város & közlekedés

Ilyen lehetne Budapest városi vasúthálózata

2015. szeptember 16. - Zelki Benjámin

Újra és újra szóba kerül a budapesti közlekedés fejlesztésének egyik legnagyobb kiaknázatlan lehetősége, a meglévő vonatsíneken közlekedő gyorsvasúti rendszer kialakítása. A Bécs vagy Berlin S-bahn hálózatán alapuló koncepció szerint a budapesti elővárosi vasutak a mainál gyakoribb követéssel közlekednének, és a fejpályaudvarokra befutás helyett a városon áthaladva fontos csomópontokat és metróállomásokat kötnének össze. Olyan rossz közlekedésű városrészeknek, mint pl. Budatétény, Rákosmente, vagy Pestszentimre lehetne így metró, vagy villamos építésénél olcsóbban megfelelő kötöttpályás kapcsolatot létesíteni. De miért nem alakítottak ki eddig ilyet? Ennek részleteit nézzük meg a következőkben.

212bb-schnellbahn-s-bahn-wien-s45-891433.jpgBécs, a 45-ös S-bahn Gersthofnál

A rövid válasz, mint oly sokszor, a ráfordítandó pénz hiánya. Mindennek létrehozásához új pálya és állomások építésére, és a városi kötöttpályás hálózat hozzájuk csatlakoztatására lenne szükség. 

Pályaépítés

A jelenlegi vonalak kapacitása nem elég ahhoz, hogy elbírjon egy sűrűn közlekedő városon belüli vasúthálózatot. A Kelenföld-Déli vasúti összekötő híd-Ferencváros vonalon plusz egy vágányt kellene lefektetni, onnan Kőbánya-Kispest (Kö-Ki) felé a pályát rekonstruálni, a kelebiai vonalat Kelenföld felé csatlakoztatni. Bp. Nyugati és Kö-Ki, valamint Rákos és Bp. Keleti között plusz két-két vágányt kellene megépíteni. Szükséges továbbá a Kelenföld-Érd felső-Pusztaszabolcs vonalat fejleszteni, az Érd alsói vonallal összekapcsolni, és a személy-és gyorsvonatokat szétválasztani. Kellene továbbá a 80-as, és 120-as vonalnakat Nyugati felé csatlakoztatni, ezen is szétválasztani a távolsági-és személyforgalmat, a Déli és Kelenföld között a pályát bővíteni, a lajosmizsei vonalat villamosítani, felújítani, a veresegyházi vonalat korszerűsíteni, a rákosmenti vonalak kapacitását növelni.

Állomások építése, áthelyezése

A következő feladat új állomások építése, a többi városi járművel való kapcsolat megteremtése érdekében. Régóta szükséges lenne a Kelebia és Kelenföld felől jövő vonalak csomópontjában Közvágóhíd, valamint a folytatásban, az Üllői út állomás kialakítása. Szintén szükséges a Kö-Ki-Nyugati vonalon a Kerepesi út, illetve a Mexikói út M-nél egy-egy állomás megépítése. Kellene továbbá a Rákos-Keleti vonalon a Hungária körút csomópontjában egy állomás, Kőbánya felsőt pedig át kéne helyezni az Élessarokhoz. A váci vonalakon Rákosrendező helyett/mellett Lőportárdűlő, valamint kijebb Káposztásmegyer állomás létrehozása lenne célszerű. 

Városi közlekedési kapcsolatok létrehozása 

A harmadik feladat a városi közlekedési hálózat a fent felsorolt állomásokhoz való illesztése lenne. Az Üllői út, Kerepesi út, és Mexikói út állomások alatt egyaránt elhalad egy-egy metróvonalunk, azonban egyiknek sincsen sajnos ide vezető állomása. A Mexikói útnál egy új kijárat építésével még lehetne is orvosolni a problémát, de az Üllői úti csomópontnál vitatott, hogy az Ecseri útnak, vagy a Népligetnek építsenek második kijáratot, és még így is messze lenne mindkettő a vasútállomástól. A Kerepesi úti állomás pedig pont két megálló közé esik, Pillangó utca, vagy Puskás F. Stadion áthelyezésével, netán egy új állomás építésével lenne csak elérhető a metrókapcsolat. Hungária körút, Élessarok, és Lőportárdűlő állomásokon a frissen modernizált 1-es és 3-as villamos várná az utasokat, Közvágóhíd megálló azonban mit sem érne a régóta tervezett 5-ös metró nélkül. 

