város & közlekedés

Milyen metró vagy villamos épüljön Budapesten?

2015. szeptember 06. - Zelki Benjámin

Üdvözöllek a frissen indult Városi levegő urbanisztikai és közlekedési blogon! Ünnepélyes harmadik posztomban a budapesti kötöttpályás közlekedés fejlesztési lehetőségeit nézzük meg. Noha Budapestnek nagyon sűrű, és jó eljutást biztosító vonalhálózata van, a kötöttpályás közlekedést még bőven kellene fejleszteni. Az alábbiakban a legfontosabb hiányzó hálózati elemeket nézzük meg, a végén pedig szavazhatsz: szerinted melyiknek a megépítése a legfontosabb? 

m3-allomasok1.jpgA 3-as metró Óceánárok utcai megállójának látványterve Káposztásmegyeren. Sajnos a vonal meghosszabbítása nem kapott EU-támogatást, így egyhamar nem léphet a megvalósulás útjára

A Thököly úti tengely

Az egyik legnagyobb feladat Zugló és Újpalota hiányzó kötöttpályás kapcsolatának a megteremtése, és a túlzsúfolt, sok helyet foglaló, környezetterhelő 7-es buszcsalád kiváltása. Eredetileg a 4-es metrót tervezték a Bosnyák térig, majd Újpalotáig vinni, de csak a Keletiig jutott, és a projekt joggal kétes megítélése miatt egyhamar úgy tűnik, senki nem akar újra hozzányúlni. Nem mellesleg se az utasforgalmi adatok, se a városszerkezet nem indokolja a metrót, nincsenek nagy vonzáskörzetek, se agglomerációs zóna. Még ebben az EU-ciklusban megépül a villamos Újpalotától a Keletiig, és remélhetőleg mielőbb az Astoriáig.

Mi lesz az 5-ös metróval?

A két dél-pesti HÉV (H6, H7) a Boráros téren és a Közvágóhídnál, a belváros peremén, metrókapcsolat nélkül ér véget, a Szentendrei HÉV (H5) pedig a Pacsirtamező u.- Lajos u. forgalmas tengelyt elkerülve, ugyancsak a pesti belváros elérése nélkül, a Batthyány téren végállomásokzik. A szintén régóta tervezett Észak-déli regionális gyorsvasút első ütemében a felújított H6 és H7 jönne be a föld alatt a Boráros tértől egészen az Astoriáig. A következő ütemben az Astoriától a pesti belvároson át a Kolosy teret, Flórián teret, Bogdáni utat is felfűzve, Kaszásdűlőnél a Szentendrei HÉV-vel kötnék össze a vonalat. Az elővárosi közlekedést is integráló gyorsvasúti rendszer kétségkívül korszerű és fontos beruházás lenne, de a több, mint 10 km hosszú alagút építése mellett a már meglevő, leromlott állapotú összesen 67 km HÉV vonalat is korszerűsíteni kellene, és akkor a felszínen és alagútban is közlekedni tudó új járművek beszerzéséről nem is beszéltünk. A projekt megvalósulása sajnos egyelőre nincs napirenden.

Villamosok

A villamoshálózat leginkább hiányzó elemei a Rákóczi úti villamos, vagyis a majd megépülő zuglói/újpalotai vonalak az Erzsébet hídon át összekötése Hűvösvölggyel, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, azaz a 47-es- 14-es összekötése. Ma már sajnos tudjuk, nem igaz, amit az egykor létezett vonalak elbontásakor gondoltak: az autóknak nem kell a többlet hely a belvárosban, a 2-es, és 3-as metró pedig csak részben váltotta ki a villamosok szerepét.

Várhatóan még idén elindul a várva várt fonódó villamos, és még ebben az EU-ciklusban megvalósul az 1-es villamos hosszabbítása délen Kelenföld - északon Aranyvölgy vasútállomásig.

Vannak tervek a 3-as villamos további fejlesztésére is, délen Pesterzsébet városközpontig, majd Csepel Szent Imre térig, északon a Béke térig, majd az Árpád híd M-ig. Noha az erzsébeti városközpont elérése pl. mindössze plusz két megállót jelentene, egyhamar nincs a napirenden sajnos semelyik irányú hosszabbítás.

Annak ellenére, hogy nem hozna sok szavazatot, fontos beruházás a 42-es villamos Havanna utcai lakótelepig hosszabbítása is: az így alig használt rövidke villamosvonal átvenné a zsúfolt 136E forgalmát, és bekapcsolná a lakótelepet a kötöttpályás hálózatba. Ennek megépüléséről sincs még döntés.

Hasonlóképp tervbe van véve a 2-es villamos északi meghosszabbítása a Népfürdő utcán át Gyöngyösi utca M-ig. Noha a Dagály uszoda építéséhez kapcsolódódhatna, jelenleg nincs napirenden a megvalósítása.

bmt-36.jpgA BKK Balázs Mór tervében szereplő fejlesztések

Fogas kérdések

Szintén a tervek között szerepel a fogaskerekű hosszabbítása lent a Széll Kálmán térig, fent a Normafáig. A beruházás elsősorban turisztikai szempontból lenne jelentős.

Szintén régóta tervezik repterünk kötöttpályás kapcsolatának a kiépítését. Volt szó vonatsínen közlekedő gyorsvasútról a Nyugatiig, a 3-as metró kivezetéséről is, de a leghatékonyabb talán a szolnoki vasútvonal átvezetése lenne a reptér alatt, és így a reptér nemcsak a belvárossal, de Szegeddel, Debrecennel, de még Belgráddal is közvetlen kapcsolatot nyerne, az ide betérő rengeteg vonat pedig elvinné a Budapest központjába irányuló forgalmat is.

A meglévő metrók fejlesztése

Örökzöld téma a 3-as metró hosszabbítása mindenfelé: délen a reptérre, az Üllői úton a városhatárig, a kettő kombinációja, északon Káposztásmegyerre, de legalább Rákospalota-Újpestig. Úgy szintén a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötése, valamint a körvasúton át, vagy akár az Élessarkon keresztül egy rákoskeresztúri szárnyvonal kiépítése. Szintén szó van a kisföldalatti fejlesztéséről, Hungária körút megálló megépítésére ugyanúgy lenne igény, mint a Csáktornya parkig, vagy akár Rákosrendezőig való hosszabbításra. Az egymást kiváltó/átfedő javaslatok közti csatározás, és persze a pénz hiánya egyelőre ezen beruházásokat is elhamvasztja.

