város & közlekedés

Mi legyen Budapest utolsó probléma gócpontjaival?

2015. szeptember 04. - Zelki Benjámin

Üdvözöllek a frissen indult Városi levegő urbanisztikai és közlekedési blogon! Eme ünnepélyes második posztban az elmúlt években fantasztikusan teljesítő budapesti városfejlesztés utolsó kihívásait nézzük meg. Már csak három, annál fontosabb terület maradt, amellyel igazán kezdeni kéne valamit: a Rákóczi út, a Nagykörút, és a rakpartok. Utóbbira a pályázatot épp most írták ki. Te mit tennél ezekkel a területekkel? A poszt végén szavazhatsz.

kalvin_ter_037.jpgKálvin tér a felújítás előtt. 5 éve volt!

Azóta mintha egy másik városban élnénk. 2003-ban átadták a felújított Szent István teret, 2005-ben a Király utcát, 2009-ben épült fel az Allee és körülötte a rendezett tér, a Hollán Ernő utca eleji sétálóutca, és a Kiskörút az új arculatával. 2010-ben lett gyalogos övezet a Baross utca Kálvin tér felőli vége, és a Lövőház utca. 2013-ban adták át a megújult Fővám- és Kálvin tér környezetét, a 4-es metró projekt részeként, 2014-ben a Kossuth teret, a Ferenciek terét, és a Várkert bazárt. (Érdekes, hogy mindig a választások előtt készül el minden, de ezt most hagyjuk). Jelenleg is átépítés alatt áll a Széll Kálmán tér, és a Nyugati pályaudvar, ezzel két igazán fontos és lerohadt tér újul meg.

A Rákóczi úti problémagóc

A Rákóczi út a motorizáció előtt a Főváros egyik legfontosabb felvonuló, sétálgató, vásárolgató utcája volt, mára aki csak teheti, elkerüli. A boltok megszűntek, sétálni senki nem akar, kerékpározni nem lehet, a buszokat villamossal kellene kiváltani. Azonban ugyanez az út a város legfontosabb kelet-nyugat irányú közlekedési tengelye: kapcsolatot teremt kvázi egész Buda, az M1-M7-1-7-es út felől jövők, a belváros, Zugló, egész Közép-és Kelet-Pest, a 3-as, M3-as, és 31-es út felől érkezők között. Alternatívája nincs. Van terv a föld alatt vezetett alagútra a Keleti pályaudvar és a Döbrentei tér között, de hát erre hol van pénz, és mikor fog megtérülni?

Több tanulmány is született a forgalomcsillapításra, átalakításra, mind a Levegő munkacsoport, mind a BKK 2x1 sávos autóforgalmat, kerékpársávot, a BKK középen vezetett buszsávot is vízionál. Ez viszont akkora érdeksérelemmel járna, hogy senki nem mer belevágni. Ebben az EU-ciklusban megépül az újpalotai villamos, ám úgy tűnik, egyhamar csak a Keletiig jut el. Előbb-utóbb jön a dugódíj is, tehát így is-úgy is hozzá kell nyúlni majd a Rákóczi úthoz.

rakoczi.jpgA BKK terve a Rákóczi út közlekedési módok közti újraosztására

A Nagykörúti patthelyzet

Hasonló a helyzet a Nagykörúton, egyrészt a sugaras-gyűrűs városszerkezet egyik legfontosabb haránt irányú autósfolyosóját alkotja, kétszer összeköti Budát Pesttel, a belső kerületek mindegyikét, és a városi főútvonalakat egymással. Másrészt még valamelyest tartják magukat a sétáló, kiülő, vásárló tradíciók, melynek oka a Rákóczi úttal szemben egyrészt, hogy megmaradt a villamos (melynek kimutatott pozitív hatása van a boltok forgalmára), másérszt a parkolás engedélyezése. Tehát se az autóforgalom 2X1 sávra szűkítése, se a parkolók elvétele nem lenne jó megoldás. Jelenleg az autók félig a padkára parkoltatásával való kerékpársáv kialakítását tartják a legjobb ötletnek, de a közlejövőben ennek megvalósulására sincs konkrét terv.

