város & közlekedés

Kalefről a Dimitrov térre: legendás járatok a '60-as évekbeli budapestről

2015. október 03. - Városi levegő vendégszerző

ülőkalauz írása

Induljunk ki abból, hogy aki a Moszkva térnél nőtt fel (amikor az már és még nem Széll Kálmán tér volt), az szerencsésnek mondhatta magát. A főváros legjobb villamos- és buszjáratai (akkori hivatalos megnevezésük szerint: tömegközlekedési viszonylatai) közül választhatott, ha elindult otthonról valamerre. Bármerre. Fejből mondom, direkt nem nézek utána, ezt nem felejti az ember. Ilyen villamosok: 6-os, 18-as, 44-es, 56-os, 58-as, 59-es, 61-es, 63-as. És a buszok: 5-ös, 12-es, 16-os, 22-es, 39-es, 56-os. Külön-külön mindegyikről könyvet lehetne írni, de most önkényesen kiragadunk párat, szubjektíven, elfogultan. S akkor a térről még nem is beszéltünk! A Gombáról, középen az óráról vagy a Busz presszóról.  

1.jpgA tér, melyet amíg Moszkva tér volt, Kalefnak hívtunk (a Kálmán beceneve nyomán), most meg Moszkvának…

Kifelé – Budakeszi, Hűvösvölgy, Zugliget irányába – kisgyerekként ritkán járt az ember, jobbára inkább hétvégén. Amúgy is kéznél volt a Városmajor a hintáival, homokozóival, a VTSK teniszpályájával, amit télen fellocsolt a gondnok, hogy lehessen korcsolyázni. De amikor mégis, az mindig élmény volt. Zugliget tán kevésbé, ott nem volt semmi (akkor még libegő sem), de kivillamosozni az 58-assal a végállomásig és vissza, csak ülni a barna-sárga faülésen a nagymamával, és bámészkodni kifelé, kicsit izgalmas volt.

2.jpgZugliget - ilyen szép helyen villamos nem jár – talán csak a 2-es –, nem kéne újraindítani? De.

Az 56-os, az más, az egész napos nagy kaland volt. A hűvösvölgyi végállomásnál az egyik első magyar mozgólépcsővel lehetett fölmenni az Úttörővasúthoz, azzal aztán vissza a Széchenyi hegyi végállomásig, majd a Fogassal le a Városmajorhoz, ahonnan az 56-ossal haza. A Széchenyi hegyen, az Úttörővasút és a Fogas között Bambi és perec a büfébódéban.

6.jpgA Fogas, háttérben az Esze Tamás Kollégium

Ó, a jó öreg 63-as! (Talán csak a néhai 1-es busz fogható hozzá.) 1948 és 1972 között élte fénykorát: a Nagyvárad térről indult, ahol hurokforduló volt. Végighaladt az Üllői úton, majd a Kálvin térnél balra a Tolbuchin (Vámház) körútra, a Dimitrov (Fővám) tér után átment a Szabadság hídon a Gellért térig, majd a Krisztina körút felől érte el a Moszkva teret. Innen a Szilágyi Erzsébet fasoron ért ki a végállomásra, a János kórház előtti hurokfordulóhoz. Egy motorkocsi, egy, ritkán két pótkocsival. Ezzel lehetett a Vörösmarty moziba menni a Moszkváról.