Rengeteg tehát a tervezett fejlesztés, a szűkös keretek között pedig látható, hogy jelentős része nem egyhamar léphet a megvalósulás útjára. Szerinted melyik épüljön meg? Szavazz!

Eredményhirdetés itt!

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr957692522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

♔bаtyu♔ 2015.09.06. 18:28:33

Thököly-n a villamosnak nincs értelme, csak a reggeli csúcsot növeli, napközben pedig a buszokban alig van utas. Gondolom, ezért nem is nagyon erőltetik.

micsoda? 2015.09.06. 18:30:02

Valóban jó a Budapesti közlekedés vidéki utasként is. Azért nem ártana vidéket fejleszteni, legyen ott több munkahely. Nem kell az 5. metró.

satie · http://321.hu/sas 2015.09.06. 18:32:19

Szerintem a Kelenföldi intermodálist a Népligetre a végre megépülő Szigetcsúcson átvivő jármű.

♔bаtyu♔ 2015.09.06. 18:32:25

A kisföldalatti fejlesztése okos dolog lenne, mert tehermentesítené a Thökölyt és az Erzsébet kir.-né útját. A keresztirányú járatok fejlődése is lehetővé válna.

zsoci 2015.09.06. 18:35:37

@♔bаtyu♔: Mi az hogy nem eröltetik? Már a hatóságnál vannak az engedélyezési tervek, jövőre építeni ezdik. Ráadásul fontos is, mert a =es buszt sürgősen kötött pályára kell terelni, ezen kívül a 4-es Metronak is csak így lessz értelme.

spenci44 2015.09.06. 18:36:46

Budapest Rákoskeresztúri "metro" ág az Örs Vezér tértől

zsoci 2015.09.06. 18:38:27

A szerzőt szeretném kérni, hogy ne szálljon be a butaságksmpányba, és ne irogassa a megállók nevéhez az M és H betüket, mert az butaság. Az hogy valami erőszakos majom a BKK-nál így gondolja, még nem jelenti azt, hogy helyes. A megálló neve helyesen: pl: Gyöngyösi utca. A többi csak egy jelzés, hogy van tt metro átszállási lehetőség is.

Köldök_szösz 2015.09.06. 18:44:56

nekem az is megfelelne ha minden maradna ilyen
(komolyan még a régi ikarusokat is bírom meg minden, kényelmesebbek is mint azok a lapos szarok)
de legyen minden jegy, bérlet, stb. ára a harmadára csökkentve

lovet 2015.09.06. 18:45:23

Az egyik legegyszűbb projekt (mely nincs napirenden) az lehetne, hogy a 2-es villamost összekötjük a felújított Gubacsi úti tengellyel, a Közvágóhídnál, így Pesterzsébet viszonylag olcsón kapna megfelelő kötöttpályás kapcsolatot. Sajnos az M5 ígyis-úgyis el fog menni a lakótelep mellet..

Alick 2015.09.06. 19:01:38

Újabb metrót majd akkor, ha ránkzuhan Fort Knox minden kincse... az Újpalotától az Astoriáig vezető villamos vitatható, Budára menet át kell szállni. Inkább a klasszikus 7-es vonalakon környezetbarátabb buszokat kéne használni.
A Boráros térről a HÉV beljebb vezetése jó húzás lehet.

Iszmene 2015.09.06. 19:24:47

A pályaudvarok közötti gyors, átszállásmentes közlekedést kellene megoldani.
Ha vidékiként a Nyugatiba érkezem és a Déliből akarok akarok továbbmenni, nincs
egymenetes kapcsolódás.

+A vasúti hálózatot jobban kellene integrálni a bpesti tömegközlekedésbe.

Zetor75 2015.09.06. 19:28:01

Hogy kicsit hazabeszéljek:
42es villamos át a kispesti vasúton, ki a Gloriett telepig, vagy még tovább.
Egyébként meg:
M4es meghosszabbítása gazdagrétre,
M3as meg ki káposztásmegyerre.
M2es összekötése a gödöllői hévvel.

esef 2015.09.06. 19:38:05

"Batthiány téren"
hogy hol?

én a 6-os buszt szeretném visszakapni

Mister Sz. 2015.09.06. 19:43:46

M2 és Gödöllői HÉV összekötésére semmi szükség, nem tudom minek szavaznak rá ennyien. Pár hónapja egy cikknél már meglett vitatva, hogy nem éri meg a költség. Ha ingyen lenne, akkor persze jó lenne, de amúgy nem. Én minden nap átszállok az Örsön, és egy átlag embernek nem tart tovább 1 percnél átsétálni a hévtől a metróig. Plusz a hév felső vezetékes, a metró pedig alulról kapja az áramot. Míg a metrónak másfél percenként járnia kell, a hévnek elég 10 percenként, így a tényleges összekötésnek semmi értelme nem lenne. De a tervek szerint amúgy is csak annyi lenne, hogy egymás mellé érkeznének be a szerelvények, ami elviselhetetlen tömeget jelente a kijáratoknál.

Inkább az ellen kéne lázadni, hogy a hármas metró szerelvényeket felújítják és nem újakat vesznek!! Azokat a régi hangos szarokat, 70 milliárdból még légkondi sem lesz rajtuk!! És állítólag nem lehet majd a szerelvények között átjárni, mint a 2-es és 4-es esetében, ami kényelem, hely, és levegő átjárás miatt nagyon nem mindegy. Szánalom az egész. Bárcsak valaki felgyújtaná mindet, mielőtt elkezdik a munkát.

gomboc r2r 2015.09.06. 19:45:21

Ajánlom magamat. Jobban utánanézhetsz, hogy mit kellene. Itt eléggé kevés dologról van szó, pedig sok mindent kellene bepótolni.

gombocmondja.blog.hu/2015/08/06/budapest_30_evvel_keletre

lutria 2015.09.06. 19:57:03

Azon még mindig csodálkozom hogy szánnának arra százmilliókat hogy a csepeli hév legvégére ássanak ~350m alagutat hogy 1 megállóval hosszabb legyen a vonal...

2015.09.06. 20:01:06

Nem kell semmi uj hulyesegre kolteni es evekre megbenitani varosreszeket epitkezesekkel.

Jarjanak gyakrabban a meglevo buszok/villamosok. Ennyi kell.

