város & közlekedés

város & közlekedés

Öt közlekedési érdekesség Kőbányáról

2016. január 14. - Zelki Benjámin

Tudtad, hogy van egy kijelölt helyszín Budapesten egy főpályaudvarnak, és a metrókapcsolata is egyszerűen megoldható lenne? Hallottál róla, hogy még mindig állnak a sínjei az egykori Budapesti Nemzetközi Vásárra (BNV) vezető villamosvonalnak? És arról, hogy a BKV-nak vannak dízelmozdonyai? Azt tudtad, hogy van egy aranyozott szoba a Nyugati pályaudvaron, és hogy kinek épült? Tudod, mi az a Királyvágány? És hogy mindez hogyan kapcsolódik Kőbányához? Megtudja, aki ma velünk tart.

5. Királyvágány, Királyi váró

A Királyvágány Kőbányán található, a BNV mellett halad el. Azért építették még anno, hogy Ferenc József a Nyugati pályaudvari királyi váróból egyenesen eljuthasson vasúton a gödöllői Grassalkovich-kastélyba. Nem más ez, mint egy máig üzemelő átkötés a Nyugati pályaudvarra vezető vonatsínek és a miskolci vasútvonal között.

Na de mi is az a Királyi váró? Az pedig a Nyugati pályaudvaron található épület, melyet Ferenc József tiszteletére építettek. Amikor az uralkodó Budapestre látogatott, itt várakozhatott méltó körülmények között feleségével, Erzsébet királynéval.

kira_lyi_va_ro_2.jpgA Királyi váró belső tere

4. Máig álló villamossínek a Hungexpóra

Biztos sokan emlékeznek még a BNV-re, melyet minden évben megrendeztek, és óriási eseménynek számított. A vásár ideje alatt ideiglenesen közlekedett a 29-es és 29Y villamos az Expo térig - a 29-es a Blaha Lujza tértől, a 29Y a Keleti pályaudvartól. A villamosok 1996-ban közlekedtek utoljára, abban az évben ugyanis a felsővezetékeket a télen ellopták, és azóta sem állították vissza. De a sínek máig állnak. A 29 és 29Y a 37-es vonaláról a Pongrácz úti felüljáró után tért le, lekanyarodtak a fák közé, egy darabig a nagyvasúti vágányok mellett haladtak, majd szintben keresztezték a Királyvágányt, és haladtak tovább egészen az Expo térig, ahol hurokban fordultak. Alább látható egy videó a 29-es és 29Y akkor még nem tudhatóan utolsó napjairól. Még szerencse, hogy valakinek eszébe jutott fölvenni!

A 29-es és 29Y villamos

3. HÉV-vonat-kapcsolatok és a BKV dízelmozdonyai

Ugyanezen a látszólag borzasztóan unalmas helyszínen járunk, a Pongrácz út és a BNV között. Itt a nagyvasúti sínektől egyszercsak lecsatlakozik egy vágány, mely keresztezi a Kerepesi utat, átmegy annak túloldalára, és a 2-es metróval párhuzamosan halad egész' az Örs vezér térig. Biztos sokan látták már ezeket az utasforgalmi használaton kívüli vágányokat, korábban a 2-es metrópótlók is használták őket a belváros irányába. Régebben a Gödöllői HÉV (H8) részben ezeken a vágányokon a Keleti pályaudvarig közlekedett, a 2-es metró Örs vezér térig való átadása után azonban visszavágták a metróvégállomásig. Az eredeti tervek szerint a H8 a Puskás Ferenc Stadionig közlekedett volna, ezért is építettek négy vágányt a 2-es metró stadioni megállójához, eredetileg itt lett volna az átszállás a két jármű között, ám pénz hiányában ez nem valósult meg. Lesz még szó erről a peronról, de most térjünk vissza a HÉV-hez! Szóval rég felszedték volna már ezeket a síneket is, ha nem lenne mindmáig használva valamire. Íme a válasz minden kérdésre:  

screen_shot_2016-01-13_at_17_35_59.pngBobó nevú BKV-s dízelmozdony húz egy-egy HÉV-szerelvényt Csepelről illetve Ráckevéről Cinkotára, nagyvasúti vágányokon keresztül. (Fotó: Vörös Attila, iho.hu)

A BKV-nak a HÉV-ek szállításához van szüksége dízelmozdonyokra, és ugyanezen okokból maradt meg a képen látható vágány is a metróval párhuzamosan, mely csatlakozik a nagyvasúti sínekhez. De a Szentendrei HÉV-nek is van kölcsönös kapcsolata a nagyvasúttal, így történhetett az is, amikor az esztergomi vonal felújítása idején a vonatok a Margit hídig közlekedtek.