screen_shot_2015-09-14_at_11_51_02.pngÍgy nézne ki Budapest vasúthálózata az állomások racionalizálása után 

Eddigi S-Bahn-kezdemények

Eddig kicsi, de fontos lépések történtek a városon belüli vasúthálózat felé: a nap minden szakában félóránként érhető el vonattal Kö-Ki és Ferencváros felől Kelenföld, és Dél-Buda. Az elővárosi viszonylatokat beszámozták. Modernizálták a Kelenföld-Székesfehérvár vonalat, éppen modernizálják az esztergomi vonalat, inkább kevesebb, mint több siekerrel, de megépült Aranyvölgy vasútállomás, az 1-es villamos leendő végállomása. Még ebben az EU-ciklusban el kell, hogy készüljön a Hungária krt.-Rákospalota-Újpest szakasz rekonstrukciója, Lőportárdűlő állomás megépülésével. Tervben van talán a legnagyobb lépés a budapesti S-bahn felé, a körvasút újjáélesztése: azaz Kunszentmiklós-Tassról Pilisvörösvárra Stadler Flirttel közlekedő vonatok indítása. A projekt tartalmazza Pestújhely, Újpalota (potenciális újpalotai villamos megállója), Rákosfalva (M2-H8 összekötés esetén M2-csomópont) állomások, valamint Közvágóhíd (tervezett M5) a 150-es vonalra eső felének megépítését.

Jöhetnek a Budapesten áthaladó vonatok

Képzeljük magunkat egy tetszőleges (távoli) jövőbe, amikor a fejlesztések megvalósultak: Monor és Cegléd felől emeletes vonatok követnék egymást Vác és Szob felé, melyek olyan helyeken állnának meg, mint Kőbánya-Kispest (M3)- Kőbánya alsó (V3)- Puskás F. Stadion (M2)- Zugló (újpalotai villamos)- Mexikói út (M1)- Lőportárdűlő (V1)- Rákospalota-Újpest (M3). Gödöllő, Szolnok és Nagykáta felől Érd-Pusztaszabolcs/Székesfehérvár felé pedig Élessarok (V3), Üllői út (M3), Közvágóhíd (M5) és Kelenföld (M4) állomásokat érintő Flirt motorvonatok közlekedhetnének. Átszállás nélkül vonatozhatnánk Rákospalotáról Pestszentlőrincre, Budafokról Rákosmentére, Óbudáról Pesterzsébetre. Egy bécsihez hasonló főpályaudvar kialakításával pedig indítani lehetne Budapestet is érintő, Győrből, Pécsről, a Balatonról Debrecenbe, Miskolcra, Szegedre közlekedő gyors-és intercity vonatokat is. A városon áthaladó vonatok az egész ország vonatközlekedését átrajzolnák, oldanák a vasút Budapest-centrikusságát, de az utasforgalom várhatóan annyit emelkedne, hogy a fejpályaudvarokra közlekedő vonatokat is meg lehetne tartani.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr267781918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jarmush 2015.09.16. 09:26:40

Fordítva (is) nem megy? Nem lehetne a (tervezett) metróvonalakat közelíteni a vasútállomásokhoz?

Zelki Benjámin · http://varosilevego.blog.hu 2015.09.16. 11:04:36

@jarmush: de, ez a terv, a 4-es metrónál épült is intermodális csomópont Kelenföldre.. Az újpalotai villamos is meg fog állni a körvasútnál, a 2-es metró is, ha összekötik a Gödöllői HÉV-vel. Közvágóhídnál pedig előbb is kellene a metró, mint a vasútállomás: a 2-es villamos nem fogja elbírni a vonat forgalmát. A probléma a meglévő metróknál van, mert azoknak az építésekor még nem gondoltak a vasútra - lásd Ecseri út M3, Pillangó utca M2.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.16. 16:25:38

Jó összefoglaló, de azért kíváncsi vagyok, min alapulnak bizonyos kijelentő módban leírt mondatok.
- Pl. az összekötőn a 3. vágány: hozzáértők szerint nem ez határolja be a kapacitást, lehet 10 vágány is ott, amíg Ferencvárosban keresztbe járnak, illetve cammognak hosszú tehervonatok, addig a hídon nem megy át több vonat. A híd bővítése ennek a szűk keresztmetszetnek a feloldása után jön szóba, de két vágányon - ha egyéb korlátozó tényző nincs - azért döbbenetes nagy forgalmat le lehet zavarni.
- Mexikóin a 2. kijárat. Hova, hogyan? Megvan, hogy egy MillFav-kocsi kb. 30m hosszú mindössze, és a peron se sokkal több, és hogy mindez közvetlenül kéreg alatt van?

The Game 2015.09.16. 19:02:11

Budakeszi Budaörs felől!!!!!!!!!

ivivan 2015.09.16. 19:45:23

Én az összegeket hiányoltam ebből a leírásból. Az szép, hogy álmodozunk, de rendeljünk az álmokhoz összegeket, hogy egyáltalán el lehessen gondolkozni azon, hogy ez valaha megérheti-e.

Egyelőre úgy általánosságban a tömegközlekedés jövőjéről sem vagyok meggyőződve, nemhogy egy újabb Budapesti giga-beruházásról.

ui: azt írni a cikk végére, hogy ez csökkentené az ország Budapest központúságát egyenesen arcpirító...

Vili Doli 2015.09.16. 19:48:49

Én már annak is örülnék, ha a Ferihegy 2-ről is be lehetne jönni vonattal a Nyugatiba.
Miért nincs ott még mindig megálló?

Grgabácsi 2015.09.16. 20:08:46

Én inkább azt hiányoltam, hogy a város hogyan alakulhatna át úgy, hogy a vasútnak ne a seggét mutassa. Mert anélkül kb. kongani fognak az ürességtől a vonatok.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.09.16. 21:09:05

A rákosborzasztói buszkorridorra elvertünk 2 milliárd forintot. Mennyi lett volna, ha megépítünk pár megállót, ráhordó járatokat szervezünk (Mennyi busz felszabadult volna!) és Pécelig 15 perces ütemet adott volna a vasút. Két extra Flirt szerelvény kellett volna pluszba.

Békássy Csaba 2015.09.16. 21:51:55

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ott éppen vannak megállók: Rákosliget, Rákoscsaba, Rákoscsaba-Újtelep, legújabban még ráhordó buszjárat is van. Ami viszont nagyon hiányzik: Rákoskeresztúr megállóhely újranyitása: megvan, csak a befelé jövő oldalra kell egy peront építeni. Városszéli-telep megállónál a peronpokat újból meg kell építeni, de az aluljáró ott készen áll.

Békássy Csaba 2015.09.16. 21:55:12

Ábrándozás a Piliscsaba-Pilisvörösvár - Kunszentmiklós-Tass járat, de egy Piliscsaba-Pilisvörösvár - Gyál-Ócsa-Dabas járat akár holnap indulhatna, mert mindkét vonalon azonos tipusú Diesel-motorvonatok járnak, ráadásul azonos, órás ütem szerint.

Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2015.09.16. 21:58:17

vasúti alagút kellene a duna alá, a mostani alagúttól kb a városligetig, azon mehetnének az átmenő elővárosi (pl győr-szolnok, szfvár-vác, pszabolcs-hatvan) - megállóval kelenföldtől (M4, V1, V19, V49): villányi útnál (V61), budai vár alatt (V18, V19), kossuth téren (M2, V2), végül nyugati (M3, V4-6) és az ic-k (győr-szeged, balaton-debrecen-nyíregy, pécs-miskolc-nyíregy). tudom baromi drága...

Zelki Benjámin · http://varosilevego.blog.hu 2015.09.16. 22:02:14

@Békássy Csaba: pontosan, és mindkettőről át lehet szállni a metróra akkor is, ha elkerülik a Nyugatit Újpesten, illetve Kökinél

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.09.16. 22:39:37

Szép tervek! Vajon mi valósul meg belőle? Ha jól tudom, akkor a Rákosrendező helyett Lőportárdűlő van tervben és egy extra Hungária körúti megálló a kisföldalattin.

Beer Monster 2015.09.16. 23:27:03

Valahogy így kellene ennek működnie.
É-Budán feltűnően hiányzik az infrastruktúra, ez a kapcsolatokban is igencsak meglátszana, azt valahogyan integrálni kellene a rendszerbe.