7.jpgA 63-as a Dimitrov téren

Ahogyan az egy kocsis (Stuka) 61-essel a Bartók moziba, a Móricz Zsigára. Míg a 6-os nagy kört írt le a Margit hídtól a Petőfi hídon át, a 61-es, mint valami féregjárat az Univerzumban, szinte nyílegyenesen, 15 perc alatt tette meg ezt az utat. A legnagyobbról, a 6-os villamosról ne essék most külön szó, talán csak annyi, hogy kishúga, a sokkal ritkább 4-es a Bem mozinál csatlakozott hozzá, a Török utcából kikanyarodva a Margit híd felé, hogy a Petőfi híd túlsó (immár megint budai) végén váljon le róla ismét. Ezzel (a 6-ossal) a buszok legtekintélyesebbjéhez, a 12-eshez érkeztünk. Ők ketten, mint valami dupla főütőér, a budapesti tömegközlekedés alapját jelentették. Megállóik egymáshoz képest csúsztatva, így a Körúton pár lépés sétával bárhova el lehetett jutni. Nem volt az rossz… A 12-es a Moszkva tér és a Boráros tér között közlekedett, tehát a 6-os (és 4-es) villamos párjaként. Később kapott egy kiegészítést, attól fogva az új lett a sima 12-es, ő pedig a 12/A jelzést kapta. Ez a 12-es körforgalomban járt: a Moszkva téren nem állt le, hanem visszafordult a Krisztina körútra, majd Alkotás utca, Villányi út, ott jobbra a Karolina útra, itt volt a végállomása. Innen tovább ment a Bocskai útra, majd át a Petőfi hídon, és a Boráros téren csatlakozott a „fővonalhoz”, a 12/A-hoz, aztán a Körúton megint együtt haladtak egészen a Moszkva térig. Sokszor megpróbáltam, egyszer sikerült is kapaszkodás nélkül utazni a 12/A hátsó peronján a Moszkvától a Nov. 7. térig (Oktogon). Csak a két nagy kanyart kellett túlélni: a Mártírok útján (Margit körút) a templomnál balra, majd a Margit utcánál, a híd felé jobbra.

9.jpgA 12/A a Körúton, háttérben a 6-os

 És most az 5-ös buszról… A Pasaréti térről jött a Moszkva térre, ahonnan a Fő utcán át a Lánchídra, majd a Vörösmarty térre. A Dózsa György úttól már gyalog lehetett menni a Népstadionba (Puskás Ferenc stadion) a kettős bajnoki meccsekre. (80-90 ezer néző.) Később, mikor már az Attila úton járt és az Erzsébet hídon ment át Pestre, hogy mindjárt meg is álljon a Március 15. téri végállomáson. Történt egyszer, hogy a Dózsa térnél valaki megnyomta a leszállásjelző gombot. A busz megállt, kinyílt a középső ajtó, de a bizonytalankodó utas intett a sofőrnek, hogy bocs, tévedés volt. Eltelt pár súlyos másodperc, akkor a kérlelhetetlen gépjárművezető belépett az utastérbe, és ellentmondást nem tűrő hangon így szólt: aki megnyomta a gombot, szálljon le!

vorosmarty_ter.jpgA 39-es a Vörösmarty téren. Itt állt meg az 5-ös busz is, majd a Deák F. utcán kikanyarodott a Deák térre, a Filmmúzeumnál a Dohány utcába, azon végig, míg az István utcán kiért a Dózsa György úti végállomáshoz. 

És a kedves kakukktojás (mert, hogy a Moszkva térhez nem volt köze), a pesti buszok királya: az 1-es! A kelenföldi végállomástól a Bartók Béla úton és a Szabadság hídon bejött a Nemzeti Múzeumhoz, a Tanács (Károly) körúton a Deák tér után jobbra, a Népköztársaság útján (Andrássy út) végig, ki a Hősök terére, át a ligeti tó hídján a Széchenyi uszodához, majd ki a Mexikói útra.

11.jpgAz 1-es a Hősök terén

Pótolhatatlan, sajnálom. 1995-ben az 1-es metró felújítása miatt a BKV „ideiglenesen” szüneteltette a metrópótló busz miatti párhuzamosságra hivatkozva, viszont a felújítás befejeztével már nem indították újra. Időről-időre felröppen a hír, hogy mégis – de aztán mégsem. Érdemes lenne egyszer rendesen elbúcsúztatni.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr337878046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iduka 2015.10.03. 21:09:06

ÉLMÉNY ISMÉT LÁTNI A RÉGI FOTÓKAT!!!!

czjanos 2015.10.04. 05:48:41

Kellemes időutazás! Különösen a Fogaskerekűt szerettem!

cyan 2015.10.04. 07:43:12

A 12-es két irányban volt körforgalmas. Karolina úttól a Karolina útig.
Barátnőmmel felszálltunk rá, leültünk az egyik kettes ülésre, és mentünk vagy 2-3 kört, miközben "megváltottuk" a világot. 18 évesek voltunk, hetvenes évek végén.