Icepick77 2015.09.06. 20:02:30

Semmilyen! A város már így is túlzsúfolt, koszos, büdös, élhetetlen! Nem beszélve arról, hogy bármit is "fejlesztenek, felújítanak", a fél város megbénul! Egy 10x10-es dobozba nehéz beletenni egy 30x30-ast! Ezt kéne már belátni!

fidesz maszop dk egykutya 2015.09.06. 20:06:12

-szentendrei és gödöllői hév összekötése a 2-es metróval, és összekötés a 3-as metróval a deáknál (igazából össze is van kötve, de csak 1 vágányon, és nem a fővágányba, hanem a visszafordítóba csatlakozik).

-4-es metró meghosszabítása mind2 írányban, mert ahogy most van az egy vicc.

-megnézni, hogy a körvasútra kapcsolódó metróvágányokkal milyen hasznos gyorsvasúti viszonylatot lehet összehozni.

dik_ 2015.09.06. 20:21:43

Gond van a fővárosi közlekedéssel? A legfontosabb: végre-valahára befejezni az M0 körgyűrűt! Rengeteg autós azért növeli a dugót és a környezetszennyezést, mert kénytelen rendszeresen átmenni Budapesten... HA ez megvan, akkor jöhet a villamos és tsai.

uboat 2015.09.06. 20:41:47

Szar az egész úgy ahogy van. Egy pénznyelő az egész! Rossz nézni a sok párhuzamos járatot. Általában félgőzzel mennek, sokszor egy-két ember lézeng rajtuk. Mindezt idén is 53 milliárd adóforintból. A jó k. a.-at!

jet set 2015.09.06. 20:52:17

Az M2 összekötése a hévvel a lehető legnagyobb baromság. Kellene lift és mozgólépcső az aluljáróba, töredékéből kijönne. Remélem, sohasem valósul meg ez az idióta terv, ami százmilliárdokat vinne el normálisabb fejlesztések elől.
Villamosokat akkor lenne érdemes fejleszteni, ha normális sebességgel haladnának, akár 50km/h-nál gyorsabban is, ahol lehet. Jelenleg a legtöbb villamos cammog, az meg külön röhejes, hogy a váltókon csak lépésben tudnak átmenni. A lámpákat is a villamosokhoz/buszokhoz kellene hangolni.
Rákóczira, Bajcsyra villamos? Mi a fenének? Inkább a forgalmat kellene csökkenteni mindkét úton, fás sétányokat kialakítani.
Metrókat lenne érdemes meghosszabbítani, de ahol lehet és érdemes, inkább földalattit építeni, kevesebből kijönne.

Sunny Days 2015.09.06. 20:55:48

OFF: ki találta ki ezt a rettenetes, olvashatatlan betűtípust ide???

FL 2015.09.06. 20:56:51

Az egyébhez: az M4 meghosszabbítása Budaörs felé. Ez sokkal fontosabb lenne, mint a másik irány.

Mortanius 2015.09.06. 20:59:33

Én is az egyébhez: Budaörsig metró!

introspection 2015.09.06. 21:03:36

@lovet: Olvastam egy tervezetet, abban bemenne Erzsébet központba a föld alatt. Szép, de utopisztikus. :)

Byk001 2015.09.06. 21:23:00

Talán a legegyszerűbb lenne a meglévő vasúti hálózaton olyan járatok kialakítása, amik a fejpályaudvarok kihagyásával kapcsolatot teremthetnének a város távoli pontjai között. A Köki-Kelenföld vonalon van már ilyen lehetőség, ezt kellene tovább fejleszteni más irányokba, és megfelelő ráhordó járatokkal kiszolgálni a vasúti megállókat.

2015.09.06. 21:48:45

Ami a déli hévek belvárosba kötését illeti, sok értelmét nem látom. A Közvágóhídhoz kellene építeni egy alagutat a Ráckevei HÉV és a kettes villamos között átszállóknak, a HÉV vonalra meg ráférne egy felújítás, nagyobb menetsebességet elérve, és ennyi. A csepelinek meg ott a Boráros tér, mint közlekedési csomópont, 2-es villamosra vagy 4-6ra át lehet szállni.

Nem értem, hogy mitől lenne az a max. 3-4 perc meghatározó csúcsidőben, amit a 2-es villamosra átszállás várakozással együtt legfeljebb elvisz. Igen, egy metró az lényeges gyorsítást jelentene, csak az meg drága.

Darw 2015.09.06. 21:48:56

Istenem ezeket a hülyeségeket. Minek a Keletitől-Astoriáig villamos?! Ott fut alatta egy metró? Egy másik meg majdnem párhuzamosan vele!
Erzsébet hídra villamos? Tudod miért szüntették meg? Mert tönkretette a hidat. Nem jókedvből szüntették meg...
M2-HÉV összekötése: Van az embereknek lábuk, le tudják sétálni, nem olyan borzasztó távolság.
A Csepeli és Ráckevei HÉVet vigyék be egy alagútban az Astoriáig, nem kell 5-s metró.
1-es villamos az Aranyvölgyi útig.: Nézzétek milyen környék és rájöttök tök felesleges idáig villamos. ( https://www.google.hu/maps/@47.5750538,19.0146486,3a,75y,100.99h,58.4t/data=!3m7!1e1!3m5!1smswzNLRTJU7yYDx-0l7Dmw!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DmswzNLRTJU7yYDx-0l7Dmw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D51.203632%26pitch%3D0!7i13312!8i6656 )
4-es metró: Esetleg Budaörsig kivezethető viszonylag olcsón a felszínen, de nem vagyok benne biztos, hogy a vonzáskörzetében élő 100-150 ezer ember potenciálisan elég lesz-e.
3-mas metrót felújítani, északon kivinni megyerig, Ferihegyig meg felesleges.

fidesz maszop dk egykutya 2015.09.06. 21:52:13

@jet set: tehát baromság összekötni 2 egymástól 50 méterre kezdődő gyorsvasútvonalat... hát neked sem sok eszed van.

Nancsibacsi 2015.09.06. 21:57:38

Ez a neonzöld alapon fehér és inverze melyik perverz állatnak jutott eszébe? Baz - ne szarozzatok: legyen fehér alapon fehér. Ha kijelölöm úgyis el tudom olvasni, ha meg nem, akkor meg így se.

