítések miatt az azon való átjutás is jelentősen megdrágítaná a projektet. Így lett a végső koncepció, hogy a villamos egyelőre biztosan csak a Keletiig épül.

Még egyszer ugyanazt a hibát

Nem is olyan régen közlekedett már villamos a Thököly úton, melyet ugye először a 2-es metróra hivatkozva ugyancsak a Keletinél elvágtak, majd mivel így már a Thököly úton a gyorsjárati rendszerben, belvárosig közlekedő 7-esekkel képtelenek voltak fölvenni a versenyt, végleg megszüntették. A csak a Keletiig megépített újpalotai villamos borítékolhatóan ugyanerre a sorsra fog jutni.

Az egykori villamos a Thököly úton. 20 éve szűnt meg.

Elátkozott nagyprojektek

Miközben ma már a hosszú, átmérős, egymásba fonódó vonalakat preferálják, ez az újpalotai villamos egy csonka vonal lenne, ami néhány megálló miatt a metróra kényszeríti az utasokat, akárcsak a '70-es években. A politikai akaratok csatározása, és a közlekedési módok közti döntésképtelenség eredménye az lett, hogy farkasszemet néz majd a Keletinél elvágott értelmetlen félmetró egy ugyanott indokolatlanul megfeneklő félvillamossal. És ha visszaállítanánk az egykori piros hetest, Kelenföld, és Újpalota között, kiderülne, hogy az elköltött százmilliárdok ellenére sok utasnak még mindig az elégítené ki a legjobban az igényeit.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr108088648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hörömpő cirkusz világszám 2015.11.19. 16:13:08

Vajon ki utazna a villamoson a Keletitől az Astoriáig vagy bárhová, amikor ott van a metro? Vagy a következő projekt az lesz, hogy tömjük be a metróalagutat a Keletitől a Déliig, hogy utána boldogan villamosozhasson a nép? Ugyan! Bár a mostani eszement időkben minden elképzelhető, még az is, hogy visszaállítják a lóvasutat.

Nem értem, miért kell annyira erőltetni a villamosközlekedést ezen a vonalon. Persze, tudom, erre ad az EU pénzt. Viszont ez nem kellene, hogy azt jelentse, szórjuk el értelmetlenül.

Az újpalotaiakat, zuglóiakat, rákospalotaiakat megkérdezte egyébként valaki? Kíváncsi vagyok, mit mondanának azok, akik nap mint nap a 7E-n utaznak? Szeretnének vajon villamost? Szeretnének vajon villamosépítést éveken keresztül? Hogyan jutnak majd be a városba, ha pl. lezárják a Csömöri felüljárót, mert épp villamossínt fektetnek?

Amikor a csatornacsőcsere volt nyáron a Thököly-n meg a villamossín-felújítás, a Bosnyáktól a Keleti 35-50 perc alatt volt abszolválható a 7E-vel reggel és délután is. Arra jártam dolgozni, az amúgy egy órányi távolságra lévő munkahelyemre átlagosan két óra alatt tudtam beérni.

Andika69 2015.11.19. 17:19:38

@Hörömpő cirkusz világszám: Teljesen egyetértek! A Metrót kellene tovább fejleszteni, arra is adna pénzt az EU. A hosszú villamosvonalak sikerével egyértelműen nem értek egyet, villamost napi szinten kell a városban, Budapesten, forgalmi, vagy egyéb ok miatt pótolni, ezért nagyon megbízhatatlan. A Metrót az elmúlt egy hónapban nem kellett! Sokkal megbízhatóbb, jobb a menetrendszerűsége, gyorsabb, és automatizálása is magasabb. Kényelmesebb az utasoknak, mert zárt, időjárástól védett térben utaznak, várakoznak. Tisztelem az elődöket akik létrehozták Budapest Metróhálózatát, nagyon korszerű, elvek alapján szakmai döntések születtek, ez sajnos a ! Metróra már nem igaz, ott a politika irányított.......
Nem kell villamos sem Palotára, Pláne nem a Rákóczi útra! Lehetne forgalmat csökkenteni, és Zöld közlekedési folyosókat létrehozni, de összetettebb módon kellene gondolkodni, és nem egyoldalúan a villamost eröltetni

halaloszto 2015.11.19. 18:03:01

@Hörömpő cirkusz világszám: ha egyetlen csatlakozási pont van, akkor
- ott baromi nagy a tömeg
- nagyon sok mindenkinek kell átszállni

Ha egy pár megállót átfed a két vonal, akkor egy csomó embernek nem is kell átszállnia, a többi meg jobban eloszlik.

frn 2015.11.20. 12:32:06

Nálunk a 14-es vonalán kevés utasnak jut eszébe, hogy villamossal utazzon a Leheltől Újpest központig. Pedig a 14-es egy viszonylag gyors villamos. Már ha éppen jár. Van olyan nap, hogy többször is kimarad. Ilyenkor a pótlást nem a garázsból kiálló, hanem a forgalomból kivett 20-as,30-as,105-ös buszok adják!!!
Múlt héten idős bácsi lett rosszul a Berda J. utcánál a villamoson, több mint fél órát állt egy komplett szakasz szerelvényekkel! Pedig semmilyen műszaki hiba nem volt!
Megvan a helye a villamosnak is, pl. 1-es, 3-as vonal, de ennyire erőltetni szerintem hülyeség.
A legdrágább felszíni infrastruktúra, a legnagyobb "tehetetlenséggel".
Szerintem Újpalotára abszolút a metró kellene, a felszínre pedig trolibusz közlekedés, azoknak akik kisebb távon utaznak. Sokkal mozgékonyabb, sokkal kevésbé "sebezhető" mint a villamos, szerintem bőven olcsóbb a fenntartása, és a tegnapelőtt forgalomba álltak még jól is néznek ki kívülről (belül még nem láttam) .

BloggerBiker 2015.11.20. 15:20:46

@frn: Megmondom miért nem szállnak a 14-re. Mert a Lehet tér az nem csomópont! Ha a 14-es eljönne a Nyugatiig, netán egészen a Deákig, akkor hidd el, hogy rengetegen arra szállnának. Bár megjegyzem sokan vannak (Árpád híd környéke, Újpest Kp. környéke), akiknek megéri metrózni. De akiknek a metróról még át kell szállni Káposztásmegyer felé, annak a 14 a jobb. Szerintem ahhoz nem is kell felmérés, mert minden BKV-n utazó tudja, hogy a több átszállás szinte mindig hosszabb utat is jelent.

BloggerBiker 2015.11.20. 15:28:03

@Hörömpő cirkusz világszám: Ki utazna? Az akinek arra van dolga. Ha a villamossal átszállás nélkül eljutok pl. a Blahára, akkor minek szállnék át 1 megállóra a metróra?
Értem én, a józan ész azt mondja, hogy csomópontokat kell létrehozni, és csak annyi a lényeg, hogy az egyes vonalak összeérjenek. Csak hát a valóság más!
Felmérésekből kiderült pl., hogy csak azért mert az Örsön át kell szállni, és egy aluljárón keresztülmenni, több tízezer embert sarkall inkább autózásra. De más esetekben is azt mutatják a felmérések, hogy minél kevesebb átszállás, annál elégedettebb az utas.
Ezért csinálják a budai fonódót is, de Európa teli van hasonló sikeres példákkal.

Persze a Metró meghosszabbítás (mindkét irányba!) is jó megoldás lehetne, de itt a költségekkel is számolni kell! Azok elemzéséből pedig az jön ki, hogy a metró költségének töredékéből lehet egy szintén jó működő villamosvonalat csinálni ha az jól van megtervezve.

Jelen esetben már a történelem is megmutatta, hogy egy Keletitől induló, csonka vonal halálra van ítélve. Akkor miért erőltetjük megint?

Én a legutolsó kompromisszumnak azt tartanám, hogy ha a Keletinél azonos peronon oldanák meg a metró-villamos átszállást. Na de ez olyan sok pénz lenne, amiből akár meg is erősíthetnék azokat a födémeket, amik a mostani felmérés szerint nem bírják el a villamost.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.11.20. 17:29:12

@Hörömpő cirkusz világszám: Én a Moszkva tértől nem messze lakom, és szoktam járni Hatvanba vonattal. Nagyon sokszor választom a metró helyett az 5-ös buszt, mert kb ugyanúgy 20 perc az út, és nem kell mozgólépcsőzni (főleg a keletinél jelentős a különbség a busz javára, ami a Keleti főbejárata mellett rak le, és ez cuccokkal/rollerrel/kutyával/gyerekkel nem hátrány)

A metró nagy távolságok gyors áthidalására való, Újpestre vagy Kőbányára én sem megyek mással, de rövidebb belvárosi távokon nem ad annyi pluszt.

frn 2015.11.20. 20:31:49

@BloggerBiker: Igen, az átszállás nélküli kapcsolat. Ezért kellene a metrót meghosszabbítani az új villamosvonal építése helyett! Tíz percen belül a Pólusnál lehetnénk a Keletitől... Tudom, a pénz...
Persze nem építenék megállót minden sarokra. Kb. Hungária, Bosnyák, Késmárk u. Nyírpalota u. Szentmihályi. És ezt egészíteném ki egy viszonylag ritkábban közlekedő trolival, ami metró üzemszünet esetén besűrítve pótlóként is funkcionálna. De tudom a pénz...
Sőt kivinném a metrót a volt Coráig, ott egy óriási parkoló kihasználatlanul, biztos meg lehetne egyezni a tulajokkal egy P+R parkolóvá alakításról! Na az lenne az igazi, ha több ezer ingázó lerakná ott az autót, és a gyorsabb, egyszerűbb metróval hasítana be a dolgára!