Talán indul a Dunapart meghódítása

Budapest lakosai, és a külföldi városokkal összehasonlító látogatók egyaránt a Duna gyalogosan való megközelíthetőségének hiányát említik a leggyakrabban problémaként. Mondani sem kell, hogy a helyzet hasonló, mint az előző kettőnél, Budapest két nélkülözhetetlen észak-déli közlekedési folyosóján autózók, és a Dunaparton rekreálódni vágyók érdeke áll egymással szemben. Ha nincsenek is még konkrétumok, itt van talán a legközelebb valamiféle megvalósulás, hiszen a napokban írták ki a pályázatot a Dunapart hasznosítására. Az első ütemben a Fővám tértől a Kossuth térig, a másodikban onnan a Dagály fürdőig tervezik a beavatkozásokat. Cél az autósforgalom csökkentése, de autómentesítésről, vagy föld alá terelésről szó sincs. Lesz viszont gyalogos - és kerékpárút, úszó kiállítóterek, koncerttermek, színpadok, és egészen futurisztikus vízi objektumok is. A megvalósulás másik garanciája lehet, hogy a Kossuth tér-Dagály szakasz kapcsolódik a kormány által igen kedvelt 2017-es úszó VB-projekthez, és a források el vannak különítve e célra.

belgradrakpart_nappal.jpgA Pesti rakpart egy részlete. Ez nem hivatalos látványterv, csak egy korábbi koncepció. Ennyire valószínűleg nem lesz zöld és autómentes

Sok szempont, sok érdek, és sok koncepció áll tehát egymással szemben. Te hogy avatkoznál be az érintett területeken? Szavazz!

Eredményhirdetés itt!

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr97692558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fantomász 2015.09.05. 12:41:44

Először tán tetszene befejezni a körgyűrűt a város körül...

recirkulációs kör 2015.09.05. 13:18:07

Aki ezt a Rákóczi utas tervet készítette, az az ottani közlekedést nem ismerő, ostoba, agyatlan fasz.

randomgenerator 2015.09.05. 15:59:38

A Rákóczi úti terv tetszik, remélem hasonlóra sikerül minél hamarabb.

♔bаtyu♔ 2015.09.05. 18:50:36

@recirkulációs kör: Nem olyan ostoba, ha arra számít, hogy az M0 teljesen kész.

♔bаtyu♔ 2015.09.05. 18:54:51

A rakpartnak akár holnap neki kellene kezdeni. Valójában e beruházás után kezd elválni Bp. a konkurensektől, hiszen ilyen attraktív Duna (folyóparti) élménye egyiknek sincs.

cso zsi 2015.09.05. 19:51:34

@♔bаtyu♔: Kb. sosem lesz kész. A tervezője tavaly tavasszal kiszállt a projektből, pedig kb 30 évig köze volt az összes úthoz, pártokon átívelve.
Egy fél évvel később bejelentették, hogy most leveszik a napirendről a témát. A 10-es úton haladók, és a környéken lakók "legnagyobb örömére".
@recirkulációs kör: Egyetértek. A mai napig városi autópályának nevezi pár "hozzáértő", miközben
1. Nem lehet megállni a Keletitől az Erzsébet hídig.
2. 60 éve (kis hézaggal) csak 2x2 sáv állt az autósok rendelkezésére, korábban villamossín, 72 óta buszsáv a maradék, a parkolók eltűntek.
3. Ennek fényében a nagykörút egyenesen ördögtől való, mert ott a 2x1 villamos, a 2x2 forgalmi út mellett van 2x1 parkoló is.
Ja, ott virulnak a boltok is.
Hogy ez a helyi parkolás, és/vagy az önkormányzatok kisebb étvágya az üzletbérbeadás szempontjából, az is figyelemreméltó.

cso zsi 2015.09.05. 19:59:01

@randomgenerator: A BKK-s rémkép előrevetíti a gyalogos tömegek, és a kerékpáros hordák invázióját. Tökéletesen beleillik az V. kerületben évek óta teret nyerő beton, és kőrengetegbe.
Gyalogosan most is lehet közlekedni az Astoria (és a túloldalon pl. a Puskin mozi) és a Ferenciek tere között. Magyar szót alig hallani, de a legnagyobb szezon közepén is kényelmesen elférni az ott kóválygóktól.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2015.09.05. 20:09:33