2015.09.06. 22:01:27

@fidesz maszop dk egykutya:
Nem az a fő kérdés, hogy van-e értelme összekötni, hanem az, hogy van-e értelme 2 erősen eltérő sűrűségű vonalra közös járatokat tervezni. Nyilván ha a hév utasainak 90%-a eleve a 2-es metróval megy tovább, akkor határozottan van, ha ez mondjuk csak 40%, akkor kérdéses.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.06. 22:02:46

@Alick:
"A Boráros térről a HÉV beljebb vezetése jó húzás lehet. "
Pontosan ezt becézik 5-ös metrónak, pontosabban ez lenne az első ütem. És szvsz. az egyik legszükségesebb fejlesztés - a nagyprojektek közül legalábbis.

epertorta 2015.09.06. 22:04:28

@nagybalfasz: A közvágóhídi gyalogos aluljárót a hév és a kettes villamos között pár éve szüntették meg.

2015.09.06. 22:07:21

@Comandante en Jefe:
De gondolom azt akarta mondani, onnan nincs értelme tovább vinni, és ebben igaza is van, hiszen minek egy párhuzamis vonalat építeni a kettessel.

A másik, hogy ennek a projektnek egy alternatívája ugye a 2-es villamos és valamelyik hév összekötése. Viszont jelenlef nem hiszem, hogy mindenki egyenesen a belvárosba menne délről, a hévekről a közvágóhídnál és a boráros téren nem csak a kettesre szállnak át emberek.

Nancsibacsi 2015.09.06. 22:11:28

Amúgy Bp közlekedésén az lendítene igen sokat, ha minden bejövő autópályát bevezetnének a városközpontig, és nem b.szakodnának a körgyűrűvel. Mert így egyszerűen pl. M3-M7 irányban nem éri meg körgyűrűn menni, mert gyorsabb a városon keresztül, és kb 40 km-el rövidebb. Sajna körgyűrűt úgy tervezték meg, hogy kinek merre van földje, amiért majd lehet sok-sok zsét fizetni, ezért olyan lett mint az ökörhugyozás, ráadásul sok helyen 80-as korlátozás van rajta, szóval egyszerűen nem gyorsabb mint átvágni.

A kötött pályás közlekedés meg akárki akármit mond teljesen jó. Ami gyenge, az a járművek sebessége. Én leszarom hogy maglev, vagy milyen módon oldják meg, de egy villamos simán mehetne 100-150 km/h-val hosszabb szakaszokon, mondjuk egy hídon át. Ne éljük már meg sikernek azt, hogy néha 40-50-el is hasít, mikor egy 50-es robogó is megy 70-et. A másik hogy ez a váltós b.szakodás - erre is fogadhatnának már 1 mérnököt, mert a busz kb 20x gyorsabban tud kanyarodni, mint ezek a szarok. Nem hiszem el hogy a TGV is 10-re lassítana minden falu előtt. Meg 2 megálló között van egy S a sínben - ez mi már bazmeg - olyan volt otthon, aztán azt raktuk be? Ha nem lenne, nem kéne 25-re lassítani, félúton két megálló között. Nem érdekel hogyan - ezeket csinálják meg rendesen.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.06. 22:11:46

@Mister Sz.:
"M2 és Gödöllői HÉV összekötésére semmi szükség, nem tudom minek szavaznak rá ennyien. Pár hónapja egy cikknél már meglett vitatva, hogy nem éri meg a költség.
Én minden nap átszállok az Örsön, és egy átlag embernek nem tart tovább 1 percnél átsétálni a hévtől a metróig."

Hát leszállástól felszállásig az akkor is több mint egy perc , ha rohansz és tök egyedül vagy. Egy átlag utasnak a 3-5 perc reálisabb, plusz várakozási idő.
Az értelme "csupán" annyi, hogy az Örsre beérkezik Kelet felől egy zöld színű 100m-hosszú kitömött gyorsvasúti szerelvény, amiből az összes utas leszáll, és átballag egy fehér színű 100m hosszú gyorsvasúti szerelvényhez, és tovább megy nyugat felé. És ez a reggeli csúcsban 7,5 percenként ismétlődik.

Az elkészült tanulmány szerint egyébként megéri az összekötés, bár nem valami fényesen, és elég drága persze. De az elkészült tanulmány nem merítette ki az összes lehetőséget, egy olyan változattal számolt, ami az egésznek a nyakába varrt amolyan toronyóra lánccal beruházásokat is.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.06. 22:13:18

@nagybalfasz:
Az 5-ös metró, ha megépül északig, leginkább a 4-6-os villamost és a 3-as metró belső szakaszát fogja tehermentesíteni.

2015.09.06. 22:15:17

Nekem már az is nagy "fejlesztés" volna, ha a 41-es villamos kamaraerdei végállomása és a Repülőtér közötti szakasz ismét kétvágányú lenne.

Nancsibacsi 2015.09.06. 22:17:03

@nagybalfasz: "Nem az a fő kérdés, hogy van-e értelme összekötni, hanem az, hogy van-e értelme 2 erősen eltérő sűrűségű vonalra közös járatokat tervezni."

Csinálnak ilyet máshol is, csak máshol ez nem 5 éves terv, hanem tök természetes, és persze nem 100 milliárd, mert ALAP, hogy egy alul áramszedős járműnek felül is van áramszedője. Csak hát itt a HÉV zöld, a Metró meg kék - ezért ezek nem mehetnek egy sínen. Hát a színén is látszik!
Egy normális kötött pályás közlekedés úgy néz ki mint a seprű - a város széle felé 3-4-5 ágból jön, a város közepén 1 ágon halad át, a másik szélén megint 3-4-5 ágra bomlik. Ha megnézed - igaz nem a város közepén - de mondjuk a 47, 49, 18, 19, 41 villamosok is ilyenek: a Gellért tér és a Móricz között 1 percenként járnak, aztán szépen mindkét irányban oszolnak. Nem mondom hogy ennek van értelme, mert ott akkora lenne a forgalom - ez valószínűleg tök véletlen hogy így jött ki - de ha értelmes helyre helyeznél hasonló felállást, az tök jó lenne.

gabest1 2015.09.06. 22:21:07

Nekem mindig szenvedés volt a 61-essel végigzakatolni dél felé. Miért nem megy a metró a déliból tovább?

epertorta 2015.09.06. 22:21:22

@nagybalfasz: A közvágóhidi hév elég ritkán 20-30 percenként jár, a kettes villamos pedig sűrűbben, ezt hogy próbálnák meg áthidalni?
A csepeli hév 8-10 percenként jár, viszont a reggeli csúcsban hat kocsival közlekedik tömve, azt nem tudná a közvágóhídtól kiváltani a 2-es villamos.
A Boráros téren a tömeg nagy része a 4-6-os villamoshoz megy, az átszállás elvesz 8-10 percet (a tömegben nem lehet gyorsan haladni). Jó megoldás lenne, ha összekapcsolnák valamelyik létező metróval.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.06. 22:30:17

@nagybalfasz:
"A másik, hogy ennek a projektnek egy alternatívája ugye a 2-es villamos és valamelyik hév összekötése. Viszont jelenlef nem hiszem, hogy mindenki egyenesen a belvárosba menne délről, a hévekről a közvágóhídnál és a boráros téren nem csak a kettesre szállnak át emberek. "

Persze, hogy nem csak a 2-esre szállnak át, de ez nem feltétlenül baj, kialakulhatna egy rendes sugárirány-körirány kereszteződés.

Az ötlettel inkább az a probléma, hogy a Csepeli vonal nyilvánvalóan fontosabb, annak viszont elég nagy a forgalma. A 2-est akkor akkor át kéne építeni úgy, hogy legalább 54m-es, de inkább 80-100m-es szerelvényeket fogadni tudjon. Ennek van az útjában pár műtárgy és a világörökségi jelleg. Valamint a 3-as metróval nem lenne túl jó a kapcsoalta.
A 2-es és a Ráckevei vonal viszont gond nélkül összeköthető forgalmilag. Akkor viszont még mindig kell egy 5-ös metró (1. ütem legalább), de ez lehet egy lebutított, olcsóbb verzió.

nyelv-ész 2015.09.06. 22:40:32

Szar ez a betűtípus, és a fehér alapon világoszöld egyenesen rémálom. Válassz más kinézetet, mert ezt nagyon hamar meg fogja mindenki utálni.

Szerintem pénzpazarlás a HÉV-ek alagútban összekötése, és 5-ös metrónak elkeresztelése. Baromság az M2-HÉV összegyógyítása is. Illetve nem lenne az, ha lenne pénz dögivel, és már sokkal fontosabb problémákat megoldottunk volna.

Mindenekelőtt a meglévő járműpark és a lerohadt pályák modernizálása és karbantartása lenne fontos, nem pedig megaberuházások megálmodása. A meglévő fővárosi vasúti pályákban is van potenciál, csak éppen a MÁV olyan végletesen lepusztult, hogy az emberek csak szükségből utaznak vele. Ahhoz, hogy egy S-Bahn-szerű megoldás szülessen, nagyon gatyába kellene rázni a MÁV teljes infrastruktúráját.

fidesz maszop dk egykutya 2015.09.06. 22:47:01

@nagybalfasz: nem kell minden járatnak végigmenni, elég ha csak minden második... Batyin tapasztaltam reggelente a tömött sorokban(vagy inkább tömbben) metróra átszálló tömeget, és úgy tudom az örsnél is pont ez megy. Összekötve -5 perc utazási idő csúcsidőben, és nagyobb kényelem.

Ezen kívül minden forgalmas közúti kereszteződéseknél a középső egyenesen menő sávokra alul/felüljárózás, hév/villamos közút keresztezésnél méginkább.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.06. 22:48:22

Akkor vegyük a listát:

- Metrót, villamost, bármit a Keletitől Újpalotáig
Mindenki érzi ezt a hálózati hiányt. A baj, hogy a metró a soha-meg-nem-térülő kategória, a villamos pedig nem nagyon lesz gyorsabb a mai gyorsbuszoknál, cserébe a Körútig se lesz közvetlen kapcsolat. A Rákóczi úti villamos visszaállítása nélkül semmiképp, azzal együtt is necces.

- 2. Jöjjön az 5-ös metró"
Az első szakasz mindenképp, nonszensz, hogy a csepeli hév villamosra borítja az utasokat. az Astoria-Kaszásdűlő vonal azért kérdéses, inkább csak hosszabb távon. A szentendrei HÉV kapcsolatai ma sem rosszak.

- Rákóczi úti és Bajcsy-villamos visszaállítása
Ez hálózatilag két külön eset. A Rákóczi úti ld. fent, csak más beruházásokkal együtt van értelme.
A Bajcsy simán jöhet, az egy fontos hiányzó elem a 14-es és a 47-49-es között.

- A fonódó, az 1-es és 3-as villamosok hosszabbítása
Az óbudai hosszabbítás ahhoz a forgalomhoz totál értelmetlen pénznyelő, a kelenföldi hosszabbítás megtérülése necces, de hálózatilag indokolt. A 3-as villamost jó volna az Árpád híd M felé bekötni, pl. a leendő Szegedi úti felüljárón át.

- Egyéb villamos építések
???
Pl. a 42-es indokolt lenne.

- A fogaskerekű fejlesztése
Ez közlekedésfeljesztési szemszögből értelmetlen pénzkidobás. Turisztikai beruházásnak jó lehet, a fogaskerekű állapota gyalázatos, valamit csinálni kellene vele.

- A reptéri gyorsvasút kiépítése
A jelenlegi forgalom mellett ez sem közlekedési, hanem turisztikai, presztízsjellegű beruházás lenne.

- M3 hosszabbítása északon és délen
Az M3-nak északon legalább a vasutat el kellene érnie, a kápmegyeri hosszabbítás valszg. nem éri meg. A déli hosszabbításnak ha valahova, Újhegyre volna értelme.

- M2 és Gödöllői HÉV összekötése, rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása
Ez szvsz. indokolt, de kérdés, hogy a tervezett formában.

- Kisföldalatti fejlesztése, felújítása, meghosszabbítása
Meghosszabbítás leginkább a Vigadó térig volna indokolt :) .
A keleti végpontról talán akkor van értelme beszélni, ha ott lényeges új beépítések lennének várhatóak.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.06. 22:50:35

@nyelv-ész:
"Szar ez a betűtípus,."
Így van, olvasni egészen borzalmas. Már ránagyítottam erősen, de így is folyik kifele a szemem...