ENDRE 2015.11.20. 22:28:07

@frn: Nem csak a pénzről van szó, a várható utasszámok egyáltalán nem indokolják metró építését Újpalotára.

darvaskristof 2015.11.21. 04:35:32

@frn: 10 percen belül biztos nem. A meglévő vonalak 30 km/h körüli átlagsebességgel számolva a Keleti-Pólus táv 16 perc lenne.

@BloggerBiker: Újpestről a metró lenne a nyerő akkor is, ha a villamos a Nyugatiig jönne, a menetidőkből elég egyértelműen. A villamos belső meghosszabbítása inkább a Lehel-Béke út környékének lenne jó.

@Andika69: Az EU lehet, hogy adna pénzt, de pártunk és kormányunk azt másra kívánja költeni, nem Budapest közlekedésére. A metró az többszöröse lenne annak, mint amennyi pénzt Budapest közlekedésfejlesztésre költhet.
Ezért vagy épül villamos, vagy marad a busz. Lehet, hogy az utóbbi lenne a legjobb.

humorpalanta 2015.11.21. 11:40:36

@BloggerBiker: "Szerintem ahhoz nem is kell felmérés, mert minden BKV-n utazó tudja, hogy a több átszállás szinte mindig hosszabb utat is jelent. " Ez így kijelentve nem igaz.
Van egy csomó villamosvonalunk, de az emberek kevéssé használják őket, mert
A: lassúak
B: megbízhatatlanok menetidő szempontból
C: megbízhatatlanok, mert állandóan pótolni kell őket a felszíni közlekedési problémák miatt

A villamos nem rossz dolog. De használjuk arra, amire való. A város belsejében segítse a közlekedést, nem pedig a város széléről hozzon utasokat, mert a hosszú villamosvonalak kiszámíthatósága nulla.
Vegyük az 1-es, 2-es, 3-as, 4-es, 6-os vonalakat. Folyamatosan pótolni kell valamelyiket.
Vegyük például a 30-ast, izé, 21-est, izé, 51-est. Belső végállomása a Mester utca. Hátul, forgalomtól mentes helyen bújik át, kiváló megkerülő útvonal lehetne. DE ha az embernek a Mester utcánál van dolga, inkább megy vagy a metróval, vagy a 23-assal, mert a villamos teljesen megbízhatatlan és RANDOM módon közlekedik. Még a végállomásnál, a Futár-kijelző mellett állva sem tudod, hogy mikor megy a következő. Arról nem is beszélve, hogy a villamos egyszer sem éri el az 50 km/h-t a teljes táv alatt.

frn 2015.12.03. 17:56:59

15.kerulet.ittlakunk.hu/hivatalok/151203/az-uj-villamospalyarol-szavaztak-kepviseloink

-Akkor most megszületett a hetesbuszosvillamososizévalami??? Ja, még metrós is. Szerintem ez valami vicc lesz így karácsony előtt...

KissGecihuszár 2016.01.09. 14:28:43

Akkor beszéljünk a konkrétumokról:
budapest.hu/Lapok/2015/hitelszerzodest-kotott-a-fovaros-az-europai-beruhazasi-bankkal.aspx
"(...)A hitelkeret lehetőséget biztosít európai uniós támogatások önerejének finanszírozására jelentős közlekedési beruházások esetében, ilyen lehet például az M3 metróvonal infrastruktúrafelújítása, villamosinfrastruktúra kiépítése (1-es villamos meghosszabbítás, újpalotai villamos), valamint új buszbeszerzések.(...)"
Azért azt remélem, hogy a megálló kiosztás egy csöppöt módosulni fog, mert az kissé gáz, hogy a Miskolci és a Molnár Vitya közt nincs megálló, mert pl. az Öv u-nál számos "vidám-barácscságos lakópark épült, melyek amennyiben nem kapnak egy villinger megállót, akkor borítékolható lesz a további tömeges autóhasználat, mondván "messze a megálló". Aztán hogy mely buszviszonylatok maradnak a jelenlegi (01.16-től) 7, 7E, 133,233,239, talán meghosszabbodik Újpaliig?) választékból, nos az majd a jövő zenéje lesz... Azt viszont egy súlyos hibának tartanám, ha a jövőbeli 44-es sehol nem csatlakozna az M3-hoz, szóval lehet, hogy jobb lenne, ha vagy a "Felszab" térig, vagy az Astoriánál jobbra kanyarodva, a meglévő 47-48-49 villingerek vágányain a Deákig járna. Na, majd möglassuk...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.01.13. 11:40:58

Hát ja.
Viszont attól, hogy nem busz, hanem villamos menne a tengelyen, még nem rehabilitálódna semmi.