harasztigábor 2015.10.04. 08:02:47

Kedves ülőkalauz!
A 12 -es buszhoz egy apró kiegészítés: Amikor még kisgyerek voltam, a '60 -as évek elején, a 12 -es végállomása az Ábel Jenő utcában volt. Pontosan emlékszem rá, ott laktam majdnem a Villányi és Ábel sarkán! :)

gmihaly 2015.10.04. 09:02:49

A Kalef a favázas Ezres vilingerrel (58-as) inkább 50-es évek vége, akár csak a 63-as a Lanternás Schlick motorkocsival és a hozzá passzoló skatulya pótkocsival. A Vörösmarty tér az IK 30-as nájlonbusszal és mögötte a TR3.5-össel dettó.

bioLarzen 2015.10.04. 09:24:36

Én Budakeszin nőttem fel a 70-es/80-as években, úgyhogy nekem a Moszkva tér minden olyan esetben megvolt, amikor be kellett menni a "Nagyfaluba". Érdekes, hogy ennek ellenére valamikor a90-es években hallotam csak először a Kalef nevet - nekünk általában "Moszkvás" volt.

Egy apró - és tulajdonképpen lényegtelen - észrevétel: amennyire tudom, az első magyarországi mozgólépcső a Corvin Áruházban működött, 1931-től (míg, ugyebár, a Hűvösvölgyi mozgólépcső csak valamikor 55-ől működött).

gmihaly 2015.10.04. 09:26:32

A 63-as villamosnak ezek a szerelvényei 3 kocsisak voltak. Amikor a motorkocsik fémvázasításával egyidejűleg ezeket a pötkocsikat leselejtezték, egy ideig 1500-as villamosfékes motor- és az 5800-as, 5900-es psályaszámú pótkocsik kerültek át a Rákóczi útról, ahova újra átkerültek a Bukfencek, távosok egészben, vagy motor+vezetőállásos póttal, valamint a kétirányú házi FVV csuklósok, a Veres Pálné utcai deltavágány megszüntetése miatt. A 63-asokra az egy vezetőállásos házi csuklósok kerültek, egészen addig, amíg az egész hóbelevancot át nem "delegálták" a vidéki villamosvasutaknak. Ezután a 63-ason egészen a piros metró teljes vonaszakaszának megnyitásáig az 1500-asok és 5800-5900-as pótok jártak szerelvényben. A 63-as ezután a Madách térről UV+póttal járt a Nagyvárad térig, majd a kék metró felavatása után ezt is megszüntették, még a síneket is felszedték. Ez a viszonylatszám villamosként utoljára a Mexikói úttól az Örsig járó viszonylatot jelölte, ma már csak a Hűvösvölgyból Nagykovácsiba járó "vidéki" kék busznak a száma ez. A Vörösmarty téri 39-es nájlonbusz lengőkaros indexe is korábbi dátumot sejtet.

Városi levegő vendégszerző 2015.10.04. 10:47:39

@bioLarzen: igaz is! ülőkalauz emlékei már halványulnak. javítva :)

enigma.enigmaticus 2015.10.04. 10:49:49

Nagyon köszönöm. Gyermekkorom emlékeit elevenitette fel fotókkal. Villamosként még egy ikonikus villamos maradt ki: a 18as ahogy akkor ment a Kelenföldi Kocsiszin Óbudai kocsiszin közötti járata. Azza jöttem haza a Mészáros utcából a gimnáziumból a Mártirok utjára. A Mártirok űtja Török utca váltónál pajszerrel állította a vezető a váltót és én akkor leléptem. Ritkán kergettek meg. Volt egy idő amikor ezen a sarkon egy közlekedési lámpa volt a Margit utca sarkán egy magasra emelt üvegezett kutricával. Amikor általanos iskolás voltam a a Margit körúton a Országuti Szt István templom előtt is volt villamos megálló. Az azért szüntették meg, mert a kalauz azt kiabálta Mártirok utja Templom megálló. És nem tetszett azt hiszen a főváros tanácselnökének. Vagy a kerületinek? Ilyen apróságon múlnak a dolgok. A Margit körút akkor halt meg igazán, amikor az egyirányusitás után a széles járdán megtiltották a parkolást. Ma árnyéka önmagának. Csak az éjjel nappal bolt, a klasszikus Vasedény és a kinaiak, meg néhány vendéglátóipari üzemegység tartja magát. Most ment csődbe a Templommal szemben asz optikai bolt....