A többit nem kommentálnám, többek közt mert ezek a szerinted baromság projektek igen nagy részben a meglévő járműpark és vonalak fejlesztéséről szólnak.

frn 2015.09.06. 23:11:08

Tudom, hogy a költségek óriásiak, de tömegközlekedés elsősorban a 3.-as metró északon a nagyáruházak óriásparkolójáig -Dunakeszi határ- , ezek munkaidőben viszonylag kis kihasználtságúak kiválóak P+R parkolónak. Tudva, hogy magántulajdon, de talán megoldható. Ugyanez délen az M5. bevezetőnél T..CO, A...AN. Ugyanez a 4.-es metró, a budaörsi két óriás parkolóig, keleten pedig legalább a Pólusig. A hármas villamost a Nagy Lajos, Szegedi úton át az Árpád Hídig. Ezzel teljes hosszban kiváltható a 32.-es busz. Egyénileg közlekedőknek, a legfontosabb az M0 bezárása lenne Budán ez a legfontosabb tehermentesítő. Elméletben a budai és pesti rakpart 2x2 sávra bővítése igencsak meggyorsítaná az é.-d. átmenőforgalmat, és mivel Bp. legnagyobb szélcsatornájában van, a füstgázok is gyorsan kiürülnek. Egyértelmű a Galvani és a Aquincumi híd, utóbbi a Bécsi úti sorompótól az M3-ig vezető elkerülő úttal. Itt egyébként végigvezethető lenne egy trolivonal, mint a villamosnál lényegesen olcsóbb kötött pályás megoldás a Csáktornya parknál kapcsolódva a meglévő végállomáshoz. Egyébként nem tudom miért kell a villamost erőltetni, hiszen a legdrágábban fenntartható infrasrukturával rendelkezik szerintem, a környezetszennyezés is megvan, csak épp nem ott ahol a haszon megjelenik. És hát egy cm. kerülőt sem tud tenni, ha a pálya elzáródik pl. balesetben rásodródott jármű, vagy felsővezeték hiba miatt komplett szakaszokat lebénítva. Szerintem az új önjáró trolik abszolút alternatívája a legtöbb helyen. Hirtelen így tudnék elkölteni pár száz, vagy ezer milliárdot.

nyelv-ész 2015.09.06. 23:12:21

@Comandante en Jefe: Írtam, hogy akkor kellene ezekbe borítani a lóvét, ha már fontosabb dolgok meg vannak oldva. Amíg Rákoskeresztúrról, Újpalotáról vagy Nagytétényből tovább tart tömegközlekedni a belvárosba, mint egy székesfehérvári vonatút, addig nem ezek a legfontosabbak. Ugyanakkor ha csak így lehet új járműveket venni, üse kő, de valahogy nekem ez nem kerek történet.

NagyonPC 2015.09.06. 23:17:26

Egy új Duna híd (nevezzük Savoya hídnak) kellene Albertfalva és Csepel között, amin keresztül össze lehetne kötni Budafokot (Dél-Budát) a Határ úttal, hosszabb távon az M1-M7 közös szakaszát az M5-össel.

Ezáltal a csepelieknek lenne új kijáratuk Budára és csökkenne a teher a Rákóczi hídon.

durkoa 2015.09.06. 23:29:17

Egyéb: a Thököly út alá Újpalotáig a 4-es metró'!!! Szigorúan tilos szétbarmolni a Rákóczit, Bajcsyt villamossal. Új híd Abertfalvánál, és az Északi Vasúti híd mellett

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.06. 23:57:03

@nyelv-ész:
Egyetértek, hogy a peremvárosok kiszolgálása nem megfelelő, a kötöttpálya erősen foghíjas. Sajnos ennek az orvoslása nem feltétlenül olcsóbb, illetve a listázott beruházások egy része erről szól. Pl. az újpalotai metró/villamos kérdése, az M2+G.HÉV, M5 első szakasz mind arról szól, hogy közelebb hozza a peremvárost és/vagy az agglót akkor is, ha pl. M5-nél a beruházás leglátványosabb része nem ott lenne.
A beruházások egy (részben ezzel átfedő része) pedig a végletekig elöregedett infra újjáépítése lenne korszerű módon, hozzá korszerű jármű beszerzése.
Ettől még a lista egy részével én nem értek egyet, de ezt leírtam.
Amit nem: listában a vasút nem szerepel, hagyományosan nem vagyunk képesek azt a városi közlekedés részeként látni, ami baj. Pont Tétényből, Rákoskeresztúrról az lehet a megoldás.

Kard 2015.09.06. 23:58:31

@micsoda?: és hogy legyen több munkahely? Csináljon az állam? Annak mindig tudjuk mi az eredménye. Már nem a kommunizmusban élünk.
Amit tehetnek, hogy kedvezményeket adnak az odatelepülő cégeknek de ez már most is van.

nohabgm63 2015.09.07. 00:43:23

Szerintem sokat lendítene a város vérkeringésén, ha a 6-os villamos körjárat lenne, azaz a Körtéren áthaladva folytatná a 61-es vonalán a Széll térig. Ebből kellene kiágaznia sugár irányba a többinek. Nem értem, hogy miért jó, ha a 61-es kimegy Budafokra. Azt a sínt, amit végre elkezdtek használni, éppen a 6-os mai végállomásához kellett volna vezetni. A Széll téren lényegében megvan a sín a körhöz.

body_andras 2015.09.07. 06:39:31

Újpalotára semmiképp nem építenék villamost, mert egyszer úgyis oda kell mennie a 4-es metró. Amit amúgy Budaörs/Törökbálint felé is kéne hosszabbítani, Gazdagréten át.
Jelenleg 9 metró vonalunk van, mert ugyebár a HÉV is klasszikus értelemben vett metró. A cél hogy ebből 5 legyen. Minden meglévőt hosszabbítani kell, a végükön elágazásokkal, ill. több végállomással.
A Dunára sem ártana szárnyas vagy swath hajókat tenni, amik elég gyorsak. Ezek a mostaniak elég ócskák, ráadásul hülye cikkcakkban vonulnak. A felfelé menő járat menjen a keleti parton, lefelé a nyugatin.
Buszok helyett trolik, mindenhol, aksival.
Más már tényleg nem kell, már most is nagyon jónak számít a BKK európai viszonylatban!

magaslabda 2015.09.07. 07:04:01

Ennél több sín már nem kell a városban, így is vannak szakaszok, amit fel lehetne számolni, pl. a Kamaraerdő felé, de sok más vonalat is meg lehetne kurtítani. Ha kötöttpálya, akkor elég a troli, azt még lehetne fejleszteni. A modernebbek már ki tudják kerülni az esetleges baleseteket, áram nélkül is tudnak valamennyit menni.

2015.09.07. 07:47:45

@NagyonPC:
Véfre egy értelmes ötlet.

2015.09.07. 07:50:43

@Kard:
Pl. az országos közlekedési infrastruktúrát kevésbé központosítottan kellene építeni, mert ahogy most van, az egy ördögi kör.

micsoda? 2015.09.07. 08:07:17

@Kard: Mégis mi volt az eredménye? Az, hogy helyben maradtak az emberek, épült szépült a település. Biztonságban éltünk. Ja, és nem a kommunizmusban éltünk, szocializmus volt a neve, néha már merik is kimondani.

Kard 2015.09.07. 09:37:07

@micsoda?: Az a társadalom legalsó 20-30%-nak jó volt a többi meg szívott miatta. A fenntarthatóságról nem is beszélve. Attól még, hogy szocializmusnak hívták az bizony elég erősen kommunista volt.
Az a rendszer büntette azokat akik tenni akartak magukért és díjazta a henyélőket. Szerencsére már 25 éve összedőlt.

Kard 2015.09.07. 09:39:52

@nagybalfasz: Ez igaz. Szerintem azért ilyen szempontból lassan de haladnak a dolgot. Viszont azt se lehet elfelejteni, hogy az ország kb. 35%-a Budapest 60-70 kilométeres körzetében él és a jövőben ez még nőni fog a folyamatos országon belüli migráció miatt.

2015.09.07. 11:17:48

@Kard:
Ebből a szempontból kicsit sem haladnak a dolgok, az épülő gyorforgalmi utak is a központosítást erősítik, miközben pl. az M9 és az M8 sehol nincs.

Pont azért ördögi kör, mert ahogy egyre nagyobb tömegek költöznek a központi régióba, egyre inkább fejlesztik a központosított infrastruktúrát, és az egyre gyérebb közlekedés miatt elhanyagolják a szárny irányokat. Emiatt még jobban koncentrálódik a gazdaság egy helyre és még több ember költözik a központba, és így tovább.

(Elsősorban nem a Budapesten belüli és környéki közlekedést értem ez alatt, hanem az autópályákat és vasúti fővonalakat.)

ledo76 2015.09.07. 11:48:09

Káposztásig semmi értelme hosszabbítani az M3-ast, részben, mert a villamos (ami sokkal kisebb befogadóképességű mint a metró és sűrűbben se jár) csak Újpest-Rákospalota vasútállomásig igazán zsúfolt, részben meg a villamosnak a végállomással együtt 5 megállója van Káposztáson a metrónak lenne 3. Sokkal többet kellene gyalogolni, vagy buszt üzemeltetni párhuzamosan. Egyik se jó...
Amúgy is az elővárosi vasút-metró kapcsolat az igazán fontos.

nyelv-ész 2015.09.07. 14:45:53

@Darw: "1-es villamos az Aranyvölgyi útig."

Az nem a Bécsi úton lakóknak kell, hanem hogy az esztergomi vasútról a pilisi agglomerációban lakók direktben átszállhassanak egy olyan vonalra, amivel bejuthatnak a belső kerületekbe. És nem az 1-es vonala a hangsúlyos, hanem hogy a most épülő budai fonódó járatai is elhozhatóak idáig. Ha tehát valaki Piliscsabáról Dél-Buda felé utazik, kap közvetlen járatot.

Velemenyem szerint.... 2015.09.07. 14:52:48

Budapest tömegközlekedése elég sűrű. A 3 metró mellett van egy rakás elővárosi HÉV vonal, amit sok városban metrónak hívnának.

Ráadásul az új projektek is ígéretesek, fonódó villamos M3 felújítás, ezek szerintem megkönnyítik az életünket ha elkészülnek.

Amiben Budapest nagyon gyenge az a P+R. Főleg Budán, elég nagy területek vannak amelyekről az autós közlekedés nem jó, de a tömegközlekedési csomópontoknál nem lehet otthagyni az autót.

nyelv-ész 2015.09.07. 14:52:53

@nohabgm63: Bizony, nagyon jó lenne, még ha csak minden második 6-os menne körbe, akkor is.

Engem mindig lehülyéztek, ha ezzel jöttem elő :-(
Pedig itt dolgozom a Nagykörútnál, és látom, hogy szinte minden napra jut egy kiesés. Hol műszaki okok, hol baleset. Ha az egyik irány megfekszik, egy körjáratnál a másik irány még el tudná vinni az utasok jelentős részét. A Déli-Nyugati közti átszállásmentes kapcsolatról nem is beszélve.

dave_gahan 2015.09.07. 15:39:24

1. Ahogy már többen írták is, nagy szükség lenne egy albertfalvai hídra, amely az Andor (Galvani) útat kötné össze a Soroksári és az Illatos (v. Határ úttal). Óriási tehermentesítés lenne a Rákóczi és Petőfi hidak számára, a kis és nagy körút forgalmáról nem is beszélve.
2. Be kellene már végre fejezni a M0 északi szakaszát, de egy egy másik történet...
2. Ahol lehetséges, meghosszabbítani a metróvonalakat a főváros konkrét határáig, sőt, bevonni a szakaszokat az elővárosi forgalomba. Elsősorban az M4, az M3 és az M1 meghosszabbítására gondolok P+R-ekkel fűszerezve, hogy a tömegközlekedés valódi alternatíva legyen az M1/M7 és az M3 felől tömegesen érkező autósok részére.
Pl. ha az M4 plusz 2-3 megállóval, gazdagréti érintéssel eleve a budaörsi virágpiacig épült volna, akkor éppen a M1-M7 "szájában" lett volna a végállomása. Míg a jelenlegi állapotban semmit sem ér a kelenföldi végállomással, ugyanis az már túlságosan "bent" van és csak kerülővel elérhető az autósok számára - sokan inkább a Budaörsi úton maradnak és haladnak a belváros felé... Hogy lenne rá igény, azt jól mutatja, hogy a Bikás Parknál így is alig lehet parkolóhelyet találni már olyan reggel 9 óra körül...
Az agglomerációban élők jó része nem tud lemondani az autóról (messze van az otthonuktól a városi pályaudvar, és vagy az ov/suli, ahova a gyerekeket viszik), de megfelelő alternatíva esetén nem gázolnának a fővárosi céljukig, hanem letennék a kocsit, ha kényelmesen megoldható, vonzó lehetőségként lenne hol parkolni és lenne mire átszállni. Ilyen gondolatmenettel pl. az 1-es metrót is meghosszabbítanám egészen az M3-M0 csomópontig. :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.07. 16:02:10