"A BKK terve a Rákóczi út közlekedési módok közti újraosztására" - bocs, de az a Kossuth Lajos utca.

randomgenerator 2015.09.05. 20:22:36

@cso zsi: Hát pedig városba autópálya nem való, és nem is szükséges. Egyszer eljön az idő amikor nem lesz természetes az, hogy egymást mérgezzük / veszélyeztessük csak mert így kényelmesebb (?) picit. Hidd el rég nem a dohányzástól fekete a tüdőm.

gmihaly 2015.09.05. 21:03:06

A Rákóczi útra vissza fogják rakni a vilingert az Astoriáig, de az Erzsébet hídon át Budára nem akarják visszacsinálni és mondvacsinált indokokkal akadályozzák bizonyos érdekcsoportok ennek megvalósulását. Szerintem ugyanazoknak a még köztünk élő tagjai, akik annak idején felszedették a síneket. Az akkori autósok egykori elvtársi kijárói.

cso zsi 2015.09.05. 22:04:56

@gmihaly: Ép ésszel villamost kéne rakni, a helyben szennyező buszok helyett. (A villamos távol, de szintén szennyez) Nem nevezném mondvacsinált oknak a hídszerkezet szétkalapálását, a régi sínek gyakorlatilag a tartógerendákra (vagy mire) voltak szerelve. Más technológiával nem kizárt a sínfektetés, de lehet, hogy egyidőben csak egy tuja lehet a hídon a maiak közül.

@randomgenerator: Még mindig mondom, csak páran hívnak autópályának egy olyan utat amitől nagyobb még a nagykörút is. Nem csak a Csömör - Budaörs forgalom zajlik erre, hanem a helyi is. A környéken nincs normálisan járható híd, de Budáról Pestre (és viszont) muszáj eljutni. (Rengeteg irodaház van, és a vergődő üzletek. Ezeket el kell látni, és merészelnek az ott lakók is gépjárművet tartani. Személyes ismerősöm a Ferenciekről indul reggelenként, és valamelyik Pest-megyei település a cél. Változó. Azt sem javasolhatjuk neki, hogy költözzön közelebb a munkahelyéhez...)
Sok évvel ezelőtt csináltak egy "mutatványt, hogy autóval, kerékpárral, vagy tömegközlekedéssel lehet gyorsabban bejutni Gödöllőről a Keletihez.
Az emberek 99%-a nem a vasútállomáson lakik, és nem a túlvégi állomás közelében dolgozik. A ráhordási időt kihagyta mindenki. Ha a feladat Gödöllő Kassa utca - Bp Sasadi út, mindjárt bukta lesz az eredmény tömegközlekedve.

gmihaly 2015.09.06. 06:50:42

@cso zsi: Az autós egy gáznemű, minden hézagba befurakodó, benyomakodó "állatfajta" közlekedésmérnök barátom és egykori professzora szerint. Csak hát a világ nemcsak autósokból áll, és a közösség és a közösségi közlekedés rovására az illendőnél nagyobb szeletre rakták rá - képletesen - mocskos mancsukat a közös tortából. A felsorolt érvek nem azt támasztják alá, hogy szerintük miért nem kell vissza a villamos, hanem csak önös érdekeiket próbálják igazolni a közérdek ellenében, nem túl szimpatikus módon. Azt a 2 forgalmi sáv mínuszt (megjegyzés: a buszsáv is mínusz, a villamospálya lehetne buszsáv is) talán másképpen kellene megoldani, de hát a meglévő "állapot" hasonlatos a "langyos a sör, de nekünk így is jó"-hoz, amit a saját kényelmük érdekében akarnak tartósítani a ténylegesen azért létező autós lobbi "kijárói". Az Erzsébet-hídi villamospálya problémáját pedig véglegesen meg kellene oldani. "Nem akarásnak nyögés a vége", csak sajnos más nyögi és nem az, aki nem akar.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.07. 13:26:05

@gmihaly:
A Rákóczi úti, Budára átmenő villamos forgalomszervezésileg is problémás, főleg ha a Népszínház utcát is be akarod kötni, amit pedig illene is.
Ha van egy jó viszonylatkiosztási terved, szerintem publikáld, én még olyat sajnos nem láttam.

A villamos létesítése nem feltétlenül ütközik az autósokkal. Amúgy lehet ekézni az autósokat, de a tömegközlekedők aránya nálunk még mindig relatíve magas, és a szélsőbb kerületek közti összeköttetés sok helyen gyalázatos. Ez a fő oka annak, hogy keresztülmegy a városon a Rákóczi út, és nem lehet vele semmit kezdeni.
Hasonlóan a körút és a rakpart komolyabb forgalomcsillapítása is eléggé káros volna, amíg nincs a belváros tisztességéesen tehermentesítve.

gmihaly 2015.09.08. 07:45:55

Ha az autósok rendesen tartanák be a szabályokat, mindjárt nem lenne problémás a forgalomszervezés. És ha már a KRESZ elkezdte az útburkolati jeleket megkettőzni táblával is, akkor a kereszteződésben lefestett krikszkraksznak, ami azt jelenti, hogy ha úgy ítéli meg egy intelligens (!) autós, hogy zöldnél sem tudja azt elhagyni a feltorlódott kocsisor miatt, akkor ne is hajtson be, nagyobb becsületet kellene adni, és a tábláját is meg kellene alkotni, és berakni a KRESZ-be. Ja, és még valami: Deklarálni nyomatékosan, hogy a táblák az elsődlegesek, az útburkolati jelek a tájékoztató jellegűek. Ami persze ne jelentse azt, hogy ha nincs tábla, nem az útburkolati jelek válnak azonnal elsődlegessé, úgy fogalmazzák meg a jogszabályi helyet. Mellesleg évtizedekig nem volt forgalomszervezésileg problémás az Erzsébet-híd budai hídfőjének a villamosforgalma. Legfeljesbb a buta mérnökök keseregtek azon, hogy a Hegyalja út nem volt megúszható lámpa nélkül, brühühü! Úgyhogy: Jó kifogás sosem rossz, és nem akarásnak nyögés a vége, végeredményben te is az autósok gyatra érveit hangoztatod.

frn 2015.09.08. 20:19:14

Egyértelmű, hogy a belvárosi "autópályák" visszafejlesztése jó gondolat, -MIUTÁN AZ ALTERNATÍV ÉS PRAKTIKUSAN HASZNÁLHATÓ ELKERÜLŐ LEHETŐSÉGEK MEGVALÓSULTAK-. Sajnos, vagy nem sajnos Magyarország gazdasági, szempontból még bőven fejlődő szakban van szerintem. A fejlődésben mindenhol központi és gyorsító szereppel bírt a motorizáció, és ilyen szempontból eléggé szerencsétlenül alakult ki az ország közlekedési és gazdasági közép-pontja a belváros. Valamelyest megoldást nyújthatna a Munkás körút két híddal, esetleg egy Nagy Lajos, Fehér út, Mázsa tér felé, Ecseri út felé egy többsávos megoldás.Talán még a Orczy -Fiumei út kapacitásbővítése, a Soroksáritól, bekötve a Kerepesi útba valamennyire mentesítve a belvárost. Viszont mindenképp praktikus lenne a két rakpart vonalán a belvárosi autóforgalom gyors észak-déli átvezetése 2x2 sávon, úgy hogy a látvány és a part gyalogos megközelítése zavartalan legyen. Szerintem ez a megoldás nagyon sokat javítana az autós zsúfoltságon. A villamos visszaállítása max. érdekes, de szvsz. nagy luxus és pénzkidobás a metrók fölé! A legdrágábban építhető (felszíni), fenntartható, a sok helyet foglaló és az üzemzavarokra nagyon érzékeny hosszú szakaszokra és sok szerelvénnyel lebénuló közlekedési forma. Megfelel pl. az egyes, hármas stb. vonalra, de a metrók fölé pénzpocsékolás! Biztos vagyok benne, ha értelmes alternatívát kínálnak, az önsanyargatókon kívül minden átutazó el fogja kerülni a belvárost, mindannyiunk örömére.