Beer Monster 2015.09.16. 23:45:34

Ugyanez a probléma fennáll más nagyvárosokkal is. A múltkor szó volt a MÁV állatorvosi lovának számító balatoni vonalakról: ott Székesfehérvár van ilyen "regionális központ" szerencsétlen helyzetében, amin kizárólag csak a gyorsvonat halad keresztül.

Vannak például az elővárosi ingázó vonatok BP-Szfv között. Azután van olyan személy, hogy "Szabadbattyán-Tapolca" Bz elég nagy forgalommal ...

Személy ez is, személy az is, mégsincs összekötve. Nem is igényel semmi fejlesztést, érthetetlen, hogy minden második BP-Szfv személy miért nem megy tovább az Északi, minden páratlan meg a Déli partra.

ecodrive 2015.09.17. 02:14:12

Ha a jelenlegi vonalakon menetrendszerűen járnak a vonatok, ha van korrekt menetjegyértékesítés és -ellenőrzés, ha a megállók megközelíthetők és akadálymentesek lesznek, és ha lesz "földi" kapcsolat, akkor lehet azt mondani, hogy a vasút elkezdett beintegrálódni Budapest közlekedésébe. Próbáljatok meg egy otthontól munkahelyig autóval közlekedő ember szemével áttérni a vasutat is magába foglaló közlekedésre, a vasút jelenlegi megbízhatósága, tisztasága, jegyrendszere és az állomások, megállók és azok környékének fílingje mellett. Mennyire tűnik vonzónak? Átszállnátok? Egy-egy alkalmi próba-út mennyire lenne meggyőző, hogy legközelebb is inkább a vasutat válasszátok? Én tudom a válaszokat, mert tudatosan és aktívan tesztelem a módusok kombinációit. De vajon tudják-e azok is, akik a vasúttal kapcsolatban terveket dédelgetnek?

darvaskristof 2015.09.17. 06:43:39

Nagy szükség lenne sűrűbb követésre és jobban elhelyezett vasútállomásokra.
Én azt vitatom, hogy feltétlenül a belvárost elkerülő átmenő járatokat kéne preferálni.
Hány utas akarna éppen Óbudáról Pesterzsébetre utazni? Sokkal többen akarnak a Nyugatiba.
Én ezért nem "megtartanám" a fejpályaudvarokra közlekedő vonatokat "is", hanem a forgalom legnagyobb részét ott tartanám.

Beer Monster 2015.09.17. 10:05:56

@darvaskristof: Az utasok töredéke akar éppen a nyugatiba menni. Onnan tovább utaznak, adott esetben Óbudára vagy Pesterzébetre.

Ha egy gyorsvonat gyűjtő rendszerben megáll több helyen a városban és agglomerációban, az csak előny.

2015.09.17. 10:50:00

A Közvágóhíd vasutállomásnak 5-ös metró nélkül is lenne értelme, hiszen forgalmas csomópont, szemben a Ferencváros vasutállomással.

A főpályaudvar koncepció meg csak erősítené a vízfej jelenséget, gyengíteni egy Budapesttől legalább 80 km-el délebbre épülő átszálló pályaudvarral és vasuti híddal lehetne.

darvaskristof 2015.09.17. 13:57:32

@Beer Monster: Attól függ, hol vannak azok az állomások. Az átmenőállomások sajnos sokkal rosszabb helyen vannak, mint a fejpályaudvarok.

Beer Monster 2015.09.18. 11:08:24

@darvaskristof:
Nyilván van, akinek rossz, másnak meg jó. Arra is laknak emberek, azoknak versenyképesebb alternatíva, a belvárosiaknak meg a főpályaudvarról indulók.

darvaskristof 2015.09.18. 20:09:35

@Beer Monster: Az elővárosi vasút elsősorban az agglomerációból a fővárosba ingázókat szállítaná. Nekik az átmenőjáratok hátrányosabbak lennének, és a metróhálózatot is pluszban terhelnék.
Legyenek átmenőjáratok, de ne a fejpályaudvarokra haladók helyett, hanem azok mellett.

Beer Monster 2015.09.19. 11:17:34

@darvaskristof: A főpályaudvari vonatokat épeszű ember nem is akarja megszüntetni, akkor le kéne bontani a százmilliárdokból létrehozott főpályaudvari infrastruktúrát.

zoli_ 2015.09.20. 00:59:28

"Mexikói út M-nél"
Itt hagytam abba az olvasást. Ilyen hely nincs Budapesten. Csak néhány trendike idióta bkk-s fejében.