2. Budapest, főpályaudvar, a Kőbányai teherpályaudvar helyén

Hiába is keresi a kedves olvasó, nincs ilyen utasforgalmi állomás, hogy Kőbánya teher, noha a teherszállítás szempontjából egy igen fontos helyszín, nem véletlenül. Még mindig a Pongrácz út és az Expo tér között járunk, itt találkoznak ugyanis egymással az ország északi, keleti, és déli része felől jövő vasúti sínek, a Nyugati, Keleti, Kelenföld, és Kőbánya-Kispest felől érkező vonatok. De az utasok csak integethetni tudnak egymásnak a vonatok ablakából, leszállni, felszállni, átszállni sajnos nem, erre a célra előbb be kell vonatozni valamelyik fejpályaudvarra, esetleg átmetrózni egy másikra, és csak utána. Éppen ezen probléma orvosolására találták ki a budapesti főpályaudvar koncepcióját, melynek létrehozásával sok vonat esetében el lehetne kerülni az idő- és járműveszteséget jelentő fejpályaudvarokra való beérkezést- tárolást- megfordulást. Indulhatnának Budapesten áthaladó vasútvonalak is, jobb kapcsolatot kapnának egymással a külvárosok, az agglomeráció települései, de az egész ország távoli részei is. Ehhez persze még sok városon belüli vasúti fejlesztést kell sajnos elvégezni.

screen_shot_2016-01-13_at_18_10_11.png Bécsnek már megszületett a főpályaudvara, mely a képen még csak látványterv. Budapestnek is kell? 

1. A 2-es metró kőbányai hosszabbítása

Kőbánya se metró-, se HÉV- vonallal nem rendelkezik. A városrész közlekedésének megoldására több, egymást kioltó terv is született, azonban egyik se rendelkezik komoly hátszéllel, és belátható időn belüli megvalósulási eséllyel. Létezik egy koncepció a 28-as- 37-es villamosok gyorsvillamossá fejlesztésére és a Rákóczi úton legalább az Astoriáig való hosszabbítására. Kifelé Rákos VÁ.-ig lehetne vinni a vonalakat. Ez a felfejlesztett kötöttpályás jármű az Élessaroknál és Rákosnál is felcsatlakozhatna a vonatsínekre, és továbbvihető Rákoskeresztúrig. Létezik viszont egy olyan terv is, amelyben a fent említett stadioni plusz perontól válna ki egy metró szárnyvonal a 2-es metróból, melynek végállomása a Liget tér, azaz Kőbánya alsó VÁ. lenne. Ez a pármegállós szárnyvonal a gyorsvillamoshoz hasonlóan megoldná Kőbánya közlekedési problémáit, csökkentené az Örs vezér tér terhelését, ismét felvirágoztathatná a Hungexpót egy oda építhető metrómegállóval, de ami a legfontosabb, pont útbaesne egy állomás a feljebb említett főpályaudvar helyén. Valahogy így kell elképzelni:

m2a.pngEgy kis beavatkozással a 2-es metró mehetne Kőbányára és az új budapesti főpályaudvarra is. (Forrás: kozlekedes.org)

Lehet vitatkozni ennek a megoldásnak a létjogosultságáról, de jelentősen megreformálná Budapest, és az egész ország közlekedését, az biztos!

A bejegyzés trackback címe:

https://varosilevego.blog.hu/api/trackback/id/tr188268770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vakmacska 2016.01.14. 15:04:21

Kőbányai lakosként (és aktív városon belüli vonathasználóként) legalábbis érdekes elképzelések:)

Hell-Ász 2016.01.14. 16:03:16

belátható időn belül ezekből valszeg semmi nem lesz, egyetlen érdemi fejlesztés, ha a vasút kimegy a reptérre.

montmartre 2016.01.14. 16:27:37

Az elágazó szárnyvonal olyan régi ötlet, hogy már évekkel ezelőtt le is zárták a forgalom elől a Kőrösi-Kápolna kereszteződés alatt azt az aluljárót, amely eredetileg azért épült, mert az elágazó szárnyvonal végállomásához csatlakozott volna... Attól tartok, nagyjából ennyire reális a főpályaudvar ötlete is.

Hatja2 2016.01.14. 17:10:21

még egy érdekesség, hogy az M4-es autópálya bevezető szakasza eredetileg nem a gyorsforgalmi-üllői út tengelyen épült volna ki hanem a Jászberényi út - Salgótarjáni út tengelyen (Ferihegy 1 után, a temető mögött fordult volna északra a mostani 4-es út). azért van ilyen szélesre hagyva a Salgótarjáni út és a Jászberényin is látszik szinte végig hogy egy sáv ki van hagyva az út és a kerítések, épületek között.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2016.01.14. 18:09:07

A metró szárnyvonal annyira komoly terv volt egy időben, hogy emiatt építették anno a Liget téri, azóta már kihasználatlanság miatt lezárt aluljárót.

Reális Réka 2016.01.14. 21:59:03

Ráférne Pestre is egy kis fejlesztés. Buda feljlesztései kicsit túlsúlyba kerültek az utóbbi időben: Kelenföldi pu., M4, fonódó, Moszkva tér...

2016.01.16. 11:27:48

@Reális Réka:
De Budának jóval rosszabb is volt ezen fejlesztések előtt a tömegközlekedése. Mondom ezt úgy, hogy a pesti oldalon lakok.
süti beállítások módosítása