@nyelv-ész:
Az a kritika jogos, hogy a körút, amíg ekkora forgalma van, ne fonódjon túl sokfelé, mert kezelhetetlen lesz. Szvsz. nem működne ma pl. az a megoldás, hogy a Blahán kiágaznának villamosok.
A körhatos (egy zárt kör, betétjárattal) egy teljesen jogos elképzelés volt olyan 10 évvel ezelőtt. Azóta elkezdett kialakulni a budai fonódó Villányin átmenő ága, ami szintén nem egy butaság, de kb. üti a körhatost. Szóval most a körhatos nem aktuális.
Ha teszem azt létrejönne a teljes M5, ami alaposan tehermentesítené a Nagykörutat, akkor ismét jogos lenne, immár elbírná a vonal az elágazó viszonylatokat.

---
Az Aranyvölgyig tartó villamoson vonat és buszok ide vagy oda, nem lesz elég utas. Jó esetben 20 percenként megálló vonatról beszélünk, ugye, amikről várhatóan az utasok egy kisebb része száll csak le. A Piliscsaba--Dél-buda útvonalnak a fonódó nem lesz a leggyorsabb módja, eggyel több átszállással, de jóval gyorsabban meglesz anélkül is.
Hogy ez a villamos nem éri meg, azt a villamosos tanulmány elég egyértelműen ki is mutatta. Tarlós személyes kívánsága miatt van a listán.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.07. 16:04:56

@dave_gahan:
1. igen
2. igen, 10-11 között mindenképp
másik 2. itt azért a költségvonzatok keményen bejátszanak, mert a külső szakaszokon nem várható akkora forgalom, ami egy metrót csak elfogadhatóan megtöltene. A P+R sokat segít bizonyos térségek mobilitásán, de nagyon nehéz ebből annyi utast összekalapozni, ami érdemben meglátszik egy metróvonalon.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.07. 16:09:04

@Velemenyem szerint....:
"Budapest tömegközlekedése elég sűrű. A 3 metró mellett van egy rakás elővárosi HÉV vonal, amit sok városban metrónak hívnának. "

A HÉV-ek közül a szentendrei az, amire ez úgy-ahogy igaz. A többi rémes helyzetben van, félreeső belső végállomással, leromlott pályával, 50-100 éves műszaki színvonalat képviselő (települést kettévágó, csak ritka követést lehetővé tévő) nyomvonallal, és újkorukban sem jó, de iszonyat öreg vonatokkal. Pont ez az, ami megakadályozza, hogy rendes metróvá váljanak, és pl. tisztességes P+R legyen a HÉV mellett kialakítható. Ezt a helyzetet orvosolná az M2-Gödöllői HÉV és az M5 I. szakasza, kifejezetten de olcsó egyik se lenne.

dave_gahan 2015.09.07. 16:12:40

@Comandante en Jefe:
Meg kell vizsgálni az egyes lehetőségeket és felmérni, melyeket érdemes megvalósítani. A 4-es metró esetében láthattuk, hogy a jelenlegi formájában milyen számokat produkál. Persze a virágpiaci meghosszabbítás tovább drágította volna a projektet, végül nem is bírta el a büdzsé... De azért a komplett gazdagréti lakótelep + Budaörs + az M1-M7 forgalom jól meghatározható %-nak bekötésével a metró kihasználtságára vélhetően nem lett volna ekkora panasz.

nyelv-ész 2015.09.08. 06:39:46

@Comandante en Jefe: Lehet, hogy csekély értelmű vagyok, de fel nem foghatom, hogy a körhatost a fonódó miért is ütné. De mindegy, kár ezen pörögni, az okosabbak eldöntötték, hogy nem kell, és a vágányokat is eszerint alakították ki. Nem számít, hogy a körúti forgalom nagysága akkora, hogy ahhoz máshol már metrót építenek. Ha megfekszik, majd gyalogol a jónép, meg vár a pótlóbuszra.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.08. 11:50:05

@nyelv-ész:

Szerintem érdemes ezen agyalni, mert a vágányokat is időnként átépítik. A körhatos ma csak a Morzsin lenne problémás, de pl. szóba jöhetne az is, hogy a Fehérvárin elmegy a Skáláig, ott lehet hely elvileg fordítani, szóval vannak lehetőségek. A Kalefon semmi probléma, a kialakuló hálózatban lesz is Margit-Krisztina villamos.

A fonódót szvsz. azért üti, mert a Villányira sok lenne a körhatos _és_ a fonódó oda betervezett ága.

---

Az M4 Etele-Gazdagrét szakasza gyenge kihasználtságú volna még a buszok rászervezésével is. A baj a bekerülési költség, mert üzemköltségben szvsz. vállalható lenne, meg lehet betétjáratozni is. De több km mélyvezetésű vonal, az irtózatos drága...

Darw 2015.09.08. 20:10:14

@Comandante en Jefe:
" Az M4 Etele-Gazdagrét szakasza gyenge kihasználtságú volna még a buszok rászervezésével is. A baj a bekerülési költség, mert üzemköltségben szvsz. vállalható lenne, meg lehet betétjáratozni is. De több km mélyvezetésű vonal, az irtózatos drága... "

A tervek szerint a felszínen futna...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.09. 14:16:34

Darw:
Hát azt föl is kell hozni előtte. Kelenföldnél ugye nekimegy a hegyoldalnak 10m (?) mélységben..

Ray2 2015.09.13. 10:00:12

Egy kimaradt:
Fonódó 2 néven futott egy projekt a Szent Gellért tér és a Rákóczi híd budai hídfő között haladó villamos-továbbépítésről. Terv szinten el is készült Műegyetem rakpart - Pázmány Péter sétány - Rákóczi híd útvonalon, a vége a Budafoki útnál lett volna, de az elképzelés szerint a Dombóvári út mentén elérhette volna a Szerémi utat is, így kapcsolat jött volna létre az 1-es villamossal.
Az egyetemváros tömegközlekedése gyakorlatilag a 0-val egyenlő (bár az 1-es átviltelével ez kicsit változott), szerintem ez a projekt is megérne egy misét.