város & közlekedés

város & közlekedés

Ez történt a héten – május 22-29

2016. május 29. - Zelki Benjámin

Új sorozat indul a Városi levegőn #eztörtént címmel, melyben felsoroljuk, méltatjuk, és együtt véleményezzük az adott hét legfontosabb eseményeit, melyek az urbanisztikában és a közlekedésben történtek. Abszolút szubjektív sorozat lesz, melyben először jönnek a fő események, majd a kisebbek, lesznek #örülünk, és #felháborodunk címkék is, mellyel az örülni- és felháborodni való eseményeket bélyegezzük. Várjuk a hozzászólásokat, és persze a kimaradt eseményeket is! 

13321860_707272212748973_8664379101542203344_n.jpg

 

Megérkezett az első felújított 3-as metró

Természetesen az egyik legfontosabb esemény az első felújított 3-as metró szerelvény megérkezése volt. Az új metró meg is kapta a tisztes fogadtatást, Ferencvárosnál Vörös Attila, az iho.hu fotósa várta több közlekedésőrült társaságában, majd az Indextől Tenczer Gáborék is ellátogattak a BKV Kőér utcai járműtelepére, hogy bemutassák az új jövevényt. Szerintem egész jó lett – ettől még persze jobb lett volna, ha újat veszünk, és nekem hiányzik a légkondi is, persze tudom, hogy úgy még drágább lett volna, de a Combino-balhé óta azt hittem, ilyet többször nem csinálunk, hogy légkondi nélkül rendelünk új járművet – pedig de. Ja, és 3-as metró-ügyben még ami elgondolkoztató: a Magyar Közlekedési Klub a Facebookon fejezte ki sajnálatát, hogy a 137 milliárdos metrófelújításba az még oké, hogy nem fért bele meghosszabbítás, de az még nagyobb baj, hogy pl. arra se gondoltak, hogy az Ecseri úti metró fölött elhaladó vasúttal kapcsolatot alakítsanak ki. De visszatérve a fő kérdéshez: nektek hogy tetszik az új 3-as metró? 

 

A Liget-projekt felfalta ellenségeit?

Ezzel a címmel jelent meg cikk a hvg.hu-n, igaz, ez még a múlt előtti hét végén volt, de ez most hadd tartozzon ide, hiszen úgyis ez az első #eztörtént rész! Szóval úgy tűnik, hogy igen, végül a Városban blogot is csak elkápráztatta a Városliget Zrt. – ugye ha már nincsen megalapozott szakmai véleményük, a szívükre hallgattak, és elragadtak az amúgy tényleg látványos tervekkel. De ezt eddig is tudtuk, hogy az új Városliget tervei látványosak, high-techek, meg nullemissziósak. Ezt már Sághi Attila, a projekt műszaki igazgatója is elmondta, amikor interjúztam vele, ő tényleg jobbító szándékkal és jó cél által vezérelve van a projektben, amúgy tízenvalahány park felújítását vezette már, nem is ez a baj, hogy nem lesz szép meg jó az új Liget. Hanem még mindig ugyanaz: miért ide, miért nem máshova, miért nem mindent a maga helyén? A Ligetbe miért kellenek múzeumok, a múzeumok miért nem a rozsdaövezetekbe kerülnek? Szerintem ha megvalósul, ez is olyan lesz, mint a 4-es metró: mindenki tudja, hogy értelmetlen, építés közben utáljuk is, mert a hatalom akarta, aztán 2-3 év múlva már mindenki szeretni fogja, mert végül szép lett és menő – ettől még nem kellett volna, hogy megépüljön, se a Liget nem kellene, hogy megépüljön. Ti így már elfogadtátok a Liget-projektet? 

 

Semmiképp nem akarnak dugódíjat

Az origo információi szerint akkor sem lesz Budapesten dugódíj, ha ezért akár 20 milliárd forint büntetést is ki kell fizetnünk az EU-nak. Ennél még a stadionokra, illetve a felcsúti kisvasútra is több értelme van költeni. És mindez miért? Mert nem akar népszerűtlen lenni a fővárosi Fidesz, meg mert Tarlós és csapata tényleg annyit lát az egészből, hogy a dugódíj rossz, mert akkor a szegény autósnak már megint fizetnie kell. Ez persze igaz, de az autózók is jól járnak a dugódíjjal, mert ahol bevezették, csökkent az autóforgalom a városban, ezáltal sokkal nőtt a haladási sebesség. Ugyanaz a logika, ami a parkolásnál: az útfelület ugyanúgy szűkösen áll rendelkezésre, mint a parkolóhelyek, különösen a belvárosban, ezért aki használja, fizessen érte, ezáltal kevesebben fogják használni. A dugódíjjal ráadásul minden budapesti polgár nyer annyit, amennyivel emiatt kisebb lesz a levegőszennyezés, ráadásul ebből a pénzből lehetne fejleszteni a tömegközlekedést és a kerékpározást is. Szerintetek legyen dugódíj? 

 

#Örülünk kategória: ezzel kezdjük, mert pozitívak vagyunk:

- Komoly tervek kerültek publikálásra a körvasútról. A MÁV 6-7 milliárdot szánna első körben a Nyugati tehermentesítése érekében a ma az áthaladó EC-k kivételével személyforgalom által nem érintett 80-as és a 2-es vonal közti szakasz fejlesztésére: állomás épülne Pestújhelyen a 62-69-es villamosnál, Újpalotán, a majd esetleg újpalotai villamosnál (ma nincs ott megálló), illetve Rákosfalván, a gödöllői HÉV-nél. Én mondjuk az első szakaszt is értelmetlennek tartom Közvágóhíd és a már emlegetett Ecseri út állomások nélkül, így a Kunszentmiklós-Tassi személyvonatok hol rakják le az utasokat? De az, hogy egyre komolyabbak a körvasút tervei, mindenképpen pozitív! 

 

A #szörnyülködés-kategóriába is jutott hír a hétről:

- Lebontanák, akarom mondani annyira átalakítanák, hogy senki ne ismerjen rá soha a Bem téren álló Radetzky-laktanyát.

- Kijöttek a tervek a Római-partról. Igen, lesz újabb fakivágás, nem is kevés.

 

Igen high-tech és menő események is voltak a héten, ezek jövő héten a blog Facebook oldalán egy sorozatban újra megjelennek majd, úgyhogy csak röviden:

- Dubaiban átadták az első 3D-nyomtatásban készült házat.

- Kínában megterveztek egy autók fölött járó gigakapacitású buszt.

- Kiderült, hogy nézne ki belülről a Budapest-Pozsony vákuumvonat.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr318755544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása